(9) kommenttia

HS: Hallitusneuvottelut lupaavat rantaradalle lisää raiteita − Kirkkonummelle tarvittaisiin uusi junavarikko

Espoon kaupunkirata avaisi tilaa Kirkkonummen lähijunaliikenteelle ja voisi tuoda nykyistä nopeampia vuoroja.

Hallitusneuvotteluista on tihkunut jo moneen otteeseen tietoja, että rataverkkoon kaavaillaan mittavia investointeja. Yksi jo valmiiksi suunniteltu hanke on Espoon kaupunkirata.

Helsingin Sanomat kertoo, että Espoo on saamassa nopealla tahdilla uuden kaupunkiradan Leppävaarasta Kauklahteen.

Rata on jo valmiiksi suunniteltu, mutta rahoitus puuttuu. Rakennustöihin voitaisiin ryhtyä pikaisesti, jos valtiolta heruu rahaa.

Kaupunkiradan jatke tarkoittaa kahden lisäraiteen rakentamista nykyisen radan viereen Leppävaaran ja Kauklahden välille.

Lisäraiteilla voitaisiin liikennöidä 10 minuutin vuorovälillä Kauklahteen saakka kuten nyt A-junilla Helsingin ja Leppävaaran välillä.

Kaupunkiradan jatkeella on merkitystä laajemminkin rantaradan liikenteeseen. Uudet raiteet helpottaisivat radan ruuhkaisuutta ja mahdollistaisivat nykyistä enemmän nopeampia junia myös Kirkkonummelle.

Tällä hetkellä Kirkkonummen U-junat joutuvat hoitamaan myös Espoon sisäistä junaliikennettä Leppävaarasta länteen päin. Vain Y-junat ajavat harvemmilla pysähdyksillä.

Kaupunkiradan jatkeeseen ja Helsingin keskustan alle suunniteltuun Pisararataan liittyy myös uusien junavarikoiden perustaminen.

Lisääntyvä lähijunaliikenne tarvitsisi Väyläviraston ja HSL:n mukaan uudet varikot sekä rantaradalle että pääradalle.

Rantaradan junavarikon sijoituspaikkana on ollut esillä Luoma Kirkkonummella.

> Lähijunien uusi varikkoalue Kirkkonummelle − Helsingin seudun suunnitelmissa "kummittelee" iso hanke (Viisykkönen 24.11.)

> HS:n juttu (22.5.)

(9) kommenttia
Kommentit (9)

Kommentit (9)

Nimimerkille "Peränummi": Kirkkonummelta pääsi vielä muutama vuosi sitten Helsinkiin junalla alle puolessa tunnissa ennen kuin ruvettiin sekoilemaan aikataulujen ja Espoon palvelemisen kanssa. Nykyisinkin pääsee 35 minuutissa. Varmaan ei juu kannata pitää Helsingin työssäkäyntialuetta kovin laajana, että saadaan tonttihintoja vähän vielä nostettua Espoossa, kun nyt siellä on niin edullista asua.

Muuten kyllä vähän pelkään, ettei lisäraiteilla Kauklahteen juuri saada Kirkkonummelle lisää nopeita junia, mutta saadaan kyllä vähemmän hitaita junia.
Juna- ja ratatouille
Unohtiko "Liikenteen ammattilainen" maksajien joukosta Kirkkonummen, jos varikko olisi Siuntiossa. Onko hän minkä liikenteen "ammattilainen" ? Ottamatta kantaa varikon sijoituspaikkaan, kunhan rantarataa kehitetäsiin Espoosta Siuntioon/Karjaalle.
CBA
Olisi kyllä todella järjetöntä vetää Siuntioon saakka 10min välein liikennöivä junayhteys. Vaikka kaikki Siuntiolaiset sitä käyttäisivät, niin silti Espoo, Vantaa, Helsinki maksaisivat sitä. Metrolle suunnitellaan jo nyt yhteyttä Kivenlahteen, joten ei ole mitään järkeä noin pienessä kyläpahasessa olla 2 raideyhteyttä. Lisäksi mm. Siuntioon on nyt jo lisätty runsaasti joukkoliikennettä, niin eiköhän se alkuun riitä pitäjään jossa asuu alle, 7t ihmistä. Kirkkonummelle kannattaa viskoa pikkuvarikko, mutta laajamittainen kunnon varikko Siuntioon valitettavasti ei ole vain mitään muuta kuin utopistinen ajatus.
Liikenteen ammattilainen
Tunnetut kaksi poliitikkoa, toinen Kirkkonummelta länteen (SDP) ja toinen Kirkkonummelta Masalasta (RKP), ovat olleet aktiivisia näillä ja muillakin foorumeilla puolustamaan rantaradan kehitystä. Miksi heidän tavoitteensa eivät tässä asiassa kuulu hallitusneuvotteluissa, joissa edustamansa puolueet SDP ja RKP (FSP) ovat asianosaisia? Kansliapäällikkö Korpela (Ret., KTM/LKM) kirjoitti jo tästä asiasta. Minkä takia pannaan n x tuhat miljoonaa euroa tunnin junaan Turkuun kun olennaisesti pienemmällä rahalla saataisiin tuplaraiteet Kirkkonummelta Turkuun ja vieläpä nopeammin. Matka -aika saataisiin ehkä tuntiin ja varttiin. Turkulaisten politikointi (SDP:n ja RKP:n lisäksi Kok:nkin? ) on saanut liikaa valtaa ajattelussa ja mielikuvissa. Ollaanko jo liian pitkällä ja myöhässä nyt kun mielipiteiden muokkaus on muuttumassa konkretiaksi?
Jukka Liimatainen
Junavarikko Siuntioon ja samalla kunnostus ja toisen raiteen rakentaminen.Kaikille olisi tästä hyötyä,pääsisi meidänkin pikkukylä liikenneyhteyksien kiinni kunnolla,ja kasvu turvattaisiin.
Siuntiolainen
Hyvä olisi jos Espoon kaupunkirata saataisiin nopeasti alulle. Varikkokin tarvitaan jonnekin ja Luoman alueella sille olisi hyvin tilaa. Omasta mielestäni tavoitetila olisi se että Kirkkonummelta ajaisi puolen tunnin välein "S-juna" Helsinkiin pysäkeillä: Knummi-Tolsa-Jorvas-Masala-Kauklahti-Espoo-Grani-Leppävaara-Huopalahti-Pasila-Helsinki. Tuolla päästäisiin ehkä sellaiseen n. 35min matka-aikaan kyliltä isolle kirkolle.

Ja sitten se Jorvaksen asema pitäisi jo vihdoinkin korjata. Nythän kaikki junat joutuvat siinä jarruttamaan 80km/h nopeuteen koska siinä on jalankulkijoille raiteiden ylitys.
sdkfz
Kyllä Kirkkonummelta pitäisi saada junalle mahdollisimman mo ta suoraa yhteyttä Helsingin keskustaan. Kylä pahanen on vain 32km Helsingin keskustasta ja sinne mene minin kestää junalla 45min! Bussilla vielä kauemmin. Porvoistakin pääsee bussilla Helsingin keskustaan nopeammin. Ei se riitä että on vain ruuhka ajoille ns nopeita vuoroja.
Peränummi
Eikös ne sinne Luomaan jo jotain pohjia kaavi?
vai etsivätkö jotain uhanalaisia savikotiloita
Eihän se Luoma käy päinsä kun siinä on liito-oravia ja lepakoitakin on nähty.
Ei mitään uutta Kirkkonummelle

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä