(16) kommenttia

Liikennevalot 51:n liittymään, valaistus Kehä III:lle ja yksi tie kuntoon − Valtio ei lupaa isoja tierahoja Kirkkonummelle

Munkullan liittymään ehdotetaan liikennevaloja moottoritien molemmin puolin.

Valtiolta ei ole herumassa mainittavia tierahoja Kirkkonummelle neljän seuraavan vuoden aikana. 51:n rampeille keskustan kohdalla on luvassa pika-apua liikennevaloista.

Uudenmaan Ely-keskus on listannut kiireellisimmät hankkeet neljälle seuraavalle vuodelle. Kysymys on siis valtion ylläpitämistä teistä, ei kunnan.

Ely on ottanut Kirkkonummelta listalle neljä hanketta. Niistä vain yksi liittyy varsinaisesti maantien parantamiseen.

Munkkullan liittymä moottoritieltä Kirkkonummen keskustaan ja Upinniemeen suuntaan ruuhkautuu vuosi vuodelta ja suunnitelmia on tilanteen parantamiseksi tehty.

Niistä on nostettu esille halvin eli liikennevalojen asentaminen rampin liittymien päihin.

Vuosi sitten Ely arvio, että valot ja vähäiset kaistajärjestelyt saataisiin aikaiseksi noin 300 000 eurolla. (Lue: Viisykkönen 12.10.2017)

Laajempikin parannusehdotus on olemassa. Sen mukaan liittymään tulisi kaksi niin sanottua pisaraliittymää.

Hintaa olisi hankkeella jo useampi miljoona. (Katso video pisaraliittymästä: Viisykkönen 22.8.2017)

Toisena hankkeena Ely-keskuksen neljän vuoden kiireellisyyslistalla on Kehä III:n valaistus Kauklahdesta Länsiväylälle eli 51:lle saakka.

Kolmantena on maantie 1130:n rakenteen parantaminen Lapinkylästä Evitskogin kautta Siuntion kirkonkylälle ja Virkkalaan saakka.

Tieosuudella rakennetaan parhaillaan kevyenliikenteenväylää Lapinkylässä. (Viisykkönen 4.5.)

Veikkolassa alkaa ensi vuonna myös meluaidan rakentaminen moottoritien etelälaidalle. Hanke pistetään alkuun kuitenkin kunnan rahoilla.

Kaksi siltahanketta on myös ajankohtaisia Pohjois-Kirkkonummella, Pikkaraisenpuron ja Havulinnan siltojen uusiminen.

Kirkkonummen kunta lausuu Elyn suunnitelmasta mielipiteensä lokakuun loppuun mennessä. Ehdotus kunnan vaatimuksista on paljon Elyn listaa pidempi.

Kunta esittää muun muassa, että ELY-keskus käynnistää Överbyntien ja Isonsuontien päällysrakenteen parantamishankkeen pikaisesti, koska tiet ovat paikoin erittäin huonossa kunnossa.

Myös Masalantie kunnostuksen jatkaminen on kunnan vaatimuslistalla. Masalan keskustassa alkaneen katutyön maksaa kunta.

Lisäksi mainitaan useista kevyenliikenteen väylähankkeista, joista on vuosia puhuttu.

Ely-keskus muistuttaa kuntia, että valtion perustienpidon rahat ovat Uudenmaan Ely-keskuksen alueella pysyneet samassa 10 vuotta eli vajaassa 100 miljoonassa eurossa vuodessa.

Valtion budjetissa on ollut lisämäärärahoja, mutta ensi vuoden jälkeen niitäkään ei ole tiedossa.

Isot tiehankkeet kuten muutama vuosi sitten moottoritie Kivenlahdesta Kirkkonummelle rahoitetaan erikseen perustienpidosta.

Uudenmaan Ely-keskus hoitaa tiepidon Uudenmaalla ja Hämeessä. 

(16) kommenttia

Kommentit (16)

Sivut

Upinniementieltä Helsinkiin kääntyville 100 m oma kaista. Auttaa ennakoimaan liikenne virtaa. Ei pysäytä liikennettä ja mahdollista toteuttaa ilman suuria investointeja.
Vaihtoehto
Ei kannata missään tapauksessa rakentaa liikennevaloja. Ne ovat etenemiselle, siitähän on liikenteessä kysymys, kaikkein huonoin vaihtoehto, eli joutuu pysähtymään, monen osalta jopa ihan turhaan. Autojen jarruttaminen, pysähtyminen, tyhjäkäynti ja uudestaan liikkeellelähtö kuormittaa ympäristöä (yhdesssä liikennevalojen valmistamisen ja sähkönkulutuksen kanssa) paljon enemmän kuin tasainen eteneminen.
Ympäristöä ei pidä kuormittaa yhtään ylimääräistä.
Liikennevaloja ei enää nykypäivänä pitäisi sijoittaa muualle kun sinne mihin mikään muu vaihtoehto ei ole mahdollinen.
ihmiset arvoon, ei raha
1130 tiellä liikkuu paljon raskasta kalustoa, sitä pitääkin korjata, ennenkuin hajoaa lopullisesti. Kulkee myös todella paljon työmatkaliikennettä. Kai olis parempi korjata noita hiljasempia teitä, kuten porkkalantietä...
alapo
KUNTA JA PÄÄTTÄJÄT HOI!
Nyt ne esitetyt pisaraliittymät siihen ja mahdollisimman nopeasti!!
Päättäjät, kansanedustaja kärjessä tekemään sitä työtä mihin olette valtuutuksen kuntalaisilta ja muilta saaneet.
On esim täysin nurinkurista sijoitttaa 3,5 milj. parin yksinkertaiseen risteykseen Masalassa ja sitten olisi olemassa vain 300000 tähän keskeiseen isoon ongelman ratkaisuun, "väliaikaisia liikennevaloja" varten. Ne väliaikaiset liikennevalot keskustassa tuli muutama vuosi sitten tuli "maksamaan" kuntalaisille jo ihan riittävästi.
Kirkkonummen kunnan on vihdoin viimeinkin herättävä rakentamaan edes hitusen tulevaisuutta varten, eikä vaan "sammutella tulipaloja ja tukkia sormenpäillä vuotavia patoja", niinkuin sanonnat kuuluvat. Lobbaukset ja vaatimukset liikkeelle ja sama koskee rapistuvaa rautatiensiltaa.
Pisaraliittymillä Kirkkonummi voisi kerrankin näkyä nykyaikaisen toteutustavan toteuttajana.
Staffan Pettersson
Älkää nyt olko kateellisia, jos meidän kylän (Evitskog) ohittavalle tielle on saatu korjausrahaa. Työmatkaliikennettä on aika paljon tällä tieosuudella, kesäisin todella paljon pyöräilijöitä. Sen lisäksi mutkainen ja mäkinen tieosuus. Ei täällä korvessa asuta vaan väljemmin kuin keskustan alueella. Kyllä täältä vielä tonttimaata löytyy uusillekin asukkaille. Tervetuloa tutustumaan kauniiseen maaseutuun.
Silja Lappalainen

Sivut

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä





Sulje ilmoitusx