(7) kommenttia

Siuntiolla iso ratkaisu: HSL:n jäsenyys toisi ehkä lisää junavuoroja – mutta jopa metrosta tulisi maksettavaa

Y-junaliikenne uhkasi loppua Siuntiosta viime vuonna kokonaan.

Siuntion kunta joutuu tekemään lähiviikkoina ison joukkoliikenneratkaisun. Kunta harkitsee liittymistä HSL:ään, johon Kirkkonummi jo kuuluu.

Siuntion pohdinnan taustalla on vuodentakainen päätös, jolla Liikenneministeriö päätti lopettaa Y-junaliikenteen Kirkkonummen ja Karjaan välillä.

Siuntio neuvotteli pikavauhtia HSL:n kanssa väliaikaisratkaisun, jolla saatiin osa Y-junavuoroista pelastettua. Muuten henkilöliikenne olisi loppunut Siuntion asemalta kokonaan.

Juna-asia pitää joka tapauksessa ratkaista tänä vuonna, koska Liikenneministeriö on tehnyt Siuntion ja HSL:n kanssa sopimuksen Y-junista vain täksi vuodeksi eikä suostu tekemään pitempiä sopimuksia.

Siuntion kunnan johdon mielestä junaliikenne voidaan ratkaista vain HSL:n kanssa ja liittymällä jäseneksi siihen.

Kunnassa on tehty laskelmat ja vertailut siitä, mitä HSL:n jäsenyys maksaisi kunnalle.

Nykyisenlainen bussi-ja junaliikenne Siuntiosta Kirkkonummen ja Helsingin suuntaan maksaisi kunnan laskelmien mukaan noin 550 000 euroa vuodessa.

Tavoitteena olisi kuitenkin saada aamun ja iltapäivän ruuhka-Y-junavuorot takaisin eli käytännössä nykyisin Kirkkonummelle pysähtyvät X-junat ajamaan Siuntioon saakka.

Tällöin Siuntion maksuosuus olisi noin 700 000 euroa vuodessa. Tänä vuonna Siuntio maksaa Y-junaliikenteestä 280 000 euroa.

Myös viikonvaihteen junavuorojen palautus olisi monen siuntiolaisen toive.

Vertailut hyödyistä ja kustannuksista ovat vaikeita.

HSL:n jäsenyys toisi Siuntion täysivaltaisena HSL:n liikennealueeseen ja koko Helsingin seudun lippujärjestelmään.

Matkalippujen hinnoista on hankala sanoa vielä mitään, koska HSL:n alueella siirrytään uuteen vyöhykemalliin eli matkalippujen kelpoisuudet eivät mene enää kuntarajojen mukaan vaan nykyistä useampien vyöhykkeiden mukaisesti.

Vyöhykkeiden hinnoittelua ei ole vielä päätetty.

HSL:n jäsenkunnat jakavat koko alueen joukkoliikennekustannuksia matkustajien määrän mukaan.

Kukin jäsenkunta ja -kaupunki maksaa siitä kuin paljon sen asukkaat ovat käyttäneet HSL:n liikennevälineitä aina junista ja raitiovaunuista Suomenlinnan lauttaa myöten.

Siten Siuntiokin joutuisi maksamaan jonkunlaisen siivun esimerkiksi metrosta riippuen tietysti kuinka paljon siuntiolaiset tekisivät näyttölipuilla nousuja metrovaunuihin.

Siuntion sivistyslautakunta käsittelee HSL:n jäsenyysasiaa 11.1.

(Toimittaja: Paavo Rantalainen

(7) kommenttia

Kommentit (7)

Sivut

Siuntion kunnalle tuloja laittamalla lisämaksu niille jotka käyttävät siuntion keskustaa vain läpiajoliikenteeseen lohjan ja kirkkonummen suuntaan eli ruuhkamaksu ei paikkakuntalaisille niinkuin Helsinki suunnittelee on nimittäin aikamoinen liikenne johonkin aikaan vuorokaudesta voisivat osallistua kustannuksiin saisi siuntion pieni kunta edes jotain hyvitystä :)
näsä
Tämä on vähän yhtä vaikia juttu, kun mietitään onko tuima suolaista vai suolatonta?
Anonyymi
Aivan kuten Harri jo totesi: Siuntiossa tarvitaan junaliikennettä ja tulevaisuudessa rautapyöräliikenteen mahdollisuudet vaan kasvaa energiatehokkuuden takia kumipyöräliikenteeseen nähden. HSL voi olla kallis ratkaisu ja puhutaan ehkä summasta noin miljoona euroa vuodessa kun kustannukset ovat nousussa. Miten ns. reuna-alueen kuntalaiset Siuntiossa voivat pitää puolensa suurten kaupunkien Helsinki, Espoo ja Vantaa rinnalla. Käytäntö on osoittanut huonosti, koska valtapolitiikka jyrää siuntiolaiset jo nyt. Uusia ratkaisuja olisi vakavasti mietittävä ja yksi mahdollinen olisi oma liikenneyhtiö, joka tarjoaisi jatkuvan syöttöliikenteen Kirkkonummen asemalle. Kyllä tähän voisi löytyä taloudellinen selkäranka ja ollaan itse vastuussa kustannuksista.
kari vierinen, Siuntio
Kyllähän Siuntio junaliikenteensä tarvitsee. Sen jälkeen kun hallitus ja VR reilu vuosi sitten päättivät lopettaa paikallisjunaliikenteen Länsi-Uudellemaalle, saamme olla tyytyväisiä, että ylipäätään saamme asian järjestymään tällä tavoin HSL:n kautta.

Siuntiossa keskustelun painopiste on ollut nopeissa junavuoroissa varsinkin työssäkäyville, mutta myös muihin aikoihin. Yhtenäinen lippujärjestelmä voisi avata muitakin mahdollisuuksia; ehkä joskus tulevaisuudessa junaliikennettä voitaisiin hiljaisempaan tai yöaikaan täydentää bussivuoroilla, jotka tulisivat Länsimetron läntiseltä pääteasemalta Kirkkonummen kautta Siuntion asemalle.
Harri Haanpää
HSL on rahastusautomaatti. Jos kunta yhtään osaa neuvotella, se saanee edullisemmin ostettua bussiliikenteen ilman Häslää. Toki Siuntiolaiset tarvitsevat sitten eri liput Helsingin sisällä tapahtuvaan liikkumiseen, mutta halvaksi HSL-jäsenyys ei tule, kysykää vaikka Kirkkonummelta (suolaisen kallis metro leivotaan sekä matkalippujen hintoihin että kunnilta perittäviin maksuihin).
Bussimatkustaja

Sivut

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä





Sulje ilmoitusx