(14) kommenttia

HSL kysyi Kirkkonummella mielipiteitä − 1.000 vastausta luettiin, mutta päätoiveelle sanottiin jo nyt "ei"

Linja 173 ajaa Matinkylän ja Upinniemen väliä. Matkaaika on runsaan tunnin. (kuva: HSL)

HSL kysyi kirkkonummelaisten mielipiteitä joukkoliikenteen kehittämisestä. Avoimia eli kirjoitettuja vastauksia tuli noin 1 000, ja ne on käyty nyt läpi.

Kysely liittyy bussien liityntäliikenteen kehittämiseen, johon kunta on varannut ensi vuodeksi 300 000 euron määrärahan.

Suurin osa toiveista koski HSL:n mukaan suorien bussiyhteyksien palauttamista Kamppiin.

− Valitettavasti suoria yhteyksiä ei olla palauttamassa ja tämän vaihtoehdon tarkasteleminen on rajattu projektin ulkopuolelle, liityntälinjaston tarkastelublogissa todetaan.

Perusteluna on ensisijaisesti se, ettäei ole taloudellisesti kannattavaa ajaa metron kanssa päällekkäistä bussiliikennettä Helsinkiin saakka.

Länsimetron liityntäliikenne alkoi tämän vuoden alussa. Kirkkonummen seutubussit käyvät kääntymässä Matinkylän metroasemalla.

Espoo onnistui saamaan takaisin joitakin ruuhka-ajan bussilinjoja suoraan Kamppiin kaupungin länsiosista siihen saakka, kunnes metron jatke Kivenlahteen valmistuu.

Kirkkonummellakin on puhuttu paljonkin samasta asiasta, mutta kunta ei lähtenyt vaatimaan suorien bussilinjojen palauttamista. Vaa´assa painaa erityisesti kustannustekijät.

Kirkkonummen liityntälinjaston kehittämisehdotukset valmistuvat alkuvuoteen mennessä.

HSL miettii kyselyn perusteella, miten erityisesti Upinniemestä ja Kantvikistä tulevia linjoja saataisiin muutettua niin, että Ravalsin ja Lindalin kierosta ei tarvitsisi aina tehdä.  

Lisäksi bussiaikatauluissa on HSL:n mukaan havaittu pieniä epäkohtia etenkin liittyen junavaihtojen toimivuuteen Kirkkonummen asemalla.

Veikkolan ja Helsingin välisiin bussiyhteyksiin ei tässä tarkastelussa puututa, koska liikenne ei ole HSL:n hoidossa, vaan bussiyhtiöiden itsensä.

Kirkkonummi maksaa ensi vuonna HSL:lle joukkoliikennetukea noin 5 miljoonaa euroa.

(14) kommenttia

Kommentit (14)

Sivut

Irtautuminen hsl:stä ja joukkoliikenne kunnan hoidettavaksi. Myös kuntaliitos Hangon kanssa vakavaan harkintaan.
jalka pois jarrupolkimelta heti
Jälleen kerran haluan muistuttaa että HSL on ihmisiä varten eikä Ihmiset HSL:lää varten. Lopettaisivat tuon OY toiminnan ja siirtäisivät ne johdon bonukset, osingot ja suuret palkat joukkoliikenteen kehittämiseen ja käyttöön. Meillä oli hyvin toimiva joukkoliikenne jota käytettiin laajasti erittäin mielellään ja nyt se on valitettavasti romutettu. Mitäs jos myös kuntapäättäjät vaihtaisivat ne omat pikku volvonsa julkiseen liikenteeseen niin näkisitte missä mennään ja mitä pitäisi kehittää.
Jamppa
Aina vaan jaksaa ihmetellä, että yllätyksenä tuli että länsimetron valmistumisen jälkeen ei busseja kulkisi kamppiin kuin öisin. Selvä asiahan se oli, ei koko hukkaputkea muuten olisi rakennettu. Ihmettelen kyllä sitä, miksi kirkkonummen silloiset päättäjät, jotka veivät kirkkonummen hsl:n, eivät sitä tarpeeksi isosti osanneet kertoa. Eikä kukaan ollut niin kiinnostunut koko hsl:stä ja linjastosta, että olisi nostanut älämölöä.

Kuskit sanoi suoraan että palvelu tulee huonontumaan ja jatkoyhteyksiä ei ole kuin toiveissa, oikeassahan ne oli. Mut sitä on saatu, mitä on tilattu.
alapo
Miks hitossa kysellään?Aivan turhaa touhua,jälleen kerran.
Paavi
Paljonkohan toikin kyselyleikki,taas makso.Eikä mitään hyötyä.
Terminator

Sivut

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä





Sulje ilmoitusx