(12) kommenttia

Ministeri Berner kävi Veikkolassa ja lupaili jo meluaitaa – "salkussa" ehdotus miten rakennustyöt saataisiin piankin käyntiin

Liikenneministeri Anne Berner, kansanedustaja Anders Adlercreutz ja kunnanjohtaja Tarmo Aarnio vastailivat yleisökysymyksiin. Puhetta johti kyläyhdistyksen puheenjohtaja Raija Kari.

Liikenneministeri Anne Bernerin (kesk.) pikavisiitti Veikkolan kyläyhdistyksen meluillassa antoi jonkinlaisia toiveita kauan kaivatun meluaidan saamiseen moottoritien reunoille.

Meluaidan ja -suojauksen rakentaminen Veikkolan kohdalle olisi muuten selvä asia, vain valtiolta puuttuu lupaus noin 5 miljoonan euron rahoituksesta.

Torstai-iltana Veikkolan koulun aula täyttyi kyläläisistä, jotka olivat tulleet kuulemaan ministerin terveisiä.

Edellisestä liikenneministerin vierailusta on jo kulunut 10 vuotta, silloinkin aiheena oli meluaita.

Berner piti aitahanketta erittäin tarpeellisena ja kiireellisenä kuten odottaa saattoi, mutta ministeri meni puheissaan pidemmälle.

− Meluaita voitaisiin jakaa kahteen osaan. Jos kunta laittaisi hankkeen käyntiin, hallitus voisi sitoutua tulemaan ensimmäiseen vaiheeseen mukaan ja toinen vaihe jäisi sitten seuraavan hallituksen ja vaalikauden asiaksi, oli Bernerin viesti lyhykäisyydessään.

Berner lisäsi tosin, ettei mitään päätöksiä ole, eikä varsinkaan seuraavaa hallitusta sitovia.

Kunnanvaltuutettu Mikko Kara (kok.) kysäisi vähän myöhemmin, oliko tämä ministeriltä lupaus valtion mukaantulosta aidan rahoitukseen.

Berner oli hiljaa, eli olisiko vaikeneminen tässä yhteydessä myöntymisen merkki.

Myös paikalla ollut Ely-keskuksen ympäristövastaava Arto Kärkkäinen tulkitsi ministerin puheet jonkinlaiseksi lupaukseksi.

Kärkkäinen totesi, että Bernerin kannanotto pitää tulkita niin, että Ely-keskus nostaa valmiuttaan ja ryhtyy kunnan kanssa valmistelemaan lopullista rakennesuunnittelua.

− Jotenkin tuntuu siltä, että tässä asiassa maali alkaa häämöttää, totesi myös Bernerin vieressä istunut kansanedustaja Anders Adlercreutz (r.).

Kirkkonummen kunta on sitoutunut maksamaan meluaidasta neljäsosan eli noin 1,5 miljoonaa euroa.

Kunnanjohtaja Tarmo Aarnio pohdiskeli, pitäisikö kunnan varata vähän enemmän rahaa, jos hanketta lähdetään kunnan omana työnä pistämään käyntiin.
  

(12) kommenttia
Kommentit (12)

Kommentit (12)

ei kunnan piikkiin

tiekin on elyn, niin valtio maksakoon
Anonyymi
Jos joku veikkolalainen valtuutettu on vaalipuheissaan luvannut meluaidan, niin ei se sitä tarkoita, että sellainen pitäisi rakentaa hinnalla millä hyvänsä. Kunnan ei pidä alkaa maksumieheksi valtion velvollisuuksien piiriin kuuluvissa asioissa, eli älkää nyt hyvän tähden menkö mukaan Bernerin vedätyksiin.
Kantvikin kolli
Kunnan ei todellakaan pidä maksaa meluaitaa. Ei kuntalaisten rahoilla. Nyt järkeä päähän valtuutetut, onneksi etelästä on valtuutettuja suurin osa. Montaako ihmistä meluaita koskee? Entä montaako lasta ja aikuista homeiset päiväkodit, koulut ja muut rakennukset koskee? 1,9 miljoonalla tekee paljon remonttia.
Ei meluseinälle
Mitään ei ole siis luvattu, ainoastaan tuotu esille ajatus tai esitys, miten asian voisi toteuttaa. Jutusta ei ilmene mitään, mikä viittaisi siihen että jotain on oikeasti toteutumassa.
lupaus vs esitys
Nimimerkille "Voi täältä muuttaa pois" . Minusta on hienoa, että Kirkkonummi kunnostaa katuja kuten kuntien pitääkin. Kadut, jotka on rakennettu 70-luvulla tulee tietenkin korjata. Aikataulut vain tuppaavat venymään "taloudellisista syistä". Ja usein sellaisia asioita on helpompi siirtää tuonnemmaksi, josta kukaan ei huomaa älähtää.

