(21) kommenttia

Taksifirma aikoo kouluttaa Evitskogin turvapaikanhakijoista kuljettajia

Espoolainen Kajon kertoo, että se voisi ottaa vaikka kaikki Evitskogin vastaanottokeskuksen asukkaat taksikoulutukseen.

Espoolainen taksiyhtiö Kajon Oy on kiinnostunut kouluttamaan Evitskogin keskuksen turvapaikanhakijoista taksinkuljettajia. Yhtiö aloittaisi koulutuksen jo kahden viikon sisällä.

Kajon kertoo nettisivuillaan, että se haluaa olla osaltaan auttamassa turvapaikanhakijoita kotouttamisessa ja sopeutumisessa yhteiskuntaan.

Yhtiö tarjoaa työn ja koulutuksen taksi- ja pikkubussinkuljettajina niille, jotka sitä haluavat. Kajon pystyy lyhyellä aikavälillä työllistämään vähintään 50 henkilöä ja myöhemmin ainakin saman verran lisää.

Esimerkiksi kaikki Evitskogin vastaanottokeskukseen majoitetut turvapaikanhakijat voidaan Kajonin mukaan kouluttaa.

Aluksi kouluttajina toimisivat Kajonin omat opettajat, mutta myöhemmin tarkoituksena olisi seuloa kouluttajia turvapaikanhakijoista haastatteluiden perusteella.

Tavallisesti taksikurssi kestää kolmisen viikkoa, mutta tarvittaessa kestoa voidaan pidentää.

Kajon toivoo, että taksitoimialaa sääntelevä normisto ei muodostu hankkeelle esteeksi, ja hanke saadaan käyntiin mahdollisimman pian.

Kajon Oy on vuonna 1997 perustettu espoolainen perheyhtiö. Yrityksellä on laaja kalusto takseista busseihin.

Suomen Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen sanoo MTV:n uutisille, että Kajonin idea on käyttökelpoinen ja kannatettava.

Koskisen mielestä taksialalla riittää hyvin töitä uusille työntekijöille. Ala työllistää noin 20 000 kuljettajaa.

Turvapaikanhakijat saavat ryhtyä töihin kolmen kuukauden jälkeen Suomeen tultuaan, jos heillä on luotettavat henkilöllisyyspaperit. Muussa tapauksessa työlupaa pitää odottaa puoli vuotta.

 

(21) kommenttia
Kommentit (21)

Kommentit (21)

Paljonko Kajon saa valtiolta työllistämisavustusta per henkilö? 1500 euroa kk vuoden ajan?
Anonyymi
Jos aikovat lapsien koulukyytejä kyyditä, niin miten luulevat saavansa taustat ja nuhteettomuuden selville?
Rothman
Tässä haiskahtaa ikävästi palkkojen polkeminen. Hieman yhtiön toimintaan perehtyneenä nykyiselläkään väellä kaikille ei riitä töitä ja työntekijät on jaettu laatuluokkiin. Toivottavasti olen väärässä.
Petri Manssila
Ihan mielenkiinnosta vaan - miten/milloin saavat täällä ajoluvan ja ajokortin? Kuka sen maksaa? Ja kuka takaa (=ei kukaan jälleen?) että muut tiellä liikkuvat ovat turvassa, kun täällä Suomessa on noita jääkelejä ja vesiliirtoja, jolloin niihin jo tottuneetkin liukastelevat. Miten kielitaito, suomen kieli ei ole niitä helpoimpia kun asiakas (yöllä humaltuneena) yrittää selittää missä koti sijaitsee..
Kerran jo päälle ajettu
Sainiolle tiedoksi, että hylkypäätöksestä voi valittaa ja se prosessi voi kestää useamman vuoden. Nythän valitukset ovat muutenkin kestäneet niin kauan, että Eu on myös Suomea moittinut oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin vaarantumisesta liian pitkien käsitelyaikojen takia. SInne sellaiset 10000 kantelua, vai eivät kai nämä(kin) ohita jonossa?
Hölmölandiasta pian posi muuttava
Enpä laittais tytärtäni sellaiseen koulukyytiin. Ilman kielitaitoa ja ilman tietoa maan peruskäyttäytymissäännöistä sekä kun muutenkaan maassa maan tavalla ei tunnu taipuvan. Taidanpa jatkossa pysyä muutenkin Kajonin kyydeistä kaukaa. Taisi tämä olla vaan heiltä joku keino saada näkyvyytä.
Realisti
"Turvapaikanhakijat saavat ryhtyä töihin kolmen kuukauden jälkeen Suomeen tultuaan, jos heillä on luotettavat henkilöllisyyspaperit. Muussa tapauksessa työlupaa pitää odottaa puoli vuotta."

Eli jos turvapaikanhakijalla ei ole luotettavia henkilöllisyyspapereita, niin puolen vuoden kuluttua tämä seikka onkin jo täysin merkityksetön. Eikun hommiin vaan, kuka nyt sitten oletkin.
Hello
Käsittääkseni Kajonin kommentti siitä, että kaikki Evitskogin vastaanottokeskukseen sijoitetut miehet voidaan koulutttaa taksinkuljettajiksi, ei voi mitenkään pitää paikkaansa. Tai ainakin se on erittäin optimistinen arvio tilanteesta.

Turvapaikanhakijoiden värvääminen työvoimaksi on sinällään teknisesti mahdollista, mutta pitää muistaa todellisuus mm. sen osalta, että karkeasti arvioituna vain noin puolet (+/- suuntaan ja toiseen) heistä saavat oleskeluluvan Suomesta. Loput palautuvat syystä tai toisesta turvalliseksi todettuun lähtömaahansa tai sellaiseen EU-maahan, joissa heidät on rekisteröity ensimmäisen kerran tulleessaan EU-alueelle.

Toisaalta tietysti yhtiö voi menetellä siten, että se odottaa ensin kärsivällisesti turvapaikanhakijoiden taustojen selvitykset ja sitten vasta valitsee koulutukseen ja/tai työsuhteeseen sopivat henkilöt. Olen itse siinä käsityksessä, että tällä hetkellä virkamieskoneisto joka näitä taustaselvityksiä tekee, on täysin alimitoitettu ja oleskelulupien myöntämiseen voi mennä vähintäänkin useita kuukausia.

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että erityisen asiakaspalvelupainoitteisen ja paikallistuntemusta vaativan työn ei tulisi olla ensisijainen vaihtoehto turvapaikanhakijalle. Mutta toisaalta jos viranomaiset ja työnantaja eivät näe asiassa mitään kummallista, niin siitä sitten vaan.
Vesa-Pekka Sainio
Eipäs nyt juntteilla. Idea on loistava! Kummallista on se, että samat ihmiset jotka kritisoivat maahanmuuttajien tänne tuloa, estävät heiltä työnteon. Tämä on siis. Todella järkevä ajatus
Veikkolalainen
Saksalaiset maksavat maahanmuuttajille euron tunnissa oletko siihen valmis? Minä en ole, ruoka, asuminen, kaikki on suomessa kallista, nämä halpa työvoiman tekijät saavat kaiken muun ilmaiseksi eli asunnot, hoitopaikat, ruoan jne. Eli palkkaa tullaan muillekin alentamaan kulut pysyvät samana. Toki työnantaja taputtaa käsiään, minä en myöskään käytä näitä takseja, toiseksi näiden hän pitäisi palata, vai odotetaanko se 2 vuotta jotta saa suomen kansalaisuuden. Näin alkaa tämä suomen alasajo, jokainen ymmärtää että tulijoita on liikaa ja suurin osa nuoria miehiä pienen suomalaisen pää ei kohta kestä. Miksi ette kouluta suomalaisia siksi koska heille pitää maksaa lainmukainen palkka. Me ja meidän vanhempamme olemme veromarkoilla mme rakentaneet suomen yhteiskunnan ja nyt emme voi päättää mihin rahamme käytetään, toivottavasti ne jotka voivat seuraavat näidenkin taksikuskin palkkausta. Ja taksikuskin maksavat kyseisen koulutuksen,
kyytipoika
Aj jaa, että gps:llä löydetään perulli vai? Entäs se suomenkielen taito ja kaupungin tuntemus, meifän liikennesäännöt? Onks heillä mukamas ajokortit mukana, meinaan vaan kun tuppaavat unohtaa ne muut dokumentit jonnekin! Ei kiitos, en astu kyytiin. Minä kun palvelusta maksan haluan vain suomalaisen kuskin! Customer pays!
Jakke
En nouse arabin, enkä afrikkalaisen kyytiin. Huonoja kokemuksia ihan liikaa. Kun sanon sen keskukselle, vikisevät vastaan, mutta eipä ole tullut enää niitä kuskeja.

Voi mummoparat, jotka näiden kyytiin sitten joutuvat. Tosin taksilupa on vaikea ja suomenkieltä pitää osata, eivät nämä tulijat ole ratin takana pariin vuoteen.
Oikeus valita
Jopas jotakin. Lapsista tehdään taksikuskeja???
Missä ajokortti hankittu?
Ei helskuta onko ny aprillipäivä
buss kuski
Kuulostaa jonkinlaiselta kyseisen firman mainosjutulta tai muutoin vaan julkisuuden hakuiselta tempaukselta? Tosin voihan olla niin, että yritys saa näin toimimalla ilman palkkaa ajavia kuljettajia...
Soumi nousuun:)
Myös Suomessa suoritettu ajokortti olisi iso plussa.
Iraknummi
Eikö rikosrekisteri pidä tarkistaa, jos työskentelee lasten kanssa? Miten Kajon on tämän meinannut järjestää..? Muuten idea on hyvä - porukka töihin ja kielikylpyyn!
Mutku
Autothan niiltä vielä puuttuukin... Näin siis saavat käyttöönsä Mersut! Loistavaa!!!
justjoo
Voi että miten hyvää asiaa....minä tykkään!
Anonyymi
Jep, 3kk kuluttua meillä on traumatisoituneita, suomea osaamattomia, Suomea tuskin tuntevia taksikuljettajia...mainio idea!
mennään, mut mennäänkö perille?
Jos Kajon ja viranomaiset menevät varmuuteen siitä että suomea osaamaton, haastatteluun perustuvien tietojen mukaan luotettavaksi arvioitu henkilö saa kuskata lapsia koulukuljetuksessa, niin kai se sitten pitää uskaltaa laittaa kersat kyytiin.
jos siihen mennään

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä