(19) kommenttia

Lähijunien uusi varikkoalue Kirkkonummelle − Helsingin seudun suunnitelmissa "kummittelee" iso hanke

Lähijunaliikenteen uutta seisontavarikkoa on kaavailtu Luoman lakkautetun seisakkeen ja tasoristeyksen seutuville.

Helsingin seudun lähijunaliikenteen kehittämissuunnitelmiin liittyy kaksi uutta junien seisontavarikkoa, joista toista on kaavailu Kirkkonummelle.

Ajatus varikkoalueesta on elänyt jo tovin, ja se on tullut jossain vaiheessa Kirkkonummen kunnallekin pienoisena yllätyksenä.

Asia on jälleen ajankohtainen, kun Helsingin seudun kunnat ja kaupungin sekä valtio ja HSL neuvottelevat niin sanotusta MAL-sopimuksesta. Sinä sovitaan tavoitteista, jotka liittyvät asuntorakentamiseen ja liikenteeseen.

Suunnitelman luonnoksessa on merkitty Helsingin seudulle kaksi lähijunaliikenteen varikkoaluetta. Toinen on Kirkkonummella ja toinen Keravalla pääradan varrelle.

Luonnoskartassa varikkoalue on sijoitettu Kirkkonummella Luoman lakkautetun junaseisakkeen tienoille kuitenkaan mitään tarkkaa sijaintipaikkaa määrittelemättä.

Varikkohankkeet on listattu hankkeisiin, joiden pitäisi alkaa ennen vuotta 2030. Arvioitu kustannus on yhteensä 50 miljoonaa euroa.

Varikolla seisotetaan ja huolletaan junia. Nykyisin kaikki vastaava toiminta tapahtuu Ilmalassa.

Uusille junavarikoille on tulevaisuudessa tarvetta, koska Ilmalan varikkoalue käy liian pieneksi ja toisaalta junaliikenteen ennustetaan kasvavan jopa huomattavasti.

Kilpailutus voi tuoda myös uusia operaattoreita VR:n lisäksi, kuten esimerkiksi Ruotsin valtionrautatiet, joka on ilmoittanut kiinnostuksensa Helsingin seudun lähijunaliikenteeseen.

Kirkkonummen kunta on parhaillaan ottamassa lausunnolla kantaa MAL-sopimusluonnokseen.

Kunta on myös neuvottelut varikkoasiasta HSL:n, Liikenneviraston ja Ely-keskuksen kanssa ja toivonut, ettei tässä vaiheessa otettaisi kantaa, minkä kunnan tai kaupungin alueella varikko sijaitsisi. Pelkkä maininta rantaradan varrella riittäisi Kirkkonummen mielestä.

(19) kommenttia

Kommentit (19)

Sivut

Voi alkuperäisen artikkelin lähdetietojen runsautta ja tarkastuskykyä :-(

Kaikki kauhustelijat voivat lukeat tuolta, miksi ja miten on hahmoteltu, ja miksi juuri Knummelle ja Keravalle eikä esim. Turkuun tai Lappeenrantaan :-O
https://julkaisut.liikennevirasto.fi/pdf8/lr_2017_junaliikenteen_kaluston_web.pdf

yksvaan
Meinaako Ritva että ukkopekka alkaa ajaan vakituiseen
Eikö sähköllä
Ritva - höyryjunat lopettivat 1960-luvulla.
Ukkopekka
Missään tapauksessa en hyväksy mitään junavarikkoa Kirkkonummelle! Voi saasteen määrää kun lähijunat tupruttavat nokea ja moskaa paikallaan seistessään. Junien tärinä voi myös vaikuttaa talojen perustuksiin! Siis kuka maksaa!
Ritva
Siihen Luoman (suljetun) seisakkeen ja Masalan välillä on hyvin tilaa rakentaa pellolle/joutomaalle rautatien viereen. Toisella puolella Kehä III ja toisella puolella teollisuushalleja eli ei mikään luontoretkikohde.

Varikkohan on vain iso halli johon junat ajetaan sisään. Eipä siitä tule paljoa häiriöitä muuta kuin rakentamisaikana. Nimbylle se sähköjunakin on kauhea melua ja saastetta tuottava vekotin. (Jonka tosin pitäisi pysähtyä omalla lähiseisakkeella 15min vuorovälillä jos vaikka jollakin sattuu olemaan oma auto rikki).
sdkfz

Sivut

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä





Sulje ilmoitusx