(5) kommenttia

Viisykkönen laski: Bussi+metro – matka-aika K-nummelta kasvaa

Kirkkonummelta Helsinkiin pääsee bussilla ensi vuoden lopulta lähtien vain hyppäämällä Matinkylässä metroon.

Nykyiset matka-ajat busseilla Kirkkonummelta Helsinkiin kasvavat, kun Länsimetro aloittaa liikennöin ensi vuonna. Aikaa menee bussista metroon –vaihtoihin Matinkylässä.

Kirkkonummi - Helsinki –bussiliikenne muuttuu täysin, kun metroliikenne aloittaa näillä näkymin ensi vuoden loppupuolella Ruoholahti – Matinkylä –osuudella.

Kaikki Kirkkonummen HSL:n busslinjat päättyvät sen jälkeen Ison Omenan viereen valmistuvaan bussiterminaaliin, joka on metroaseman päällä.

Helsingin Sanomat on listannut metron matka-ajat Espoon ja Helsingin välillä. Esimerkiksi Matinkylä – Kamppi –osuus taittuu metrolla 18 minuutissa. Ruoholahteen pääsee 16 minuutissa.

Vaihto Matinkylässä - kauanko kestää?

Mutta miten käy matka-aikojen Kirkkonummelta? Laskelma on tehty nykyisten 174 –linjojen mukaan.

Tällä hetkellä nopein HSL:n bussiyhteys Kirkkonummen keskustasta vie Kampintorille 49 minuutissa.

Nykylinjoilla bussi on Piispansillassa eli Ison Omenan pysäkillä 28 minuutin kuluttua siitä, kun se on lähtenyt Kirkkonummen keskustasta.

Laskelmassa oletetaan, että koukkaus Länsiväylältä uutta ramppia pitkin bussiterminaaliin Matinkylässä tekee minuutin verran lisäaikaa.

Kokonaismatka-ajassa iso tekijä on sen jälkeen se, kuinka kauan vaihto bussista metroon kestää. Oletetaan, että se sujuu juohevasti 5 – 10 minuutissa.

Metro taittaa Matinkylä – Kamppi –välin siis 18 minuutissa. Joten kokonaismatka-ajaksi Kirkkonummi – Kamppi bussilla ja metrolla tulee 52 – 62 minuuttia.

Minuutteja tulee lisää

Matka-aika siis kasvaa ainakin vähän. Kuinka paljon lopulta, sen ratkaisee vaihtoaika Matinkylässä.

Metroliikeneteen alkaessa saatetaan myös Kirkkonummen nykyisiin bussilinjoihin tehdä muutoksia. Esimerkiksi pikavuoroja 51:tä pitkin saatetaan lisätä.

Metro Matikylästä Kivenlahteen valmistuu arviolta kuuden vuoden päästä. Rakennustyöt on aloitettu jo.

Lähde: HSL:n reittiopas.fi ja HS:n juttu metron aikatauluista (23.4.)

> 51-Arkisto (5.9.2014) Tässä vaihdetaan Kirkkonummen busseista metroon
> 51-Arkisto (21.1.) Tiheä liityntäliikenne K-nummelta metrolle jää haaveksi     


(5) kommenttia

Kommentit (5)

Jatkossa saattaa vain olla niin, että HSL:n seutuliput eivät kelpaa U-linjan busseissa. Asia on vielä ratkaisematta.
Paavo Rantalainen
Kyllä linja-autolla pääse Helsinkiin asti Kirkkonumelta jopa ens vuoden jälkeen senkun vaan lähte kävelen rampille niin seiltä noita kaukoliikennen bussit kulke kuten Pohjolan Liikennen Pikavuorot väli Hanko - Helsinki & Ampers Busstrafik sekä Wikströms Busstrafik joten kyllä jopa tulevaisuudessa pääse Kirkkonumelta Helsinkiin asti linja-autolla
Matti Meikäläinen
Kuljen Helsingin keskustaa töihin ja itse ratkaisin kulkemisongelman ostamalla VR:n kausilipun joka käy myös IC-juniin. Maksaa 50-60e enemmän kuukaudessa, mutta helpottaa elämää melko paljon. IC-junia menee ruuhka-aikaan tunnin välein ja matka-aika on sama kuin Y-junalla. Koska voin kävellä Helsingissä töihin ei haittaa vaikka lipulla ei voi vaihtaa muualla HSL-alueella.

