(4) kommenttia

Pohjolan Liikenne taipui matkustajien vaatimuksiin: Enemmän busseja Veikkola-Helsinki -välille – HSL:ltä ei heru enää lisäavustusta

Veikkolasta on varsin tiheä vuoroväli Helsinkiin 280-linjalla ainakin toistaiseksi.

Pohjolan Liikenne tuo lisää busseja Veikkolan ja Helsingin välille matkustajilta saadun palautteen takia. Monilla vuoroilla on ollut tarjolla seisomapaikkoja, ja välillä kyytiinkin on ollut vaikeuksia mahtua.

Syksyn mittaan bussiyhtiö on saanut paljon kritiikkiä Veikkola-liikenteenteestään. Kirkkonummen kunnanvaltuustossa ehdittiin jo viime viikolla tehdä valtuustokysymyskin asiasta.

Pohjolan Liikenne ilmoitti tänään, että keskiviikosta (13.9.) lähtien neljällä aamu-ja iltapäiväliikenteen vuorolla on aina kaksi autoa liikenteessä peräkkäin ainakin koulupäivinä.

Pohjolan Liikenteen toimitusjohtaja Heikki Alanko sanoo, että kyseisiillä vuoroilla pitäisi olla nyt keskiviikosta lähtien tarpeeksi kapasiteettia.

Alanko lupaa, että vuoroja ajetaan samalla tiheydellä ja kalustolla ainakin jouluun saakka.

Veikkolan ja koko Länsi-Uudenmaan bussivuoroja ja -linjoja on muutettu useaan otteeseen.

− Liikenne on markkinaehtoista ja erittäin haasteellista pitää kannattavana, Alanko sanoo.  

Veikkolan ja Helsingin väliset bussiyhteydet hoidetaan täysin eri tavalla kuin muun Kirkkonummen joukkoliikenne, joka on HSL:n hoidossa.

Veikkolan kautta ajavat bussit ajavat Lohjalta ja Nummelasta.

Kirkkonummen ja Espoon alueella vuorot ovat U-linjoja, jolloin HSL maksaa jokaisesta HSL-lipulla bussiin nousevan matkustajan matkasta korvauksen bussiyhtiölle.

Jokaisesta matkasta matkustaja maksaa karkeasti ottaen puolet ja HSL antaa bussiyhtiölle subventiona toisen puoliskon.

Kustannusten jako on HSL:n omassa liikenteessä samaa luokkaa.

Matkustajan osuus lipunhinnasta on puolet, ja kunnat kustantavat HSL:n jäseninä saman verran päälle.

HSL:n maksamaa korvausta jouduttiin U-linjoilla pudottamaan EU-säädösten mukaan vajaat kolme vuotta sitten.

Siinä vaiheessa Pohjolan Liikenne ja kaksi pienempää bussiyhtiötä ilmoittivat, etteivät ne pysty pitämään vuorotiheyttä Veikkola-Helsinki -välillä entisellään.

HSL tuli tuolloin apuun ja suostui maksamaan bussiyhtiöille vielä lisäkorvausta yli 200 000 euroa vuodessa Veikkola-liikenteen hoitamisesta entisellään. (Lue: Viisykkönen 10.2.2015)

HSL:n taka-ajatuksena oli, että ylimenoaikana Vihti tulisi mukaan HSL:n jäseneksi, ja näin Veikkolan ja Vihdin joukkoliikenne voitaisiin hoitaa kokonaisuutena.

Vihdillä ei ole kuitenkaan aikomustakaan näillä näkymin liittyä HSL:ään.

Erillissopimus lisäkorvauksesta bussiyhtiöiden ja HSL:n välillä päättyi viime kesäkuussa, eikä uutta ole solmittu.

Alangon mukaan neuvottelujakaan ei ole HSL:n kanssa tiedossa.

> Tiedot lisäbusseista Veikkola-vuoroille löydät Pohjolan Liikenteen nettisivuilta

(4) kommenttia

Kommentit (4)

Olen ajanut asiaa HSL:n hallituksessa ja kuntalaisten avustuksella ainakin hetkeksi on saatu asiaan parannusta. Lisäkorvauksesta on päätetty, mutta enempää HSL ei voi osallistua jo yksi liikennöitsijöiden yhdenvertaisen kohtelun vuoksi.
Pekka M. Sinisalo
missäs viipyy siuntio - espoo linja?
kyytiläisiä olisi
Moni olisi varmaan halukas maksamaan "ylimääräistä" suorista yhteyksistä jos vaihtoehtona on kahden pysähdyksen taktiikalla matkustaminen - linja-autolla ja metrolla.
Kuski kolmannessa polvessa
"HSL:ltä ei heru enää lisäavustusta"

Lisäkulmana aiheeseen on toki myös nyt jo jonkin verran myöhästynyt ja sitä myöten katteitansa tasoittamista odottava metro-operaatio.

Jossa Kirkkonummi myös mukana koska HSL.
eräs näkemys

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä





Sulje ilmoitusx