Viisykkönen.fi /
Uutiset /
Matkanteko hidastuu: Y-junavuoroja muuttuu U-juniksi − 8 pysähdystä lisää K-nummi-Helsinki -välillä
06.08.2019
16:06
(16) kommenttia
Matkanteko hidastuu: Y-junavuoroja muuttuu U-juniksi − 8 pysähdystä lisää K-nummi-Helsinki -välillä
Aamun ja iltapäivän työmatkaliikenteessä muutetaan kaksi Y-junavuoroa hitaammiksi U-juniksi ensi maanantaista lähtien. Taustalla ovat ruuhkat Espoossa.
Junavuorojen määrä pysyy Helsingin ja Kirkkonummi-Siuntion -osuudella ennallaan, mutta yksi Y-lähijunavuoro aamulla Helsinkiin päin ja yksi iltapäivällä takaisin ovat jatkossa U-junia.
Muutokset koskevat kello 7 jälkeen Siuntiosta tulevaa Y-junaa ja toisaalta Helsingistä kello 16 jälkeen lähtevää Y-junavuoroa.
Matka-aika U-junalla on noin 7-8 minuuttia pidempi Kirkkonummi-Helsinki -välillä kuin Y-junalla johtuen useammista pysähdyksistä.
Jo aiemmin HSL kertoi, että kaikki Y-junat alkavat pysähtyä myös Kauklahdessa. (Lue: Viisykkönen 15.7.)
U-junilla on pysähdykset myös Kilossa, Kerassa, Kauniaisissa, Koivuhovissa, Tuomarilassa, Jorvaksessa ja Tolsassa.
Junavuoromuutoksilla HSL pyrkii tasaamaan ruuhkia Espoon läntisimmällä osuudella eli lähinnä Leppävaaran ja Espoon keskuksen välillä.
Matkustajamäärät kasvavat rantaradalla koko ajan, eikä uusia junavuoroja vilkkaimpaan työmatkaliikenteen aikaa radalle mahdu.
Toisaalta junien pidentäminenkin on hankalaa, koska Jorvaksen seisakkeella ei riitä pituutta kolmen yksikön Flirt-junille.
Väliaikaista ratkaisua on kokeiltu siten, että joissakin U-junavuoroissa Kirkkonummelle saakka on viime talviliikenteen aikaan ajettu kolmella yksiköllä ja tyhjennetty Masalassa junan loppupää matkustajista toisiin yksiköihin.
Kolmen yksikön junilla ei HSL:n mukaan ajeta ennen lokakuuta, koska kokemusten mukaan matkustajamäärät kasvavat pikkuhiljaa syksyn mittaan.
Jorvaksen seisakkeen remontti alkanee ensi vuonna. Kirkkonummen kunta on varautunut hankkeeseen ensi vuoden budjettisuunnitelmissaan 1,5 miljoonan euron määrärahalla ja valtiolta on luvassa loput.
Perusongelma rantaradan junien ruuhkaisuudessa ei ratkea kuitenkaan ennen kuin kaupunkirata eli lisäraiteet Leppävaaran ja Kauklahden välillä on saatu rakennettua.
Kaikki suunnitelmat ovat olleet jo pitkään valmiina, mutta valtion rahoitus puuttuu. Valtio ensi vuoden budjettiin odotetaan aloitusrahaa hankkeelle.
Kommentit (16)
12.09.2022
10:26
Yle: Kaukolämpö on Kirkkonummella kalliimpaa kuin monin paikoin ja hinta uhkaa nousta
09.09.2022
15:57
Hornet pyyhkäisee Kirkkonummen keskustan yli hyvin matalalla – ei tarvitse pelästyä
09.09.2022
10:06
Kerrostalon asunnossa tulipalo kunnantalon naapurissa – asunto oli täysin liekeissä
06.09.2022
10:26
Vantaa haluaisi myydä oman osansa Porkkalanniemen virkistysalueesta, josta se omistaa kolmasosan
05.09.2022
19:44
Kunnan suurin rakennushanke hyväksyttiin lähes yksissä tuumin, vaikka kustannukset nousivat 40 prosenttia
03.09.2022
16:05
Juna ja kuorma-auto törmäsivät, yli 1 000 ihmistä altistui säteilylle – onneksi tämä oli vain harjoitus
01.09.2022
08:52
Wolt-kuskit aloittavat Kirkkonummella – ruokaa voi tilata aluksi yhdeksästä ravintolasta
31.08.2022
11:28
Kommentit (16)
Mitä kirkkonummelainen saa tästä lisäarvona?
Yleensähän "uudistukset" ja niitä seuraavat hintakorotukset perustellaan jollain tavoin siten, että asiakkaat hyötyvät hintojen korotuksesta konkreettisesti lisäarvon muodossa.
POIKKEUS: Ai niin! Monopolit voivat tehdä asiakkaista riippumattomia päätöksiä.
Vinkki: harkitkaa oman auton hankintaa. Niin teen minäkin nyt.
Dösässähän suurin hidaste on se, että ne kiertävät Kirkkonummella. Ei kukaan Kirkkonummelta Kirkkonummelle halua, kaikki haluavat pois. Kaipa joku kuntapäättäjä kuvittelee tämän olevan metropoli, jossa on tärkeää liikkua sisäisesti.
Jos kuntavero olisi alhaisempi, niin ei julkisia edes tarvittaisi. Tulisi edullisemmaksi matkustella autolla, kuin nykyinen kombinaatio korkeista veroista ja huonoista yhteyksistä.
Toinen juttu: Eikö ne Espoolaiset nyt riemusta kiljuen käytä metroa kuten kirkkonummelaiset? Näin ainakin haaveiltiin..todellisuus on toinen. Tätä menoa yksityisautoilu vain kasvaa Länsiväylällä kun autolla pääsee nopeammin Helsinkiin kuin junalla tai bussi-metro-yhdistelmällä ja lähtö- ja paluuajan voi itse päättää. Kannatti todella lopettaa ne HSL:n suorat bussivuorotkin Helsinkiin niin Kirkkonummelta kuin Espoostakin. Nyt on sitten junat ja metro täynnä.
No mutta Kirkkonummi joustaa ja työssäkäyvät maksaa kalliita junalippuja. Väki vähenee Kirkkonummelta varsinkin, jos ja kun tietullit tulee. Ei niitä tietullirahoja Kirkkonummen julkisen liikenteen parantamiseen ohjata. Miksi ohjattaisiin? Ei niitä täällä päättäjät edes vaadi. Jotain hiivatin kirjastoa vaan rakennetaan.
Myös vaihdejärjestelyjä Kirkkonummen päässä pitäisi muokata, sillä nythän raiteille 2 ja 3 saapuvat junat joutuvat ajamaan pätkän vastaantulevan liikenteen kaistalla, joka omalta osaltaan tukkii liikennettä.
Muutama vuosi takaperin olin keskustassa töissä. Minulla oli ostettuna Kirkkonummi-Helsinki kausilippu joka kävi kaikkiin juniin. Pystyi ajamaan mukavasti IC-junalla tai sitten Y -junalla ja aikataulut olivat muutenkin nopeammat. Mitään näistä "iloista" ei enää ole.
Mitä nyt sitten tunti lisää per matkoihin per päivä.. tosin onneksi autolla pääsee nopeasti.
Kommentoi