Vartiontietä pitkin kulkevat vanhemmat, jotka vievät lapsiaan myös esikouluun. Esikoululle tulee kiertää Impivaarantien ja Vartiontien-kautta. Joten Vartiontietä pitkin pitää pystyä kulkemaan turvallisesti niin autolla, kuin mopolla, kävellen, pyörällä, skeitillä jne. Ja kuten totesin, suurin osa autoilijoista osaa ottaa lapset huomioon (todennäköisesti juuri ne, joilla niitä omia lapsia on kyydissä.). Tähän päivään mennessä kaikki on sujunut.. onneksi. Mutta katu tietenkin pitää saattaa turvallisemmaksi.
Veikkolan puolesta
Nimimerkki ”veikkolan puolesta” Vartiontien vaaratilanteet johtuvat kouluun lapsiaan kuskaavista vanhemmista, eihän joidenkin lapset voi tennareillaan loskassa kouluun kävellä. Impivaarantielle(se motarin puoleinen) on varaus kävelytielle, mutta eihän kunnalla ole varaa siihen sitä laittaa. Paasitie on tulossa kunnallistekniikan piiriin ja silloin se siirtyy kunnalle.
Voi täältä muuttaa pois
MIKSI SYYTÖN MAKSAA: olen ostanut talon+tontin motarin vierestä,(eikä muuten ollut halpa ostos) enkä ole kirjoittanut nimeäni adresseihin, joissa vaaditaan meluaitaa!
Tyytyväinen
Niiden pitäis ottaa osaa meluaidan maksamiseen jotka on sinne moottoritien varteen väkisin halunneet rakentaa
miksi syyttömät maksaa
Veikkolassa on paljon 70-luvulla rakennettuja katuja, jotka ovat kaikkea muuta kuin nykystandardien mukaisia. Kaduilla ei ole jalkakäytäviä tai sadevesiviemäröintejä. Jotkut kadut ovat jopa yksityisessä omistuksessa, vaikka sijaitsevat kaava-alueella. Kunta ei ole näitä tähän päivään mennessä lunastanut. Mm. Männistöntie on yksityisessä omistuksessa. Kunta kuitenkin hoitaa kunnossapidon.

Veikkolan koululle johtava Vartiontie on kouluaamuisin hurjaa katseltavaa. Talvella auran tekemät reunukset pakottavat lapset kulkemaan keskemmällä ajoväylää, missä autot sudittelevat päästäkseen ylös mäkeä. Onneksi suurin osa kuskeista osaa ottaa huomioon lapset. Toivottavasti maltti säilyy vuodesta toiseen. Vaikka turvallisempaahan se olisi, että edes tuolla kadunpätkällä olisi jalkakäytävä!

Kirkkonummen kuntatekniikkapäällikön mukaan kunnan tavoitteena on, että kaikki kadut Veikkolassa korjataan viiden vuoden kuluessa, eli 2022 mennessä. Meluaita on erittäin tärkeä myös. Samalla veikkolalaisten tulee pitää kiinni siitä, että katuverkosto hoidetaan kuntoon aikataulun mukaisesti.
Veikkolan puolesta
Juurikin näin, ei melulla ole mitään suurempaa vaikutusta asumisen tasoon sillä kaikkeen tottuu...
Possu
PATE: Miten niin halvalla motarin viereen? Kyllä tonttien hinnat on ollut ihan samat tässä motarin vieressä, ellei korkeammat kuin vähän kauempana. Melu kuuluu Paasitielle ja Impivaarantiellekin ja käypä katsomassa hintoja.
Putte
Tuo meluaita ei pitäisi mielestäni olla ykköshanke Veikkolassa. Tärkeämpää olisi saada 110 tien turvallisuutta nostettua, uusia alikulkuja ja kevyen liikenteen väyliä. Meluaita ei palvele kuin tien vieressä asuvia, joilla on ollut tietoinen ratkaisu tullla (halvalla) motarin viereen.

Meluun riittäisi 80 rajoitus kylän kohdalle, eikä maksa mitään.
Pate

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä