(17) kommenttia

Säästöjä K-nummen bussiliikenteeseen: Sisäiset linjat kiinni koko kesäksi

Kirkkonummen matkakeskuksessa saattaa olla ensi kesänä hiljaista. Kaikki 900-linjat ehdotetaan kesällä keskeytettäviksi.

Kirkkonummi harkitsee lakkauttavansa kaikki kunnan sisäiset bussilinjat kesäajaksi. Muutenkin sisäisten linjojen päiväliikennettä aiotaan karsia.

Kirkkonummella on tuskastuttu HSL:n joukkoliikennekuluihin. Jo pidemmän aikaa on etsitty säästökohteita ja mietitty, mitä bussiliikenteestä voitaisiin karsia.

Kunnassa laaditussa säästöehdotuksessa on erityisesti puntaroitu kesäliikennettä eli kesäkuukausia, jolloin ei tarvita koulukyydityksiä.

Kysymys on kunnan sisäisistä linjoista eli 900-linjat. Tarkoitus olisi pistää kiinni koko kesäksi linjat 901, 902, 903, 906, 907 908, 909 ja 911. 

Kesäkuukausina näiden linjojen käyttäjämäärät ovat kokemusten mukaan hyvin pieniä.

Kesäliikenteen ohella on mietitty sisäisten linjojen vuorojen harventamista myös talviaikaan. Kysymys olisi keskipäivällä ajettavista vuoroista.

Kesäajaksi on kaavailtu myös harvennuksia seutuvuoroihin eli 170-linjoille Kirkkonummelta Helsinkiin.

Laskelmien mukaan suurin säästö syntyisi sisäisten linjojen lakkautuksesta kesäajaksi. Muut säästöt ovat varsin vähäisiä.

Esitetyllä bussiliikenteen karsimisella on Kirkkonummi laskenut, että säästöä syntyisi vuositasolla runsaat 300 000 euroa.

Summa on noin neljä prosenttia siitä, mitä Kirkkonummi maksaa ensi vuonna HSL:lle joukkoliikenteen järjestämisestä. Kirkkonummen maksuosuus on vuonna 2016 noin 7,5 miljoonaa euroa.

Säästötoimet olisi tarkoitus pistää täytäntöön ensi kesäkuussa koulujen päätyttyä.

Kirkkonummen yhdyskuntatekniikan lautakunta käsittelee bussisäästöjä 19.11.

(17) kommenttia
Kommentit (17)

Kommentit (17)

Juuri niin, kesäloma kun ei kestä työssäkäyvillä koko kesää eli mitenköhän sitten töissä kuljetaan? Eikö nyt edes yhtä vuoro voi ajaa joka paikkaan? Pikkalaankin (902), vaikka sitten aamuseitsemäksi. Muutoin on pakko alkaa suunnitella oman auton hankkimista - vai sitäkö tässä haetaankin?
Ennen HSLää homma sentään vielä toimi...
Aikatauluissa on toki järkeistämisen varaa, mutta millähän autottomat pääsisivät esim. Veikkolasta asioimaan Kirkkonummen keskustassa? . Onneksi 243 kai edelleen kulkee Espoon keskustaan, joten sinne sitten asioimaan, jos se ei omassa kunnassa onnistu.
Autoton
Pariin otteeseen menin dösällä rannalle viime kesänä eikä kertaakan ollut muita matkustajia kyydissä. Halpa bensanhinta näkyy julksten käyttäjämäärissä. On vissiin fillarointikin tullut paljon suositummaksi viime vuosina. Kai sekin vaikuttaa. Autoilun ylivallalle pitäsi tehdä jotain. Miksi kaikki hikoilevat yksin bemareissaan hienoina kesäpäivinäkin? Päättäjien tulisi pohtia ylimääräistä Kirkkonummi-veroa autoilijoille jotta saatais porukkaa busseihin.
Hartsa
Uskomatonta.Tämä on muutenkin kunta, jossa oletetaan että jokaisessa taloudessa on auto. Millä maaseudun asukkaiden olisi tarkoitus liikkua kesä-aikaan??
ihmettelevä
Liikennettä pitäisi kehittää ja tehdä vaikka tuo 174z ajamaan vain matkakeskus-kamppi väliä, aikatauluttaen niin että pystyisi vaihtamaan joko gesterbyhyn tai upinniemeen. Lopettaa kokonaan 173z. Kesäisin voisi ajaa vain muutaman vuoron päivällä veikkola/hirsala/porkkala, eikä kokonaan lakkauttaa.
Alapo
Hyvä että karsitaan! Ihan turhaan ajatetaan tyhjiä busseja kesäisin. Kummasti aina löytyy valittajia kun palvelutasoa säädetään, mutta sitten itse ajetaan yksin omissa autoissaan joka ikinen aamu. Kirkkonummentielle pitäisi lätkästä tietullit jotta päättömistä ruuhkista päästään eroon. Miksi kaikki kulkevat yksin omalla autolla? Julkisella on halvempaa, rennompaa ja usein nopeampaakin. Ei tarvitse miettiä auton huoltoja eikä liukkaita katuja.
jari p
Että 911, sillä tavalla! Ei junaa eikä bussia Luomaan. Ihmiset kyllä käyvät töissä kesälläkin. Eilen HSL lupasi Luomaan lisää busseja, kun seisake lopetetaan ja tänään bussivuorotkin lopetetaan. Nyt palaa pinna.
Kohta entinen kirkkonummelainen
Ja lisäksi vielä, aikataulut reittiopas vs pysäkit länsiväylällä eivät pidä paikkaansa 170-alkuisten linjojen ostalta lainkaan. Monta kuukautta ajettu ihan miten sattuu :(
Milla
Tarvittaisiin suoria linjoja mahdollisimman suoraviivaisesti Länsiväylää pitkin. Jos haluaa esim. Espoonlahteen tai Isoon Omenaan, menee bussilla tunti kun se kiertelee kaikki mahdolliset pikkutiet Kirkkonummea ympäri. Ihan kummallinen logiikka esim. siinäkin, miten bussit saapuessaan keskustaan (pallokentän liepeille) lähtevätkin yllättäen kiertämään Gesterbytä jne.jne. eivätkä mene rautatieasemalle. Junaa käyttäisin jos tarve olisi mennä Hki keskustaan, mutta kun usein tarve on päästä esim. Tapiolaan tai Matinkylään. Käsittämätöntä syheröä bussilinjastot!
Milla
En seurannut tarpeeksi tätä(kään) asiaa, joten en ole perillä syistä, miksi aikanaan liityttiin HSL:lään - säästöä? Kannattiko? Mutta sellainen seikka tuli esille lapsenlapsen koulumatkasta, että alussa aikataulut ei sopineet ollenkaan, niitä sitten jossai vaiheessa vähän fixattiin. Nuo ainakin Gesterbyn ja Masalan koululle rakennetut pysäkkialueet turvakaiteineen ovat tyhjän panttina kun lapset jätetään tienvarsipysäkeille ja sieltä joutuvat loikkimaan autoteiden yli. Itse olen siitä onnellinen, että saan vielä ajaa autoa, mutta moni ikätoveri on kyllä ollut ihmeissään tuosta bussien ja aikataulujen sekamelskasta.
Riitta-mummi
Ehdottaisin linja 174Z
lopettaminen kesän ajaksi. Lindal-gesterbyn aluella ajaa linjat 171 ja 172 15 min. välein
ja se kyllä riittää. Tolsan aluella niin linja 173Z ajaa 1/2 tunnin välein ja pitäisi riittää,

Vanha Kirkkonummelainen
Ei nuo verorahat hukkaan mene jos väki järkiintyisi ja alkaisi käyttämään enemmän julkisia kulkuvälineitä ja näin toimien bussikuskeillekkin riittäisi jatkossakin töitä...eli järki käteen ja oma auto kotiin ainakin välillä:)
Anonyymi
Turhaa karsia 170 linjaa..
Anonyymi
Kirkkonummen päättäjät haluamalla halusivat HSL-jäseneksi viime valtuustokaudella. Soppari on vielä muutaman vuoden voimassa joten säästöjä voi tehdä mutta erota tuskin voi. Kannattaa varmaan funtsia jatkoa.
kiinni ollaan
Paljon enemmän syntyy säästöjä eroamalla pikaisesti HSL liikenteestä. Kirkkonummella ei ole varaa maksaa 7,5 miljoonan vuosimaksuja + lipputulot. Tyhjiä busseja ajetaan väärään aikaan päivästä ympäri Kirkkonummea. Raideliikenne saatu täysin sekaisin saman sopimuksen johdosta.
Miettinen Risto
Suunta on aivan oikea. Katselin tuossa Överbyntien ja Lindalintien risteyksessä, kun yhtä aikaa risteyksessä oli 5 kpl HSL:n busseja. 3 menossa matkakeskukseen päin ja 2 Lindalintielle päin. Kaksi bussia tyhjänä, muissa ehkä pari matkustajaa. Tässähän ei ole mitään järkeä ja se todella maksaa kunnalle miljoonia.







Jukka Tammi
Totta kai niiden käyttäjämäärät ovat muina kuin kouluaikoina pieniä. Siihen on sellainen yksinkertainen syy, että aikataulut ja reitit on tehty täysin koululaisten ehdoilla niin, ettei vaihtaminen esimerkiksi junaan tai junasta onnistu. Äly hoi!
Äly hoi!

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä