(5) kommenttia

Pysähtyykö se juna sitten Veikkolassa? − Kirkkonummea halkova uusi ratahanke kiinnosti "tuvan täydeltä"

Veikkolan junaillassa oli väkeä ainakin parisataa henkeä.

Espoo-Salo -oikoradan suunnittelijat aloittivat tiistaina infotilaisuuksien sarjan Veikkolasta. Tilaisuus kiinnosti kovasti ja karttojakin jo tutkittiin.

Oikorataa on suunniteltu ja piirretty karttoihin väyliä tällä erää koko tämä vuosikymmen, mutta tarkempi suunnittelu alkoi kolmen konsulttiyrityksen voimin kuluneena kesänä.

Tässä vaiheessa radasta on kerrottavaa vielä varsin yleisellä tasolla.

Mutta rataväylä on jo pitkään ollut merkitty maakuntakaavaan, minkä pohjalta suunnittelua nyt tehdään.

Hankkeen projektipäällikkö Heidi Mäenpää valotti Veikkolan koululla yli 200 asiasta kiinnostuneelle junahankeen taustoja ja mitä sillä tavoitellaan.

Turun ja Helsingin välinen nopea junayhteys on päällimmäisenä, mutta yhtä lailla paikallisjunaliikenne Helsingin ja Lohjan välillä.

Rata suunnitellaan Mäenpään mukaan siltä pohjalta, että joskus tulevaisuudessa radalla voidaan kaukojunilla ajaa jopa 300 kilometriä tunnissa.

Alkuvaiheessa tavoitellaan Helsingin ja Turun välille tunnin ja 13 minuutin matka-aikaa.

Markkinointinimi "Tunnin juna" on vähän harjaan johtava. Juna matkaisi Turun Kupittaalta Helsingin Pasilaan melkein tunnissa, muttei ihan päärautatieasemien välillä.

Paikallisjunat taittaisivat Helsingin ja Lohjan osuuden 47 minuutissa.

Heti alkuun Mäenpäältä kysyttiin, pysähtyvätkö junat Veikkolassa. Ainakin aseman paikka suunnitellaan nyt Veikkolan kohdalle, oli vastaus.

Kesällä alkanut yleissuunnittelu kestää pari vuotta. Esimerkiksi maastotutkimuksia on jo tehty.

Uutta rataa pitäisi rakentaa 95 kilometriä. Veikkolan ohi maakuntakaavaan merkitty rataväylä kulkee moottoritien pohjoispuolella.

Mäenpäältä kysyttiin kuinka tarkka väylä kartoilla tässä vaiheessa on.

− Ahtaassa paikassa se on aika tarkka, mutta väljemmässä kohdassa linja saattaa siirtyä satoja metrejä, kun suunnittelu etenee, Mäenpää totesi.

Mitään päätöksiähän ei oikoradasta vielä ole. Hallitus on sitoutunut maksamaan radan yleissuunnittelua 40 miljoonalla eurolla.

Yleissuunnitelma valmistuu vuoden 2020 loppuun mennessä. Jos hankkeessa päätetään edetä, tarvitaan vielä itse ratasuunnitelma, jonka tekeminen kestää Mäenpään mukaan 3-4 vuotta.

Innokkaimmat ratahankkeen tahot esimerkiksi Turun seudulla rohkenevat toivoa, että rata olisi valmis 2020-luvun lopulla. Rahoitus kuitenkin puuttuu kokonaan vielä.

Infotilaisuuksia on vielä Lohjalla ja Espoossa. Ensi vuonna on tilaisuuksia tulossa lisää, kun tarkempia suunnitelmia saadaan aikaiseksi.

Jo nyt voi ottaa kantaa suunnitteluun karttapalvelussa.

Lue lisää:

> Espoo-Salo -oikorata kummitteli puheissa − valtuusto linjasi, mitä kaavoitetaan ja mitä ei (Viisykkönen 5.9.)

> Näin uusi oikorata kulkisi Kauklahdesta Veikkolan kautta Nummelaan − Espoo-Salo -radan suunnittelijat valittu (Viisykkönen 29.3.)

> Espoo-Salo -oikoradan suunnittelu alkaa − tontille saattaa ilmestyä mittaajia ja maaperän tutkijoita (Viisykkönen 19.12.2017)

> Espoo visioi tiivistä kaupunkia melkein Veikkolan porteille − uusi pieni kaupunki radan varteen (Viisykkönen 22.11.2017)

 

 

(5) kommenttia

Kommentit (5)

Piia, kukaan ei ole virallisesti luvannut paikallisjunaa, älä usko höpöhöpöjä joita tiedotustilaisuuksissa satuillaan. Jotta sellainen tulisi, se vaatii vähintäänkin kolmannet raiteet, ja niitä ei tule viiden tuhannen asukkaan takia.

Jotta liikennevirasto investoisi paikallisraiteisiin ja asemaan Veikkolan kohdalle, se vaatinee vähintään 20 000 uutta asukasta. Eli tiivistä kerrostaloasutusta aseman ympäristöön. Pari sataatuhatta vuosittaista turistia Nuuksiohon. Sitäkö Veikkolaan halutaan, ihan aikuisten oikeasti? Haluatte Veikkolasta halpojen asuntojen slummin?

Länsiväylän uutinen 20.4.2018:

Nummelan tuntumaan sijoittuva Tunnin juna on lastattu kovilla toiveilla – kymmeniä tuhansia uusia asukkaita, Espooseen kokonainen kaupunginosa pystymetsään

"Nummelan aseman ympäristöön rata toisi myös tiivistä, kaupunkimaista ja korkeata rakentamista. Kunta on jo hankkinut alueelta maata keskustan rakentamista varten."

Ylläoleva olisi myös Veikkolan kohtalo. Heihei kylämäinen asuinalue. Heihei luonnonrauha.
Luonnonrauhaa kiitos
Infotilaisuuden mukaan lähijuna Lohja-Hki välillä pysähtyisi Veikkolassa, mutta Turun tunnin juna ei.
Piia Aallonharja, PS
Juu, en myöskään usko Veikkolan seisakkeeseen. Väkimäärän pitäisi kolminkertaistua ja kaavoitukseen pitäisi saada oikeasti kerrostaloja. Sitten kannattaisi asiasta vakavasti keskustella
Tero
Kunnanpäättäjät olivat aikoinaan unessa kun suojelivat Erikinkartanonmetsiä moottoritien pohjoispuolelta. Asutusta sinne olisi saannut suunnittella.
Anonyymi
Ei tietenkään tule pysähtymään. Koko idea on siinä että raide on nopea. Ei silloin Veikkolaan pysähdytä!! Ei kai kukaan näin usko??
Asian ydin

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä





Sulje ilmoitusx