(11) kommenttia

Ukko-Pekka kävi kääntymässä − Kirkkonummi-visiitillä tarvittiin lähes tonni hiiltä ja satoja litroja vettä

Ukko-Pekka lähti aikataulun mukaan noin kello 17.40 höyryämään Helsinkiin.

Kirkkonummen asemalla oli perjantaina väentungosta, jollaista ei ole nähty kuin viimeksi, kun höyryveturi Ukko-Pekka teki vierailun pari vuotta sitten.

Talkoovoimin höyryävä Ukko-Pekka -veturi ja seitsemän vaunua olivat lähteneet aamulla kotitallilta Kouvolasta Helsinkiin, jossa pidettiin muutaman tunnin tauko.

Iltapäivällä museojuna teki edestakaisen matkan Kirkkonummelle matkustajia kyydissään.

Kirkkonummella höyryjunan piti odotella kolmea paikallisjunaa ja yhtä Turun-junaa kunnes paineet nostettiin ja lähdettiin höyryämään takaisin Helsinkiin.

Sinänsä Ukko-Pekka sujahtaa muun junaliikenteen sekaan hyvin, sillä matkanopeus höyryjunalla on 80 kilometriä tunnissa ja satastakin pääsisi, jos lupa olisi ajaa.

Junan "ohjaimissa" ollut höyryveturinkuljettaja Marko Hakanpää kertoo, että museojunalla ajetaan noin 30 päivänä vuodessa eri puolilla Suomea.

Liikkeellelähtö ei ole ihan yksinkertaista. Kattilaa pitää ryhtyä lämmittämään noin vuorokausi ennen starttia.

Alkulämmitys tapahtuu koivuhaloilla, matkaa tehdään puolestaan kivihiilen voimalla.

− Tunti menee vielä ennen lähtöä yli 100 kohteen rasvaukseen. Viime yönä saatiin valmistelut yöllä yhden aikaan valmiiksi, Hakanpää kertoo.

Ukko-Pekka nielee hiiltä matka-ajossa noin 1,5 tonnia sadalla kilometrillä ja vettä kuluu noin kuution verran eli 1 000 litraa.

Helsingistä Kirkkonummelle ja takaisin pitää hiiltä lapioida tulipesään lähemmäs 1 000 kiloa.

Höyryveturin kuljettajia, joilla on lupakirja, löytyy Suomesta vajaat kymmenen. Osa on töissä VR:llä ja osa kuten Hakanpää ovat hankkineet pätevyyden harrastuksen kautta.

Ukko-Pekan liikuttamiseen tarvitaan vähintään kolme henkilöä: Kuljettaja, lämmittäjä ja  konduktööri.

− Kouvolasta läksimme aamulla kolmissa miehin, mutta matkan varrella on tullut lisää talkooporukkaa.

Matkustajia siirtoajossa Helsinkiin oli parisen kymmentä, joten matka meni Hakanpää mukaan tappiolla, mutta Kirkkonummen reissulle toivottiin runsaasti matkustajia. Heitä mahtuu mukaan noin 200.

Polttoainekulut ovat höyryjunalla liikkuessa melkoiset, yleensä hiilitonni on saatu Hakanpään mukaan ostettua noin 300 eurolla.

Ukko-Pekan omistaa osakeyhtiö. Kaikki työ junan ja sen liikennöinnin eteen tehdään harrastajavoimin talkoilla. Kustannukset katetaan pelkästään matkalipuilla.

> Lue lisää Ukko-Pekasta höyryjunayhtiön sivuilta   

 

(11) kommenttia
Kommentit (11)

Kommentit (11)

Nimimerkille "isoisä", en nyt ihan ymmärrä miksi minua tuolla tavalla solvataan tietämättömyydestä jos mainitsin että museoliikenne ajetaan sopivassa aikatauluraossa normaalin junaliikenteen rinnalla.
sdkfz
Järkyttävä ilmaston tuhoaminen tällaisilla ikivanhoilla junilla olisi jo aika lopettaa! Odotan, että Kirkkonummen Vihreät lausuisivat asiasta ja tekisivät esim. valtuustoaloitteen, että Ukko-Pekan liikennöinti Kirkkonummen alueella kiellettäisiin. Stop ilmastonmuutokselle!
Vihreä äänestäjä
Niin, eihän tuo ollut mikään "järjestetty tapahtuma" ollenkaan, jos haluaa nähdä paremmin kannattaa ensi kerran ostaa matkalippu ja hypätä kyytiin tai tihrustaa ilmaiseksi netistä verurin kuvia. Hienoa oli!
Veturimies heiluu
Kommentti nimimerkille "sdkfz": Tytyy olla ymmärrystä rataverkolle, sen liikenteelle ja logistiikalle, jotta voi edes hahmottaa kuinka kuvio kulkee. Mielipiteesi kertoo ehkä tuon hahmottamisen (=ymmärryksen) puutteesta. Kaikki ei ollut 1946 niinkuin tänä päivänä koetaan ja halutaan. Itse olen kokenut sodan jälkeisen ajan nykypäivään asti ja junaliikenteen kehitys on ollut hidasta verrattuna vaikkapa tiedonvälitykseen. Sähköposti keksittiin 1980-vuosikymmenellä. Olitko "sdkfz" silloin vielä syntynytkään? Kuulutko ikäpolveen KMTSJNTJH?
Isoisä
Nimimerkki "Kiitos vaan tyhjästä" ei huomioi sitä että veturin käynti Kirkkonummella ei ollut mikään tapahtuma. Veturimatkat 1009 tarjoaa höyryveturikyytiä matkalippua vastaan ja jos joku tulee ilmaiseksi pällistelemään junaa niin ei niille ole mitään näytöstä tarkoitus järjestää. Ja operointi tehdään tiukalla aikataululla normiliikenteen ohessa. Sitäpaitsi pelkästään Ukko-Pekan näkeminen ajossa vuonna 2018 on upea näky.

Olin itse katsomassa (ilmaiseksi) kun paluujuna ohitti Jorvaksen. Huomioni kiinnittyi äitiin jolla oli kolme pientä lasta, joista nuorin parivuotias. He seisoivat laiturilla reilun metrin päässä reunasta ja Ukko-pekan tullessa äiti keskittyi enemmän kännykällä kuvaamiseen kuin lapsiinsa. Hiukan minua siinä sivussa kylmäsi katselli tuota.
sdkfz
Huonosti hoidettu tapahtuma. Juna meni ohi Kirkkonummen ja seisoi Pederisin kohdalla vaikka kuinka ja kauan. Sitten se peruutti takaisin asemalle ja veturi irroitettiin junasta melko nopeasti ja se lähti ajelemaan yksinäänjotta sai vaihdettua paikan junan toiselle puolelle. Ihmiset olivat paikalla katsomassa suurimman osan ajasta pelkkää ei oota.
Kiitos vaan tyhjästä
Nykyään junalla matkustaminen on hyvinkin luontoystävällistä verrattuna muuhun.
Mutta kaunis juna tuo
Tuo oli entisaikaa. Nykyään on "vähän" enemmän matkustajia. Mutta jostain tuokin oli aloitettava. Hieno vanha juna.
Turha enää urputtaa
Vihreät saavat järttäslaagin . . . munamankelillä lienee tuokin nostalgia- reissu olisi pitänyt tehdä.
Talkkari vaan.
Vihreiden painajainen, tonni hiiltä taivaan tuuliin =D
hiilineutraali unelma
Mahtavaa nähdä vanha kunnon höyryveturia. Tuoksut&äänet y.m
Todella kivaa :-)
Anonyymi

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä