(16) kommenttia

Tiemaksu sai vauhtia – lisälaskua myös K-nummen autoilijoille

Helsingin seudulla puhutaan taas tiemaksuista. Ne voisivat olla joko perinteisiä tietulleja tai jotain nykytekniikan uusia autokohtaisia sovelluksia.
Toimittaja: 

HSL kannattaa jonkinlaisia ruuhka-tai tiemaksuja Helsingin seudulle. Kirkkonummen edustaja HSL:ssä vastustaa ehdotusta.

Jo vuosikymmeniä puhututtaneet ruuhka-tai tiemaksut on taas nostettu näkyvästi keskusteluun. Helsingin seudun liikenteen (HSL) hallitus päätti tiistaina ehdottaa, että koko Helsingin seudulla eli 14 kunnan alueella harkittaisiin autoille jonkinlaista lisämaksua.

HSL:n mielestä ruuhka-tai tiemaksuilla voitaisiin tehokkaasti vähentää liikennemääriä, joiden kasvulle ei muuten näy loppua.

HSL ei ota kantaa, millainen järjestelmän tulisi olla. Se voisi olla perinteinen tietulli tai elektroninen autokohtainen maksujärjestelmä.

Uusi tiemaksukäytäntö voisi olla HSL:n käsityksen mukaan käytössä aikaisintaan vuonna 2020. 

Rahaa autoilijoilta on arveltu kertyvän uusilla maksuilla 165 miljoonaa euroa vuodessa. HSL:n edellyttää, että tiemaksut käytettäisiin kokonaan Helsingin seudun liikennehankkeisiin.

Ehdotus tiemaksuista liittyy HSL:n liikennejärjestelmäsuunnitelman luonnokseen, joka lähtee lausuntokierrokselle.

Sinisalo vastusti tiemaksuja

Kirkkonummen kunnan edustaja HSL:n hallituksessa Pekka M. Sinisalo (ps.) vastusti tiemaksuehdotusta. Sinisalo esitti, että HSL:n lausunnosta poistetaan kaikki viittaukset ruuhka-tai tiemaksuihin. Sinisaloa tuki kaksi Espoon edustajaa. Sinisalo jätti eriävän mielipiteen pöytäkirjaan.

Ehdotus tiemaksuista on Sinisalon mielestä erittäin epäoikeudenmukainen, veronluonteinen lisämaksu kehyskuntien asukkaille ja yrityksille.

- Mahdollisilla tiemaksuilla kerättävät varat menisivät isojen kaupunkien hankkeisiin. Hyvä osoitus on lähivuosien suuret liikenneinfrahankkeet, joista Kirkkonummelle ei ole tulossa mitään, Sinisalo perustelee.

Sinisalon mielestä liikennehankkeisiin pitää löytyä vastakin varat valtion budjetista.

Helsingin kokoomus käänsi kelkan?

Tiemaksuidea nytkähti tällä kertaa eteenpäin pitkälti Helsingin kokoomuslaisten ansiosta. HSL:n hallituksen puheenjohtaja Risto Rautava (kok.) Helsingistä ryhtyi hieman yllättäen kannattamaan, että tiemaksuja selvitettäisiin. Rautava on ollut vankkumaton yksityisautoilun kannattaja

Rautava haluaa selvittää tiemaksuvaihtoehtoa, koska ennusteiden mukaan Helsinki kasvaa erittäin voimakkaasti ja toisaalta suuriin liikennehankkeisiin tarvitaan rahaa.

Tie-ja ruuhkamaksut ovat suurissa kaupungeissa hyvin yleisiä. Muun muassa Tukholma otti tietullit käyttöön kohta yhdeksän vuotta sitten ja Göteborg viime vuonna.

> HS (18.10.) HSL:n johtaja valmis selvittämään tiemaksuja

(16) kommenttia
Kommentit (16)

Seuraa Viisykköstä