Jerrille voisin kommentoida, että junat ovat olleet ihan kohtuullisen hyvin aikataulussa tänä vuonna. Usein bussitkin kärsivät Länsiväylän ruuhkista.

Espoon kaupunkirataa odotellessa, toivotaan että Anders pistää siihen eduskunnassa vauhtia. Kaupunkirata mahdollistaisi puolinopean Kirkkonummelaisia palvelevan linjan: Knummi-Tolsa-Jorvas-Masala-Kauklahti tai Espoo(vaihto E-junaan)-Leppävaara-Huopalahti-Pasila-HKI, jolloin matka-aika olisi siedettävä, ehkä noin 35-36 min. Tuossa on 7 välipysähdystä kun nykyään S-junalla niitä on 11. Osa junista voisi jatkaa Siuntioon asti jos ja kun VR haluaa eroon Y-junasta.


sdkfz
Y-junia kulkee harmittavan vähän ja niistäkin vähistä joudumme ehkä lähitulevaisuudessa luopumaan, kiitos Tolsan kehittämisen. Eikös viimeinen visio nimittäin ole, että Y-junat lopetetaan ja sen jälkeen kaikki junat pysähtyvät kaikilla Espoon asemilla ja osalla nykyisiä Kirkkonummen väliasemia (Masala, Jorvas, Tolsa?). Inkoon suuntaan tulisi sitten joku muu ratkaisu ja se vaatii vaihdon Kirkkonummella.

Jos ja kun näin käy, oma auto alkaa olla todella houkutteleva vaihtoehto Helsingin keskustassa työskentelevälle.

Olisi aika Kirkkonummen nostaa kunnolla kissa pöydälle joukkoliikenneasioissa omien kuntalaisten edun mukaisesti, eikä mukautua siihen, mitä Espoo ajaa. Suoria, nopeita yhteyksiä! Turha haaveilla uusista työikäisistä muuttajista kuntaan kun työmatkat julkisilla venyvät kävelyineen pitkälle yli tuntiin.

Vertailuna Keski-Uusimaan kunnat:
Helsinki-Kerava noin 20min välein junayhteys 22min ja lisäksi hitaampia vuoroja
Helsinki-Järvenpää noin 15min välein junayhteys, joka ei milloinkaan kestä yli 30-32min

Meillä toistaiseksi Y-juna kolme kertaa aamussa ja neljä kertaa iltapäivä-illassa, matka-aika 32min. Tästä "luksuksesta" joudumme jatkossa siirtymään noin 40min junavuoroihin ja nopeampaa vaihtoehtoa ei ole, ei junia, ei bussi+metroja)!
Kehys- eikun kehityskunta
Julkisen liikenteen tarkastelussa ei pidä jättää junaa laskuista pois.

Kirkkonummelta Helsingin keskustaan matkustavat halunnee HSL:n valitsevan mielummin junan, ne kun kulkee jopa 31 minuutissa (Y juna 8:15 Kirkkonummelta) - niin silloin kun ei [lisää haluamasi häiriö]... U-junat taittavat saman matkan n. 45-46min.

Vielä kun saisivat sisäiset linjat palvelmaa sekä koulujen alakmis- & loppumisaikoja sekä junien aikatualuja, niin etää työmatkalaiset voisivat sitten helposti vaihtaa esim. Upinniemen suunnasta/suuntaan.

Tulevat bussi- & metro-linjat on sitten niille joiden työmatka ei ole/kulje Helsingin keskustassa. (kuten minä)


PS. Nytkin on mahdollista matkustaa 190K linjalla n. 35min Kirkkonummelta kamppiin. (Tosin kulkee vain 2 vuoroa aamuisin Helsinkiin)
Jerri Kämpe-Hellenius

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä





Sulje ilmoitusx