(5) kommenttia

Kirkkonummen bussi-ja junalippuihin isot korotukset

Toimittaja: 

Kirkkonummen joukkoliikennelippuihin on tulossa ensi vuoden alusta tuntuvia korotuksia. Matkakorteille ladattavien kausilippujen hintoja nostetaan jopa 6 – 15 prosenttia.

Suurimmat korotukset tulevat Kirkkonummen sisäiseen liikenteeseen. Sen sijaan Kirkkonummelta Helsinkiin junalla tai bussilla matkustavia kohdellaan pienemmillä korotuksilla.

HSL:n ensi vuoden lipunhinnoista päätti tänään HSL:n hallitus. Lopullisen päätöksen tekee HSL:n yhtymäkokous.

Kirkkonummen sisällä joukkoliikenteellä säännöllisesti kulkeva matkustaja pääsee edullisimmin  henkilökohtaisella kausilipulla, joka ladataan maksukortille. 

Aikuisten 30 päivän kausilippu maksaa esityksen mukaan 1.1.2015 lähtien Kirkkonummella 49,50 euroa. Nykyinen hinta on 46.50 euroa eli korotus on 6,5 prosenttia.

Lasten vastaava lippu (alle 16-vuotiaat) maksaa ensi vuonna 24,80 euroa, korotusta on 6,4 prosenttia.

Kertaliput tasan 1 ja 2 euroa

Kaikkein kovin korotus Kirkkonummen sisäisessä liikenteessä on tulossa yleiselle kausilipulle, jota kuka tahansa voi käyttää. Sen hinta on ensi vuonna 117,60 euroa, missä korotusta on 15,1 prosenttia.

Kirkkonummen sisäisen liikenteen kertalipun (arvolippu matkakortilla) hinnaksi esitetään ensi vuonna: aikuiset 2 euroa ja lapset 1 euro. Korotus on 2-2,6 prosenttia.

Kunnan rajan yli menevissä matkoissa korotukset ovat sisäisiä lippuja maltillisemmat. Kolmosseutulippu (lähiseutu 3), jolla voi matkustaa Kirkkonummelta Helsinkiin, maksaa ensi vuonna 146,60 euroa (+ 2,8 prosenttia). Lippu on henkilökohtainen ja voimassa 30 päivää.

Metroa pitää ruveta maksamaan

Paitsi matkustajien myös Kirkkonummen kunnan joukkoliikennekustannukset nousevat merkittävästi ensi vuonna ja jatkossakin.

Tänä vuonna Kirkkonummi maksaa HSL:lle kuntaosuutta noin 5 miljoonaa euroa. Ensi vuonna HSL pyytää Kirkkonummelta 7 miljoonaa ja vuonna 2016 jo 8,3 miljoonaa euroa. Vuonna 2017 Kirkkonummen kuntaosuus olisi HSL:n käsityksen mukaan 9,7 miljoonaa.

Kirkkonummi ei ole suosiolla maksamassa esitettyjä kuntaosuuksia. Kunnanjohtaja Tarmo Aarnio esittää talousarviossa, että ensi vuonna Kirkkonummen osuus olisi 6,5 miljoonaa euroa eli 0,5 miljoonaa esitettyä vähemmän.

Kirkkonummi joutuu HSL:n jäsenenä maksamaan myös isoista investoinneista kuten Länsimetrosta. Ensi vuonna HSL esittää Kirkkonummelle 0,5 miljoonan euron infralaskua ja vuonna 2017, kun Länsimetro aloittaa, 1,5 miljoonaa.

HSL:n uudet lipunhinnat - esitys

 

(5) kommenttia
Kommentit (5)

Kommentit (5)

Kirkkonummen junavuorojen nopeuteen ei taida ihan äkkiä tulla parannusta.
Jos U-ja S-vuoroja aiotaan nopeuttaa oleelisesti, se vaatii kaupunkiradan (uudet raiteet) Espoonkeskukseen. Länsimetron jatke ja pari muuta hanketta ovat ajaneet kaupunkiradan ohi.
Paavo Rantalainen
Kirkkonummen työmatkaliikenteen pahin pullonkaula taitaa kuitenkin olla junaliikenne. Matka Helsinkiin kestää tuhottoman kauan ellei pysty hyödyntämään harvoja Y-junavuoroja 30-32 minuutin matka-ajalla. Seuraavaksi nopein on S-juna jolla menee 40 minuuttia; samassa ajassa muuten pääsee Mäntsälästä Helsinkiin Z-junalla tai Hyvinkäältä Helsinkiin R-junalla. Vuoroväli on myös kehno työmatkaliikenteen aikana.

Junien vikahan tuo ei ole vaan Rantaradan huonon tason ja kapasiteetin. Kaupunkirata Leppävaara-Kauklahti toivottavasti tulee joskus tulevaisuudessa parantamaan tilannetta. Kolmas raide Kauklahdesta Kirkkonummelle onkin jo kaukainen haave.

Tätä ennen voitaisiin kuitenkin jo tehdä pieniä korjaavia toimenpiteitä. Esim. Mankin ja Luoman seisakkeiden lakkauttaminen. Sorry vaan Luomassa asuvat, mutta kokonaisuuden kannalta se on parempi.
sdkfz
Maksaisin mielelläni siitä, että työmatkaliikkuminen olisi helppoa ja nopeaa. Myös matkanteon mukavuus on tärkeää eli se, että saa istua yli puolen tunnin matkan käyttäen tuon ajan vaikka lukemiseen tai silmät kiinni rentoutumiseen eikä rystyset valkoisena itseään pystyssä pitämiseen. Lisäksi auton sisälämpötila saisi mukailla vuodenaikaa, eikä esimerkiksi talvella puhaltaa lämmintä ilmaa, harva sentään pakkasella T-paidassa bussissa istuu.

Tämä hintojen korotusuutinen ei tietenkään tule yllätyksenä, mutta toivoisin, että kunta ja ennenkaikkea HSL ottaisivat vihdoinkin huomioon meidän kuntalaisten eli asiakkaiden mielipiteitä ja tarpeita. Johan me osan tästä maksamme jo verorahoissa.

PS. Pääsin tänään kokeilemaan uutta matalalattiabussia aamun työmatkalla. Seisoin täpötäydessä bussissa Tapiolan pysäkille saakka... kuten moni muukin.
Seisomapaikka maksaa saman verran kuin istumapaikka
Ollaan kritisoitu HSL:n toimivuutta ja palvelutasoa. Vielä ei olla kuultu kitinää hinnasta. Se julkinen älämölö on vielä edessä, huh huh.

Totuus on kuitenkin se että HSL maksaa pirusti Kirkkonummelle ja kunta teki päätöksen lähteä mukaan tähän hulluuteen jo viime kunnanhallituksen ja HSL:n edustajan istuessa tekemässä päätöksiä. Nykyinen kh ja HSL-edustaja voivat vain tuskailla näiden asioiden kanssa.

Ja Sinä maksat!
rahaa palaa
Hintoja korotetaan ja palvelua vähennetään:(
Koska saadaan Kirkkonummelle Vr:n palvelupiste ettei tarvitse mennä
Helsinkiin asti asioimaan ??
just joo

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä