(21) kommenttia

K-nummen junat: Nämä muuttuvat 28.3. – Yhdeksän asiaa

Y-junan lopettaminen Karjaalta Helsinkiin merkitsee monia muutoksia junaliikenteeseen Kirkkonummen ja Helsingin välillä ensi maaliskuusta lähtien. Tässä luettelo.

− Y-junan liikenne päättyy välillä Helsinki−Karjaa 28.3.2015

− Luoman ja Mankin seisakkeet lopetetaan 28.3. Mitkään junat eivät pysähdy enää näillä seisakkeilla

− S-junan tunnus häviää kokonaan

− viikonvaihteessa ei ole enää nopeita (Y-juna) yhteyksiä ollenkaan Helsinki-Kirkkonummi

− Y-juna (samat pysähdykset kuin nyt) jatkaa arkisin neljä vuoroa suuntaansa, kaksi aamulla ja kaksi iltapäivällä

− uusi X-juna, arkisin kerran aamulla Kirkkonummi-Helsinki ja kerran iltapäivällä päinvastoin Helsinki-Kirkkonummi (samat pysähdykset kuin Y-junalla)

− jatkossa vain U-junia (2x/h), S-tunnus poistuu

− Tolsassa ja Jorvaksessa pysähtyy tuplaten enemmän junia kuin nyt (U-juna kahdesti tunnissa suuntaansa)

− lopputulos: Kirkkonummi-Helsinki häviää nykytilanteeseen verrattuna yksi nopea junavuoro suuntaansa arkipäivisin (nyt 6 Y-junaa suuntaansa, ensi vuonna 4 Y:tä ja yksi X)

Kirkkonummi-Siuntio –välille jää neljä Y-junavuoroa arkisin suuntaansa, kaksi aamulla ja kaksi iltapäivällä. Tämä, jos Siuntio päättää ostaa liikenteen

HSL lupaa lisää bussivuoroja Luoman ja Mankin seisakkeiden lopettamisen takia

HSL:n hallitus päätti tiistaina (17.11.) junaliikenteeseen liittyvät asiat esittelijän ehdotuksen mukaan.

> Lue lisää: Luoman ja Mankin seisakkeet suljetaan jo maaliskuussa
> Siuntio saa karsitun Y-junan – hinta 300.000 euroa/vuosi

(21) kommenttia
Kommentit (21)

Kommentit (21)

Yritin kaikkeni, mutta jäin häviölle. Tosin esitykseni asiaan paluusta siirryttäessä Flirt-juniin voitti, joten kaikkea toivoa ei ole vielä menetetty. Luomalaiset nyt vain kaavoitusta ajamaan.
Pekka M. Sinisalo
Todella iso huononnus kirkkonummelaisille. Ei nopeaa junayhteyttä enää juuri lainkaan. Y-junan menetys on suuri haitta monille. Miten tällaiseen ratkaisuun on voitu päätyä nykyaikana? Nopea junayhteys Kirkkonummelle takaisin!
Anita Seppovaara
Sinuna JTL olisin tyytyväinen kun voit istua junassa lämpimässä, sateelta suojassa ja katsella maisemia! Ei kai muutaman minuutin pysähdys maailmaasi kaada, jo muuttaessasi Kirkkonummen suuntaan tiesit aivan varmasti että matka on pidempi kuin asuessasi lähempänä Helsinkiä! Mihinkähän aikaan päivästä matkustat junalla sillä ainakin silloin kun on työmatka liikennettä on nousijoita ja pois jääjiä myös pienillä seisakkeilla! Päivällähän työssäkäyvät harvemmin junalla matkustavat. Ja sieltäkin kun pitää ihmisten päästä liikkumaan esim.töihin jotta voivat maksaa veroja palveluista joille ei ole vastinetta. Eikäpä tuo väen paljous hidasta liikennettä Kirkkonummen asemallakaan päiväsaikaan! Lipunmyynti lopetettu jne.
Ehkäpä Kirkkonummen junaliikennettäkin supistetaan ja kenties lopetetaan joku päivä kun ei ole rantaradan varrella seisakkeita mistä nousisi matkustajia junaan! Sitten on kiva ruuhkissa ajella jo nyt ruuhkaista Jorvaksentietä ja Länsiväylää pitkin Helsinkiin!
Mutta niin kuin tietänet asia ei ole meidän päätettävissä, joten toivotan Sinulle mukavaa syksyn jatkoa ja joulun odotusta ja tulevaisuudessa "super nopeita matkoja Mankin ja Luoman seisakkeiden ohi. Kannattaa jo nyt miettiä mihin lisääntyvän vapaa-ajan käyttää?
Minä en oman itsekyyteni takia haluaisi vaikeuttaa toisten elämää ja ottaa pois jo vuosikymmeniä sitten saavutettuja palveluita!
Päätökseen pettynyt, voi, voi ja voi!
Nämä kaksi seisakki on usein tyhjiä eikä ketään nouse pois, kutenkin kaikki muut matkustajat joutuvat odottamaan niillä.
Taitaa olla "nice to have but we are not using it" mentsliteetti.
JTL
Päättäjät tekevät aina mitä mieleen juolahtaa, ajattelematta tavallista pientä veronmaksajaa. Väliäkö hällä jos aamulla autoton seitsemäksi töihin menijä joutuu Mankin ja Luoman seisakkeiden lähellä heräämään aiemmin jotta ehtii kävellä tai pyöräiillä junalle Kauklahteen tai Masalaan! Puhumattakaan vuorotyöläisistä, sama toistuen illalla klo 22:n maissa ja aamulla taas seitsemäksi töihin! Puhumattakkaan liikuntarajoitteisista, iäkkäistä, koululaisista ja pienten lasten vanhemmista jotka joutuvat kuljettamaan lapsiaan päivähoitoon, heille se kilometri tai puolitoista on pitkä matka ja kun se on tehtävä oli keli mikä tahansa. Kuka laittaa tulevaisuudessa lisää pyörätelineitä ja auton parkkipaikkoja Kauklahden ja Masalan asemille? Sillä todennäköisesti niitä tullaan tarvitsemaan! Mankin seisakkeen läheisyyteen on viime vuosina rakennettu 7 kpl kerrostaloja, samoin runsaasti omakotitaloja, joten junan käyttäjiä kyllä olisi jatkossakin. Mukavia ajohetkiä omalla autolla ruuhkassa ajaville päättäjille luontoa saastuttaen.
Voi, voi ja voi!
HSL:n päätös Mankin ja Luoman asemien suhteen on hyvin valitettava, ja se syntyi niukasti : 6-6 äänestystulos, pj:n ääni ratkaisi asian. Päätös on myös ristiriidassa sekä HSL:n oman viimevuotisen kannan, että Kirkkonummen kunnanhallituksen kannan kanssa, jossa todetaan että asia tulisi tarkastella Luoman OYK:n näkymien valossa.
Lisäksi sekä Espoo että Knummien valtuustot hyväksyivät suurella enemmistöllä aloitteet, joiden mukaan Mankin ja Luoman maankäyttöä kehitettäisiin pikaisesti niin, että seisakkeille - tai uudelle yhteiselle - syntyisi asiakaspohjaa.
Sainion alla oleva väite pitää kuitenkin korjata: Ministeriö ostaa ns ostoliikennelinjat yksitellen, eli sillä on täysi mahdollisuus valita mitkä suljetaan, mitkä jatketaan. Tämä oli syy siihen, että Y-juna edellisellä lakkautuskierroksella saatiin pelastettua. Tässä ei pidä mennä VR:n selän taakse piiloutumaan.
Anders Adlercreutz
Vrn tilastoihin en oikein luottaisi. Ainakin y-junassa on ollut nähtävillä se että lippuja ei edes tulla myymään. Kivahan se on ilmaiseksi mennä mutta näin ne kuuluisat tilastot myös näyttävät pienemmältä. Kerran on jopa konnari sanonut ettei viitsi myydä kun on vaan yhden aseman väli. Ja tämä ei ole vain satunnaista vaan useammalle on käynyt samalla lailla.
juan
HSL ja VR: julkaiskaa tilastot ja kasvuarviot, joiden perusteella Mankin seisakleen lakkautuspäätös tehtiin?

Julkaiskaa myös muut seikat, jotka asiaan vaikutti. Paljonko säästöjä, paljonko nopeutta lisää.
Perustelut faktoineen ja lukuineen
Lakkautuspäätös tulee kumota! Siitä aiheutuu muutaman minuutin viive kirkkonummelaisille, mutta valtava haitta jatkuvasti kasvavalle joukolle kasvualueiden asukkaita. Pieniä lapsia alueella paljon, jotka tulevat tarvitsemaan harrastuksiin kulkemiseen junaa lähivuosina. Käytännössä päätös estää julkisen liikenteen käytön alueilla. Uusista korvaavista vuoroista ei tietoa, vain huhuja, että ulotetaan jo valmiiksi kaikki sivukujat kiertävä yhteys nykyisille asemille. Mistä syystä kiire lakkauttamiselle? Miten edes kehdataan lakkauttaa yhteydet ennen kuin korvaavat yhteydet on olemassa?
seisakkeet takaisin!
Missä on kerrottu kustannussäästö, joka aiheutuu seisakkeiden lakkauttamisesta? Mankissa on pysähtynyt juna 60 vuotta, ja nyt kun asutusta on ympärillä enemmän kuin koskaan ja lisää tulee, liikenne lakkautetaan. Missä järki???
äly hoi!
Juuri tuli päivitys, että Luoman ja Mankin lakkautusta korvaavaa bussia ei ajeta kesällä. Eli kesäisin ei Luomaan pääse junalla eikä bussilla. L-junakaan ei Mankissa tai Luomassa pysähtyisi jos seisakkeet lakkautetaan. Myös Luomaan juuri tehty liityntäpysäköintipaikka jää tarpeettomaksi. Uutta seisaketta Mankin ja Luoman väliin ei tehdäkään, toisin kuin aikaisemmin suunniteltiin. HSL jättää asukkaat kokonaan tyhjän päälle. Kaikilla vauvasta vaariin täytyy nähtävästi olla varaa taksiin tai auto ja ajokortti?
PS. Yksikään kaukojuna ei pysähdy jatkossa Kirkkonummella eikä Espoossa. Jos tulet kaukojunalla Turusta, Karjaalta ei mene junia Kirkkonummelle etkä voi myöskään jäädä Karjaan ja Leppävaaran välillä pois. Tätä ei tässä uutisessa mainittu, mutta tieto löytyy VR:n lehdistölle jakamista dokumenteista ja tiedotteista. Tämän takia ihmettelen, miksei Y eikä X pysähdy jatkossa Espoon keskuksessa. Espoon keskukselle jätetään vain kaikista hitaimmat E- L- ja U-junat.
matto vedettiin alta
Ote Perussuomalaisten ryhmäpuheesta 17.11.2015: Välikysymys hallituksen liikennepolitiikan tavoitteiden vaikutuksista kansalaisille ja alueelliselle saavutettavuudelle.

"Oppositio nostaa esiin myös Y-junavuoron lakkauttamisen. Kyseinen lakkautuspäätös ei kuitenkaan ole hallituksen päätös, vaan on VR:n oma, liiketaloudellisin perustein tehty leikkauspäätös.

Hallitus leikkasi joukkoliikenteenostorahoja pienehkön summan, mutta VR:n vastaus leikattavien reittien muodossa oli yllättävä ja huomattavasti suurempi kuin leikattujen määrärahojen määrä olisi edellyttänyt.

VR pystyi tekemään tämän esityksensä omasta monopoliasemastaan johtuen. Onneksi kuitenkin hallituksen valveutunut liikenneministeri neuvotteli tilanteen inhimillisemmäksi. Hallitus etsii aktiivisesti korvaavaa liikennettä leikattaville reiteille.

Meidän pitää myös muistaa, että raideliikenteen kilpailutilanne voi muuttua. Kansalaisille tämän pitäisi näkyä parempina palveluina ja edullisempina matkalippuina."

Lisätietoja:
Kansanedustaja Ari Jalonen
09-432 3050
Vesa-Pekka Sainio
Kuntakeskuksen ja Masalan asukkaiden kannalta noiden pikkuseisakkeiden lakkauttaminen on ihan hyvä juttu. Sanotaan mitä sanotaan, mutta junaliikenne on joukkoliikennettä suurille massoille. Silloin ei kannata pysähtyä aivan jokaisessa "kylässä".

Mankin seisakkeelta on aika tarkalleen 1000m Kauklahteen eli rautatien mittakaavassa melko lyhyt matka.

Luoman seisake on taas keskellä-ei-mitään, mutta silti vain 1500m päässä Masalan asemasta. Valitettavasti se että Luoman metsät on ammuttu haulikolla täyteen omakotitaloja ei tuota kovin kummoista kysyntää rautatieliikenteelle vaan valtaosa porukasta kulkee kuitenkin omilla autoillaan.
sdkfz
Järjestetään mielenosoitus moista mielettömyyttä vastaan! Miksi liikennettä suunnitellaan siten, että raiteitten vierellä pitää ajaa bussilla tai henkilöautolla junaan päästäkseen? Turha viherrellä junavaunuja joutsenkuvioineen, kun samalla lakkautustoimenpiteillä pakotetaan ihmisiä käyttämään raideliikenteen asemesta saastuttavampia vaihtoehtoja. Mikä vitsi siinä on, että matkustajia ei huolita junaan mukaan vaan ajetaan vain nopeasti asemien ja seisakkeiden ohi?
Heli Kivistö
Mankkiin on viime vuosina rakennettu runsaasti sekä omakoti- että kerrostaloja ja nyt sitten kun junien käyttäjämäärä lisääntyisi esim.nuorten autottomien henkilöiden osalta, napataan junavuorot pois!?!? On kai fiksua toimintaa!
Anonyymi
Kiitos paljon Hsl, kiitos *un paljon.
Auton ostoon.
Pari kommenttia:

L-juniin (yöllä) ei ole tulossa muutoksia.
Sellaista huhutaan todellakin, että kaukojunien pysähdys Kirkkonummella lopetettaisiin.

http://www.viisykkonen.fi/uutiset/kaukojunien-pys%C3%A4hdys-k-nummella-harkinnassa-%E2%88%92-turun-junille-nopeammat-aikataulut
Paavo Rantalainen
Kuinka hoitajat tulee töihin ja kuinka pääsevät illalla takaisin.paljon tulee Kirkkonummelle muualta. Vai onko niin että keikkafirma kuskaa taksilla. Siis ei tarvitakkaan omaa väkeä vuoroihin
miten on
Miten käy ic-junien. Jos nopeutta haetaan niin Kirkkonummi kuulemma jäämässä ilman pysähdystä.
matku
Sormet ristissä ettei omat vuorot poistu. Normi aamuvuoroon kestä työmatka nykyään Kirkkonummi -Helsinki- Kirkkonummi 3h/päivä ja iltavuorosta kotiin pääsy on kyllä todella hidasta. Let's hope for the best.
Sabina
Rahaa palaa mutta asiat menee huonompaan. Dösillä ei kohta pääse suoraan Helsingin keskustaan ja junassa saa istua 2 tuntia päivässä.
Kkko

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä