Luoman ja Mankin seisakkeet suljetaan jo maaliskuussa
HSL suunnittelee, että junien pysähtyminen lopetetaan Luoman ja Mankin seisakkeilla jo ensi maaliskuussa. Samalla U-ja S-junavuorot yhtenäistetään.
Järjestelyt liittyvät Y-junan lopettamiseen ja sen liikenteen korvaamiseen. HSL on suunnitellut, että Y-junat jatkavat vain Helsingin ja Siuntion välillä.
HSL ja VR vetoavat siiten, että Siuntioon asti ulottuva nopea Y-juna ei tehtyjen suunnitelmien mukaan ole mahdollinen, ellei Luoman ja Mankin seisakkeita samassa yhteydessä lakkauteta.
Ehdotuksessa viitataan siihen, että Turun ja Helsingin välisiä pikajunayhtyeksiä nopeutetaan ensi maaliskuusta lähtien.
Junamuutoksissa Kirkkonumelle ei menisi enää S-ja U-junia, vaan kaksi kertaa tunnissa kulkisi nykyisenlainen U-juna, tosin ilman Mankin ja Luoman pysähdyksiä.
Muutokset tuovat myös uuden junan Kirkkonummen ja Helsingin välille. Se on arkisin kerran aamu-ja iltapäiväliikenteessä suuntaansa kulkeva nopea X-juna, joka ei jatka Siuntioon saakka.
Helsinki-Siuntio -välinen uusi Y-junan kulkisin vain arkisin ja sillä olisi neljä vuoroa suuntaansa eli kahdeksan yhteensä. Nykyisin Y-juna ajaa yhteensä 12 vuoroa arkipäivisin.
Y-ja X-junat pysähtyvät ensi maaliskuusta lähtien samoilla asemilla kuin Y-juna tälläkin hetkellä. Myöhemmin näille junille aiotaan lisätä pysähdykset Espoon keskukseen ja Huopalahteen.
Muutosten on suunniteltu astuvan voimaan 28.3. eli silloin kun nykyisenlainen Y-junaliikenne lopetetaan.
HSL:n hallitus käsittelee junapäätöksiä 17.11.
> Lue myös: Siuntio saa pitää karsitun Y-junan - hinta 300.000 €/v
Kommentit (9)
Tapahtuma joka oli kun liityntäpysäköintipaikka valmistui osallistui Luomalaisia joista yksikään ei käytä tai ole koskaan käyttänyt junaa. Itse siellä junaa käyttäneenä lähes joka kerta olin yksin odottamassa junaa tai olin ainoa matkustaja joka jäi junasta. Kun juna pysähtyy kerran tunnissa se ei palvele työmatkalaisia vaan venyttää työmatka kohtuuttomasti. lItse sitten lopuksi aikataulujen vuoksi kuljin autolla ja vein auton Kauklahteen josta juna/bussilippu Helsinkiin oli halvempi ja yhteydet olivat hyviä. Tuollaisen seisakkeen jossa matkustajamäärät ovat minimaalisia vaikuttaa koko pääkaupunkiseudun lippujen hintoihin.
Olen kyllä sitä mieltä että liityntäliikenne pitäisi järjestää esim. Masalaan tai Kauklahteen niin että varsinkin koululaisille turvataan hyvät yhteydet kouluun ja harrastuksiin.
L-junakaan ei Mankissa tai Luomassa pysähtyisi jos seisakkeet lakkautetaan. Myös Luomaan juuri tehty liityntäpysäköintipaikka jää tarpeettomaksi. Uutta seisaketta Mankin ja Luoman väliin ei tehdäkään, toisin kuin aikaisemmin suunniteltiin. HSL jättää asukkaat kokonaan tyhjän päälle. Kaikilla vauvasta vaariin täytyy nähtävästi olla varaa taksiin tai auto ja ajokortti?
Eikö Kirkkonummen kunta viime kädessä päätä omista seisakkeistaan? Ja siitä, minkälaista liikennettä se tilaa HSL:ltä / VR:ltä. Eivät kai ne voi Kirkkonummea käskeä maksamaan kasvavia kuluja sellaisesta liikenteestä, jota se ei halua ja joka ei palvele ketään paremmin? Haloo, pitäisikö sitten vain erota HSL:stä?
Aiemmin kun asutusta oli vähemmän, junat saivat pysähtyä kaikessa rauhassa oli käyttäjiä sitten tai ei? Onko tässä mitään tolkkua? Luoman ja Mankin seisakkeet säilytettävä!
Kommentoi