Viisykkönen.fi /
Uutiset /
Lähijunien uusi varikkoalue Kirkkonummelle − Helsingin seudun suunnitelmissa "kummittelee" iso hanke
24.11.2018
13:37
(19) kommenttia
Lähijunien uusi varikkoalue Kirkkonummelle − Helsingin seudun suunnitelmissa "kummittelee" iso hanke
Helsingin seudun lähijunaliikenteen kehittämissuunnitelmiin liittyy kaksi uutta junien seisontavarikkoa, joista toista on kaavailu Kirkkonummelle.
Ajatus varikkoalueesta on elänyt jo tovin, ja se on tullut jossain vaiheessa Kirkkonummen kunnallekin pienoisena yllätyksenä.
Asia on jälleen ajankohtainen, kun Helsingin seudun kunnat ja kaupungin sekä valtio ja HSL neuvottelevat niin sanotusta MAL-sopimuksesta. Sinä sovitaan tavoitteista, jotka liittyvät asuntorakentamiseen ja liikenteeseen.
Suunnitelman luonnoksessa on merkitty Helsingin seudulle kaksi lähijunaliikenteen varikkoaluetta. Toinen on Kirkkonummella ja toinen Keravalla pääradan varrelle.
Luonnoskartassa varikkoalue on sijoitettu Kirkkonummella Luoman lakkautetun junaseisakkeen tienoille kuitenkaan mitään tarkkaa sijaintipaikkaa määrittelemättä.
Varikkohankkeet on listattu hankkeisiin, joiden pitäisi alkaa ennen vuotta 2030. Arvioitu kustannus on yhteensä 50 miljoonaa euroa.
Varikolla seisotetaan ja huolletaan junia. Nykyisin kaikki vastaava toiminta tapahtuu Ilmalassa.
Uusille junavarikoille on tulevaisuudessa tarvetta, koska Ilmalan varikkoalue käy liian pieneksi ja toisaalta junaliikenteen ennustetaan kasvavan jopa huomattavasti.
Kilpailutus voi tuoda myös uusia operaattoreita VR:n lisäksi, kuten esimerkiksi Ruotsin valtionrautatiet, joka on ilmoittanut kiinnostuksensa Helsingin seudun lähijunaliikenteeseen.
Kirkkonummen kunta on parhaillaan ottamassa lausunnolla kantaa MAL-sopimusluonnokseen.
Kunta on myös neuvottelut varikkoasiasta HSL:n, Liikenneviraston ja Ely-keskuksen kanssa ja toivonut, ettei tässä vaiheessa otettaisi kantaa, minkä kunnan tai kaupungin alueella varikko sijaitsisi. Pelkkä maininta rantaradan varrella riittäisi Kirkkonummen mielestä.
Kommentit (19)
12.09.2022
10:26
Yle: Kaukolämpö on Kirkkonummella kalliimpaa kuin monin paikoin ja hinta uhkaa nousta
09.09.2022
15:57
Hornet pyyhkäisee Kirkkonummen keskustan yli hyvin matalalla – ei tarvitse pelästyä
09.09.2022
10:06
Kerrostalon asunnossa tulipalo kunnantalon naapurissa – asunto oli täysin liekeissä
06.09.2022
10:26
Vantaa haluaisi myydä oman osansa Porkkalanniemen virkistysalueesta, josta se omistaa kolmasosan
05.09.2022
19:44
Kunnan suurin rakennushanke hyväksyttiin lähes yksissä tuumin, vaikka kustannukset nousivat 40 prosenttia
03.09.2022
16:05
Juna ja kuorma-auto törmäsivät, yli 1 000 ihmistä altistui säteilylle – onneksi tämä oli vain harjoitus
01.09.2022
08:52
Wolt-kuskit aloittavat Kirkkonummella – ruokaa voi tilata aluksi yhdeksästä ravintolasta
31.08.2022
11:28
Kommentit (19)
Kaikki kauhustelijat voivat lukeat tuolta, miksi ja miten on hahmoteltu, ja miksi juuri Knummelle ja Keravalle eikä esim. Turkuun tai Lappeenrantaan :-O
https://julkaisut.liikennevirasto.fi/pdf8/lr_2017_junaliikenteen_kaluston_web.pdf
Varikkohan on vain iso halli johon junat ajetaan sisään. Eipä siitä tule paljoa häiriöitä muuta kuin rakentamisaikana. Nimbylle se sähköjunakin on kauhea melua ja saastetta tuottava vekotin. (Jonka tosin pitäisi pysähtyä omalla lähiseisakkeella 15min vuorovälillä jos vaikka jollakin sattuu olemaan oma auto rikki).
Miten kammottavaksi ja rumaksi paikaksi Kirkkonummea ollaan muuttamassa??
Tuohan on todella järkyttävää niille ihmisille jotka tuolla alueella asuu. Ja masalaakin muka siistitään ja kehitetään ja viereen ollaan tekemässä junien varikkoaluetta!!! Sitä saasteen ja metelin määrää mitä tuo tullessaan ei uskalla edes ajatella. Vieressä on iso hevostallikin!
Kommentoi