(16) kommenttia

Matkanteko hidastuu: Y-junavuoroja muuttuu U-juniksi − 8 pysähdystä lisää K-nummi-Helsinki -välillä

Lähiunavuoroihin tulee muutoksia 12.8. lähtien.

Aamun ja iltapäivän työmatkaliikenteessä muutetaan kaksi Y-junavuoroa hitaammiksi U-juniksi ensi maanantaista lähtien. Taustalla ovat ruuhkat Espoossa.

Junavuorojen määrä pysyy Helsingin ja Kirkkonummi-Siuntion -osuudella ennallaan, mutta yksi Y-lähijunavuoro aamulla Helsinkiin päin ja yksi iltapäivällä takaisin ovat jatkossa U-junia.

Muutokset koskevat kello 7 jälkeen Siuntiosta tulevaa Y-junaa ja toisaalta Helsingistä kello 16 jälkeen lähtevää Y-junavuoroa.

Matka-aika U-junalla on noin 7-8 minuuttia pidempi Kirkkonummi-Helsinki -välillä kuin Y-junalla johtuen useammista pysähdyksistä.

Jo aiemmin HSL kertoi, että kaikki Y-junat alkavat pysähtyä myös Kauklahdessa. (Lue: Viisykkönen 15.7.)

U-junilla on pysähdykset myös Kilossa, Kerassa, Kauniaisissa, Koivuhovissa, Tuomarilassa, Jorvaksessa ja Tolsassa.

Junavuoromuutoksilla HSL pyrkii tasaamaan ruuhkia Espoon läntisimmällä osuudella eli lähinnä Leppävaaran ja Espoon keskuksen välillä.

Matkustajamäärät kasvavat rantaradalla koko ajan, eikä uusia junavuoroja vilkkaimpaan työmatkaliikenteen aikaa radalle mahdu.

Toisaalta junien pidentäminenkin on hankalaa, koska Jorvaksen seisakkeella ei riitä pituutta kolmen yksikön Flirt-junille.

Väliaikaista ratkaisua on kokeiltu siten, että joissakin U-junavuoroissa Kirkkonummelle saakka on viime talviliikenteen aikaan ajettu kolmella yksiköllä ja tyhjennetty Masalassa junan loppupää matkustajista toisiin yksiköihin.

> Kirkkonummen lähijunia pidennetään ruuhka-aikoina − junan loppupää tyhjennetään aina Masalassa (Viisykkönen 15.10.)

Kolmen yksikön junilla ei HSL:n mukaan ajeta ennen lokakuuta, koska kokemusten mukaan matkustajamäärät kasvavat pikkuhiljaa syksyn mittaan.

Jorvaksen seisakkeen remontti alkanee ensi vuonna. Kirkkonummen kunta on varautunut hankkeeseen ensi vuoden budjettisuunnitelmissaan 1,5 miljoonan euron määrärahalla ja valtiolta on luvassa loput.

Perusongelma rantaradan junien ruuhkaisuudessa ei ratkea kuitenkaan ennen kuin kaupunkirata eli lisäraiteet Leppävaaran ja Kauklahden välillä on saatu rakennettua.

Kaikki suunnitelmat ovat olleet jo pitkään valmiina, mutta valtion rahoitus puuttuu. Valtio ensi vuoden budjettiin odotetaan aloitusrahaa hankkeelle.

> Juna-aikataulut löytyvät reittioppaasta (HSL)

> Siuntio saa Y-junaliikenteen arkisin ennalleen – kaikkein kaivatuimmat työmatkajunat aloittavat jälleen (Viisykkönen 29.8.2017)

(16) kommenttia
Kommentit (16)

Kommentit (16)

Laittaisitteko kaikki nämä palautteet myös suoraan HSL:lle, tuskinpa käytäv lukemassa Viisykkösen jutun kommentteja siellä... https://www.hsl.fi/palaute
VTK
Muuttakaa vaikka Keravalle. Pääsette paljon vaivattomammin julkisilla Helsinkiin. Kirkkonummi on rakennettu yksityisautoilijoille sekä työttömille, joiden ei välttämättä tarvi kulkea lähikauppaa kauemmaksi.
pois muuttanut
Tosiaan, Kirkkonummen osallistuminen tähän HSL:n projektiin on huomioitu HSL:n mukaan osallistumismaksun korotuksena! (Viite: HSL:n uusi vyöhykejärjestelmä)

Mitä kirkkonummelainen saa tästä lisäarvona?

