(11) kommenttia

Vanha tieyhteys aiotaan katkaista Kehä III:lle – Liikennevirasto haluaa sulkea Luoman tasoristeyksen

Luomassa on valvottu tasoristeys. Puomit laskeutuvat, kun juna lähestyy.

Ratoja ylläpitävä Liikennevirasto haluaa päästä eroon Luoman tasoristeyksestä ja sulkea tieyhteyden Masalantien ja Kehä III:n välillä. Tunnelia tai siltaa ei ole paikalle suunnitteilla.

Junaliikennettä varten tasoristeystä ei ole enää tarvittu vuoteen sen jälkeen, kun lähijunien liikenne Luoman ja Mankin seisakkeilla lopetettiin.

Rakentamisen aluepäällikkö Erkki Mäkelä Liikennevirastosta kertoo, että tasoristeyksistä halutaan päästä ylipäätään eroon ennen kaikkea turvallisuuden takia.

Rantaradalla ei ole enää montaa tasoristeystä. Liikennevirasto haluaa sulkea myös Espoon puolella olevan Mankin tasoristeyksen.

Tasoristeyksien sulkemisella tavoitellaan Mäkelän mukaan myös junien nopeusrajoitusten nostamista, mutta siihen tarvitaan muitakin ratakunnostustöitä eikä yskistään tasoristeysten poistaminen riitä.

Tällä hetkellä junat saavat ajaa Luoman ja Mankin ohi 80 kilometriä tunnissa.

Luomassa on noin 30 kiinteistöllä tieoikeus radan yli johtavalle tielle. Liikennevirasto on pyytänyt maanmittaustoimituksen, jolla tieoikeudet ratkaistaan.

Luomassa ei ole Mäkelän mukaan suunnitteilla mitään korvaavaa yhteyttä kuten tunnelia tai siltaa. Mankissa kaavaillaan kevyenliikenteen siltaa korvaamaan tieyhteys.

Luomassa on odotettavissa pitkä prosessi ennen kuin tasoristeys mahdollisesti suljetaan. (sijainti, katso kartta alla)

Myös Kirkkonummen kunta on ottamassa kantaan tieyhteyden sulkemiseen.

> Luomassa syttyy 112 kynttilää la-su -yönä – viimeinen juna pysähtyy (Viisykkönen 23.3.2016)
 


(11) kommenttia

Kommentit (11)

Sivut

Pohdin vielä asiaa aamulla U-junassa ja totesin että kyllä liikenneturvallisuus on tärkein peruste tasoristeysten sulkemiseksi. Tasoristeyksessä junan alle java auto aiheuttaa myös riskin sille että koko täysi ruuhkajuna suistuu raiteiltaan. Tasoristeykset eivät yksinkertaisesti kuulu tällaisille rataosuuksille. Siihen miten vaihtoehtoinen reitti järjestetään en ota kantaa - kuten sanoin että rahaa ei löydy ennenkuin joku kuolee. Liikenneturvallisuusriski on suhteellisen suuri liikennemäärä tuolta oikotieltä Kehä III:lle - harvoin tuollaiselle hiekkatielle on noin kova liikenne.

Parasta olisi siis korjata Kehä III ja rakentaa siihen yli/alikulku ja sama myös rautatien osalta, mutta taitaa jäädä aika pitkän ajan haaveeksi tämä projekti.
sdkfz
Uskomatonta! Miten vaan voi vaikuttaa kulkemista, niin se on päätösten suunta? Kirkkonummi ei taida olla kovin "vihreä" kun joukkoliikennettäkään ei kannateta. Luoma pitäisi ottaa uudelleen käyttöön ja kehittää ja tehostaa julkista liikennettä. Nyt julkinen liikenne on heikkoa ja lisäksi halutaan vaikeuttaa autoilua.
3 tuntia työmatkoihin Kirkkonummi - Hki
- sdkfz -
Juna hidastelee minutin verran.
Kyseistä tiepätkää käyttää päivittäin kuutisensataa autoilijaa ja kevyt liikenne päälle. Onko parempi että 600 autoilijaa kiertää (n. 5min x 600 = 3000 min = 50h) paikan vai että juna on minuutin myöhemmässä Turussa?
En tiedä paljonko kävelijöitä ja polkupyörällä ajavia löytyy mutta kevyelle liikenteelle muutos on paljon suurempi.
Ainakin kevyen liikenteen silta tarvitaan.
Espoon kautta kouluun.
Junarata Helsinki-Turku nyt ei ole mikään mailmanluokan rata-osuus, eikä matkustusajan pituus mitenkään ratkaiseva sen mestykselle. Ihan turhaa ja lapsellista sekuntien viilausta. tuntuu siltä että tähänkin on päässyt joku muka taloustieteiljä sotkeutumaan, kun inhimillisyys , käytännön asiat ym ei pystytä huomioimaan.
Toimettomat konduktöörit valvomaan ylikulkua
"Kyllähän Tolsassa on vielä tasoristeys - se vain on kevyen liikenteen käytössä."

Missä?
tolsalainen

Sivut

Kommentoi

(1) kommentti

Gunnel Hellström jos kuka tuntee Kirkkonummen pikkutiet – yli 16 vuotta ratkomassa joskus visaisiakin tieasioita

(9) kommenttia

Kirkkonummi metroasemasta: Kunnan rajalle Kivenlahteen tulee liian vähän parkkipaikkoja – myös polkupyörille niukasti tilaa

(0) kommenttia

Valtio myi Kirkkonummella mahtavan lomapaikan –  hintaa ei määrätty ennakkoon, kauppa syntyi tarjousten perusteella

(1) kommentti

Nuuksiossa on retkeilijöitä alkusyksystä jopa ruuhkaksi asti – Metsähallitus kehottaa menemään myös Kirkkonummen kohteisiin

(9) kommenttia

Kirkkonummen ravintolamaailman uutuus: Yli 90 eri viiniä valikoimassa – Sakke Järvenpään sisustama viinitupa on jo sinänsä nähtävyys

(8) kommenttia

Olikohan historiallinen tapaus? Mielenosoitus Kirkkonummella kunnantalon edessä – poliisipartio valvoi järjestystä

(9) kommenttia

Skanska rakentaisi viimein tyhjälle tontille kerrostalot – kunta on vastustanut kuitenkin autopaikkojen vähentämistä

(4) kommenttia

”Kyllä minä niin mieleni pahoitin” − Kirkkonummelle haetaan kuvauksiin avustajia, rakastettu jääräpää palaa valkokankaalle

(0) kommenttia

Vaalien vilkkainta äänestyspaikkaa joudutaan vaihtamaan taas – presidentinvaalien ennakkoäänestys palaa lähtöruutuun

(2) kommenttia

Tällaiset ale-laatikot on myyty hetkessä kahdella eurolla – nyt hävikkilajitelmia saa kaikista VBO:n kaupoista

Seuraa Viisykköstä





Sulje ilmoitusx