(8) kommenttia

Metron liityntäliikenne synnytti kovaa keskustelua myös Kirkkonummella − näin kävi matkustajaluvuissa

Länsimetron liityntäliikenteen aloitus tammikuussa sai etenkin Espoossa myrskyisän vastaanoton ja Kirkkonummellakin vaadittiin muun muassa suorien bussilinjojen palautusta.

HSL on vertaillut joukkoliikenteen matkustajamääriä tämän vuoden tammi-huhtikuussa viime vuoden vastaavaan aikaan.

Karkeasti ottaen seutubussien matkustajamäärät Kirkkonummelta Matinkylään vähenivät ja junamatkustaminen kasvoi.

Matkakortteja on myyty Kirkkonummella alkuvuodesta yllättävän paljon enemmän kuin vuosi aiemmin.

Matkakortti- ja mobiililippumyynti kasvoi Kirkkonummella 6,2 prosenttia tammi-huhtikuussa verrattuna vuodentakaiseen. HSL ei nostanut lippujen hintoja täksi vuodeksi.

Rahassa kasvanut myynti merkitsee 130 000 euroa. HSL:n ennuste on, että Kirkkonummella lipunmyynti tuo lisätuloja tänä vuonna 460 000 euroa verrattuna siihen, mitä alun perin oli budjetoitu.

Kirkkonummen Matinkylän metroasemille ajavien bussien matkustajamäärät ovat vähentyneet noin 20 prosenttia viime vuoden alkuun verrattuna.

Luku ei ole tarkka, koska vuodentakaisissa matkustajaluvuissa on Kirkkonummen bussien käyttäjiä myös Espoossa ja Helsingissä, kun bussit ajoivat vielä Kamppiin saakka.

Lähijunissa on Kirkkonummen asemilta ollut tammi-huhtikuussa noin 3 prosenttia enemmän matkustajia kuin vuosi sitten. Lähijunat ovat selvästi joukkoliikenteen pääkulkumuoto Kirkkonummelta Helsingin suuntaan.

Kirkkonummen sisäisessä bussiliikenteessä on alkuvuonna ollut hienoisesti (+ 0,5 %) enemmän matkustajia kuin vuosi aiemmin.

Kirkkonummen kunnanhallitus teki helmikuussa HSL:lle pitkähkön listan muutosehdotuksia, joihin on saatu vastauksia.

Suuria muutoksia ei ole luvassa ainakaan kolmeen vuoteen. HSL:n liikennöintisopimukset ovat voimassa vuoteen 2021 saakka.

Suorien bussilinjojen palauttamisesta Kampiin ei HSL:n vastauksissa puhuta mitään.

Sen sijaan suorien Z-linjojen lisääminen Matinkylään voisi HSL:n mukaan olla mahdollista ensi syksynä tai viimeistään ensi vuonna.

HSL esittää kunnalle ensi vuodeksi 150 000 euron lisäpanostusta liityntäliikenteen lisäämiseen.

Junaliikenteessä ei HSL:n kannnoton mukaan voida lisätä nopeita Y-junayhteyksiä ruuhka-aikaan, koska rantaradan kapasiteetti ei riitä ennen kuin lisäraiteet on rakennettu Leppävaarasta Espoon keskukseen tai Kauklahteen.

Kansalaisadressilla oli vaadittu myös Veikkola-Kauklahti -bussiyhteyden perustamista. Siihen ei ole HSL:n mukaan mahdollisuuksia ennen vuotta 2021.

Kirkkonummen kunnanhallitus tyytyi maanantaina HSL:n vastauksiin. Hienosäätöä bussiliikenteeseen on tarkoitus HSL:n ja kunnan välillä pohtia kesän jälkeen.

> Työmatkalaisten nopea junayhteys Kirkkonummelle aikaistuu tunnilla − X-juna poistuu kokonaan (Viisykkönen 4.6.)

> HSL:n matkustajien on opeteltava uudet vyöhykkeet ja vaihdettava matkakortit (Viisykkönen 5.6.)

(8) kommenttia

Kommentit (8)

Sivut

Kirkkonummen kunta on toiminut täysin tietoisesti ja hankaloittanut työmatkaliikennettä yhdessä Hsl:n kanssa. On aivan turha kuvitella että alue on enää vetovoimainen, kyllä muuttoliike on poispäin Kirkkonummelta. Hankalan paikan maine leviää.
Pois pian
Kirkkonummen kunnanhallitus tyytyi HSL:n vastauksiin. Espoon puolella iloitaan takaisin liikenteeseen tulevista suorista bussilinjoista Kamppiin.
tuleva ex kirkkonummelainen
Kirkkonummen junan pitäisi pysähtyä Kirkkonummen asemien lisäksi vain Espoo, Leppävaara, Huopalahti ja Pasila. Kirkkonummen joukkoliikenne on siitä huomionarvoinen, että siinä on tehty kaikki mahdolliset virheet, eikä ainuttakaan ole edes yritetty korjata.
ex kirkkonummelainen
Ainakin plussaa bussien ilta- ja viikonloppuvuorojen lisäämisestä. Nykyisin bussit kulkee 1/2 tunnin välein, kun aikaisemmin tunnin välein.
Pisama
No, matka-aika piteni 15min per suunta omalta osalta. En voi olla tämän takia tyytyväinen.
Tyytymätön

Sivut

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä





Sulje ilmoitusx