Yleensähän "uudistukset" ja niitä seuraavat hintakorotukset perustellaan jollain tavoin siten, että asiakkaat hyötyvät hintojen korotuksesta konkreettisesti lisäarvon muodossa.

POIKKEUS: Ai niin! Monopolit voivat tehdä asiakkaista riippumattomia päätöksiä.

Vinkki: harkitkaa oman auton hankintaa. Niin teen minäkin nyt.
roll out those lazy days of summer
Myös 911 bussin aikataulu on menty sössimään oikein kunnolla. Aamulla bussia aikaistettu 20min niin että lähtee Kirkkonummelta jo 8.15 ja lapset seisoo puoli tuntia koulun pihassa odottamassa oppitunnin alkamista. Iltapäivällä Bobäckin pysäkillä saakin sitten odotella tunnin verran bussia kun lähtee aina 48 Kauklahdesta, joten siihen ei ehdi kun oppitunti päättyy 55. Viime lukuvuonna aikataulut oli loistavat, mutta kun on Kirkkonummesta kyse niin muutettavahan ne on jos toimii liian hyvin.
Loistavaa HSL
Olisi hyvä miettiä ratkaisuja tehdessä vaikutuksia myös asiakkaiden arkeen, bussi+metro töihin kulkuvälineenä ei enää onnistu matka-ajan pituuden vuoksi perheellisillä. Juna-aikatauluje pidennys vaikuttaa myös merkittävästi valintoihin, jolloin jäljelle jää ainoaksi yksityisautoilu vaihtoehdoksi. Y-junassa on ollut rauha tehdä vaikka töitä, koska pysähdysten vähäisyyden vuoksi trafiikkia on vähemmän ympärillä.
Pettynyt julkisen liikenteen toimintaan
colada, ei junayhteydet metron kanssa kilpaile Espoossa. Eiväthän ne mene edes samoilla alueilla. Suorat dösäyhteydetkään eivät mitenkään muuta tilannetta monelle Kirkkonummella, hidas yhteys esim. Upinniementien suunnasta on ollut aina.

Dösässähän suurin hidaste on se, että ne kiertävät Kirkkonummella. Ei kukaan Kirkkonummelta Kirkkonummelle halua, kaikki haluavat pois. Kaipa joku kuntapäättäjä kuvittelee tämän olevan metropoli, jossa on tärkeää liikkua sisäisesti.

Jos kuntavero olisi alhaisempi, niin ei julkisia edes tarvittaisi. Tulisi edullisemmaksi matkustella autolla, kuin nykyinen kombinaatio korkeista veroista ja huonoista yhteyksistä.
Mikä hidastaa mitäkin.
Näin Kirkkonummi palvelee asukkaitaan. Bussilla kestää puolitoista tuntia päästä Helsinkiin (autolla 30 min) ja nyt junamatkaa venytetään entisestään. Joko saadaan tunti rikki? Ennätys sekin alle 30 km matkalle.
Anonyymi
Häpeällinen temppu erikoisesti siuntiolaisille, jotka maksoivat isot lisämaksut saadakseen junayhteyden toimivaksi. Kuntalaisten yli kävellään mennen tullen. Röyhkeää ja pöyhkeää käytöstä, ei tarvitse miettiä muuta kuin mahdollisimman nopeaa muuttoa kaupunkiin, jossa kulkevat vielä julkiset kohtuullisin vuorovälein.
asunto myyntiin
Ja kun tilanne normalisoituu ja saadaan ne uudet raiteet rakennettua, niin varmasti ei Kirkkonummelle menevät junat palaa takaisin entisiin aikatauluihin. Päin vastoin, lippujen hintoja taas nostetaan eikä juna-aikatauluja ole syytä nopeuttaa, koska onhan tässä jo vuosia kuljettu kirkkonummelaisten selkänahasta kaikki repien. Varmastikin perustellaan asia niin, että kirkkonummelaisia matkustajia on vähemmän kuin espoolaisia eikä vähemmistön takia kannata juna-aikatauluja nopeuttaa ja lisätä kustannuksia.

