(18) kommenttia

HSL kävi Kirkkonummella vastaamassa metrokritiikkiin − "Suorat bussilinjat Kamppiin maksaisivat tämän, mutta vaikea palauttaa"

Osastonjohtaja Tero Anttila HSL:stä selvitteli Kirkkonummen valtuustolle länsimetron ja bussien liityntäliikenteen taustoja.

Kirkkonummen valtuusto penäsi maanantai-iltana HSL:n joukkoliikennejohtajalta vastauksia kysymyksiin, jotka ovat nousseet esille länsimetron ja liityntäliikenteen alettua.

Alle 15 minuutin virallisen valtuuston pikakokuksen jälkeen paikalla oli HSL:n joukkoliikenneosaston johtaja Tero Anttila, joka oli juuri tulossa Espoon kaupunginhallituksen kokouksesta, jossa teema oli sama.

Etelä-Espoossa on noussut myrsky sen jälkeen, kun bussien liityntäliikenne alkoi metroasemille ja suorat bussiyhteydet lopetettiin Helsinkiin. Sama muutos tehtiin myös Kirkkonummen busseille.

Anttila selosti Kirkkonummen valtuustolle muutoksen taustoja. Esitys oli hänen mukaansa samanlainen kuin muutama tunti aikaisemmin Espoossa.

Valtuuston puheenjohtaja Anders Adlercreutz (r.) avasi kysymysosion ja tiedusteli mitä mahdollisuuksia olisi palauttaa ainakin osa Kirkkonummen bussilinjoista kulkemaan Helsinkiin.

Espoon vaatimuksesta HSL on Anttilan mukaan laskenut karkeasti, mitä se maksaisi.

Anttila oli tulkinnut, että Espoo olisi ehkä valmis maksamaan joitakin suoria bussiyhteyksiä Matinkylän länsipuolelta Helsinkiin.

− Olemme laskeneet, että se kustantaisi Espoolle 700 000-900 000 euroa per linja vuodessa, Anttila totesi.

Anttila selvensi hintaa vielä kokouksen jälkeen. Hinta on laskettu siten, että työmatkaliikenteessä linjalla ajettaisiin Espoo-Helsinki -välillä 15 minuutin vuorovälillä noin 7 tuntia arkipäivisin.

Asia ei kuitenkaan olisi pelkkä rahakysymys.

− Helsinki vastustaa mitä todennäköisimmin sitä, että Länsiväylän bussit palaisivat Helsingin kaduilla ja toisaalta Kampin bussiterminaaliinkin ei oikein ole enää tilaa.

Valtuustossa Anttilan syliin yritettiin kaataa laajemminkin Kirkkonummen joukkoliikenneongelmia, kuten esimerkiksi miksi bussit kiertelevät pitkin ja poikin eivätkä aja suoraan Länsiväylää pitkin Matinkylään.

− Nykyinen linjasto on ollut Kirkkonummella käytössä kesästä 2014, ei nyt aloitettu metron liityntäliikenne ole sitä mitenkään muuttanut. Yhdessä nämä ovat Kirkkonummen kanssa suunniteltu, Anttila muistutti.

Anttila heitti pallon Kirkkonummen joukkoliikennepulmista takaisin Kirkkonummen päättäjien suuntaan ja kehotti kunnanhallitusta tekemään HSL:lle esityksiä siitä, mitä pitäisi muuttaa.

Anttila haastoi Kirkkonummea tuomaan ajatuksiaan jo 13.2. HSL:n hallitukseen.

Joissakin puheenvuoroissa muisteltiin, että viime budjettineuvotteluissa on päätetty puuttua bussilinjaston toimivuuteen erityisesti kunnan eteläosista kuten Kantvikista.

Kunnanjohtaja Tarmo Aarnio lupasi, että 5.2. kunnanhallituksessa joukkoliikenneasioita käsitellään jollakin tavalla.

Useakin valtuutettu esitti huolensa siitä, että tehdyt muutokset karkottavat matkustajia joukkoliikenteestä.

Anttilalla ei ollut vielä esittää mitään tarkkoja lukuja matkustajamääristä, mutta hän arvioi, että Kirkkonummen seutuliikenteen busseista Länsiväylällä olisi hävinnyt metron myötä 15-20 prosenttia matkustajista, joista ainakin osa on todennäköisesti siirtynyt junan käyttäjiksi.

 

 

 

 

  

(18) kommenttia

Kommentit (18)

Sivut

Jos vaikka järkeistettäis sisäinen liikenne ja metron syöttöliikenne erikseen,eikä ajaltais sitä maisemareittiä,niin olisi jo jonkinlainen alku nopeammille yhteyksille.
Muuten minulle Hsl toimii loistavasti.
Johannes Tyytyväinen
Älkää aina viitsikö puhua siitä Tolsasta. Täältä menee z-bussit vain ruuhka-aikaan. Sitäpaitsi kasvava asuinalue, että junavuoroja pitäisi lisätä. Meneehän ne Kauklahdestakin neljä kertaa tunnissa. Mutta sitä saa mitä tilaa. Ja varsinkin mistä maksaa.
kyllästynytodottamaan
Onhan tämä varsin veikeää, että muutama asiasta tietävä varoitteli tästä jo 2010-luvun alkupuolella vaan ketään ei tuolloin asia kiinnostanut. Turha siis enää itkeä kun maidot on jo pöydällä. Kirkkonummi aikoinaan liittyi HSLn kun ei silloiset palvelut kelvanneet ja kuntalaiset itkivät paremman perään. Mitäs jos nyt otettaisiin henkeä ja käytäisiin vilkaisemassa mitä peilistä näkyy...
”Sitä saa mitä tilaa”
Kirkkonummi saisi rahoilleen parasta vastinetta, jos ottaisi bussiliikenteen täysin kunnan hallintaan, ja bussit ajaisi pelkästään lähimmälle juna-asemalle. Siitä pääsee sitten etelä-Espooseen, kun vaihtaa jollakin Espoon asemalla Espoon syöttöbussiin. Suurin osa kuitenkin matkustaa Helsinkiin, joten junan käyttäminen on ajallisesti nopeinta. Järjen köyhyyttä ajeluttaa Matinkylään asti busseja.
aivojakin saa käyttää
Laskin pikaisesti että jos laitettaisiin bussit kulkemaan nykyisen puuttuvalle osuudelle, eli välille Matinkylä-Kamppi, bussit jotka kulkisi 25min välein klo 06:00-09:30 ja 15:00-18:30 yhden vuoden jokaiselle arkipäivälle se tulisi maksamaan 364 000 € olettaen että yhden bussin käyttöhinta on 100€/h ja että 2 bussia riittäisi ajamaan edes takaisin tuota väliä. Jos tämä laskelma pitää paikkaansa niin, ei summa kyllä päätä huimaa.

Ihmettelen miten Kampissa ei yhtäkkiä ole enää tilaa, sehän on tyhjä? Eiköhän tilaa ala löytyy jos Espoo vastaavasti ilmottais että "länsiväylällä ei ole enää tilaa länsisatamasta purkautuville kuorma-autoille, kiertäkää mielummin Mannerheimintien kautta"
Ei paha

Sivut

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä





Sulje ilmoitusx