Toinen juttu: Eikö ne Espoolaiset nyt riemusta kiljuen käytä metroa kuten kirkkonummelaiset? Näin ainakin haaveiltiin..todellisuus on toinen. Tätä menoa yksityisautoilu vain kasvaa Länsiväylällä kun autolla pääsee nopeammin Helsinkiin kuin junalla tai bussi-metro-yhdistelmällä ja lähtö- ja paluuajan voi itse päättää. Kannatti todella lopettaa ne HSL:n suorat bussivuorotkin Helsinkiin niin Kirkkonummelta kuin Espoostakin. Nyt on sitten junat ja metro täynnä.

No mutta Kirkkonummi joustaa ja työssäkäyvät maksaa kalliita junalippuja. Väki vähenee Kirkkonummelta varsinkin, jos ja kun tietullit tulee. Ei niitä tietullirahoja Kirkkonummen julkisen liikenteen parantamiseen ohjata. Miksi ohjattaisiin? Ei niitä täällä päättäjät edes vaadi. Jotain hiivatin kirjastoa vaan rakennetaan.


colada
Metro ruuhkainen ja matka-ajat pidentyneet ( bussilla Matinkylään) ja tähän vielä junavuorojen heikennys= henkilöautot käyttöön.
Virtanen
Tähän olisi lääkkeinä Espoon rantaradan pidentäminen jotta liikenne ruuhkaantuu vähemmän Espoon päässä, ja Jorvaksen asemalaiturin laajentaminen.

Myös vaihdejärjestelyjä Kirkkonummen päässä pitäisi muokata, sillä nythän raiteille 2 ja 3 saapuvat junat joutuvat ajamaan pätkän vastaantulevan liikenteen kaistalla, joka omalta osaltaan tukkii liikennettä.
Doctor Jones
Onneksi olen nyt töissä toimistossa johon pääsee sujuvasti autolla Länsiväylää pitkin.

Muutama vuosi takaperin olin keskustassa töissä. Minulla oli ostettuna Kirkkonummi-Helsinki kausilippu joka kävi kaikkiin juniin. Pystyi ajamaan mukavasti IC-junalla tai sitten Y -junalla ja aikataulut olivat muutenkin nopeammat. Mitään näistä "iloista" ei enää ole.
sdkfz
Voi ******! Kyllä Kirkkonummi osaa palvella asukkaitaan. Onko mitään asiaa tällä kylällä mistä kunnan asukkaat eivät kärsi? Juna aseman remontti ei ole edennyt kuukausiin ja asema alue on järkyttävän näköinen. Hissit haisee siltä itseltään ja rakennus jätteet/roskat lojuu aseman ympärillä. Kirjasto on kuin pressulla pääkystetty ruumisarkku. Vesitorni mäki on myllätty järkyttävän näköiseksi. Citymarketin puiston ympärystä on kamnittavassa kunnossa. Roskia joka paikassa, penkkien ympärystät täynnä satoja tupakantumppeja, Bistron vieressä oleva silta on alapuolelta kuin kastopaikka. Traktorikuski joka niitti niittyalueet citymarketin puistosta, niitti samalla kaikki muoviroskat ja pahvilaatikot. Ja nehän ei tule maatumaan. Ja nyt vielä junat kulkee entistä hitaammin. Ei todellakaan ole ihme että kunnasta poismuutto on niin suurta kuin mitä se on.
Kirkkonummi on kuin Itä Helsinki
Juna aikatauluja on myös myöhäistetty eli junat ei lähde enää ensi viikolla tunnin välein niinkuin nyt. Jos haluaa ehtiä töihin/kouluun Helsinkiin klo 8.30 pitää siis nyt lähteä klo 6.08 junalla koska nykyinen 7.10 juna on siirretty klo 7.20 lähteväksi ja tähän tulee lisäksi uudet pysähdykset +7 min eli 17minuuttia onkin jo isompi juttu eikä herästyskellon rukkaaminen siihen auta. Olisi ollut parempi että aikatalua olisi aikaistettu viivästyksen verran. Nyt on pakko keksiä muu kyyti kuin juna.
Aikakoneella matkaan
Tarkoitat varmaan tuntia aikaisemmin? Mikäli se 7 min merkitsee että myöhästyt, niin matkahan on tehtävä edellisellä junalla. Siihen päälle hienot aikataulut esim. 173:lla, niin pahimmassa tapauksessa se on tunti aikaisemmin.

Mitä nyt sitten tunti lisää per matkoihin per päivä.. tosin onneksi autolla pääsee nopeasti.
Laskutaidot hukassa?
Herraju-ala sentään että oikein 7 min. Nyt joudun sitten nousemaan 7 min aikaisemmin.
Mitä väliä.

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä