Viisykkönen.fi /
Uutiset /
Väylää halutaan ruopata, jotta maailman nykyaikaisin kaapelialus pääsee Kirkkonummelle lastaamaan
18.09.2019
19:31
(6) kommenttia
Väylää halutaan ruopata, jotta maailman nykyaikaisin kaapelialus pääsee Kirkkonummelle lastaamaan
Båtvikin lahden rannalla toimiva Prysmianin kaapelitehdas haluaisi kehittää satamaansa ja syventää väylää entistä suuremmille aluksille.
Jo nyt tehtaan pitkässä laiturissa käy lastaamassa isojakin laivoja, jotka ”kelaavat” paksuja ja kilometrien pituisia merikaapeleita suoraan alukseen.
Prysmian on tilannut uuden entistä tehokkaamman kaapelilaivan, jota rakennetaan parhaillaan Norjassa.
Laiva maksaa Prysmianin mukaan noin 170 miljoonaa euroa, ja se on valmis vuonna 2021. Yhtiö mainostaa alusta maailman moderneimmaksi alallaan.
Pituutta ”Leonardo da Vinciksi” ristittävällä laivalla on 171 metriä. Esimerkiksi Kirkkonummella valmistetut ja lastatut kaapelit lasketaan suoraan alukselta mereen. Laivalla on majoitustilat 120 henkilölle.
Erityisesti tuulipuistojen rakentaminen merelle on lisännyt raskaiden ja pitkien merikaapeleiden kysyntää.
Uutta laivaa silmällä pitäen Prysmian anoo ruoppauslupaa tehtaan edustan vesialueelle. Syvennettävä alue on 18-26 hehtaaria riippuen eri vaihtoehdoista.
Nykyisen väylän ja satamalaiturin minimisyvyys on 5,5 metriä. Jotta satamaan tulo olisi Prysmianin mukaan muun muassa uudella aluksella turvallista, pitäisi väyläsyvyys olla 8,5 metriä.
Ruoppausmassat olisi tarkoitus läjittää Inkoon ulkosaaristoon, josta on katsottu yhteensä noin 40 hehtaarin alueita. Koko läjitysalueelle tulisi 1 – 1,5 metrin paksuinen kerros ruoppausmassaa.
Ruopattavaa ja poiskuljetettavaa massaa on laskettu syntyvän 400 000 – 620 000 kuutiota. Määrään vaikuttaa kuinka leveä ruopattavasta väylästä tehdään.
Ruoppaus suoritettaisiin avovesikaudella noin puolen vuoden ajanjaksolla.
Väylähankkeen lupamenettely on alkuvaiheessa, ja sen käsittely on aloitettu ely-keskuksessa.
Ely tiedustelee Kirkkonummelta, Siuntiolta ja Inkoolta aluksi, pitäisikö hankkeesta tehdä YVA-menettely eli laajempi ympäristövaikutusten arviointi.
Kommentit (6)
12.09.2022
10:26
Yle: Kaukolämpö on Kirkkonummella kalliimpaa kuin monin paikoin ja hinta uhkaa nousta
09.09.2022
15:57
Hornet pyyhkäisee Kirkkonummen keskustan yli hyvin matalalla – ei tarvitse pelästyä
09.09.2022
10:06
Kerrostalon asunnossa tulipalo kunnantalon naapurissa – asunto oli täysin liekeissä
06.09.2022
10:26
Vantaa haluaisi myydä oman osansa Porkkalanniemen virkistysalueesta, josta se omistaa kolmasosan
05.09.2022
19:44
Kunnan suurin rakennushanke hyväksyttiin lähes yksissä tuumin, vaikka kustannukset nousivat 40 prosenttia
03.09.2022
16:05
Juna ja kuorma-auto törmäsivät, yli 1 000 ihmistä altistui säteilylle – onneksi tämä oli vain harjoitus
01.09.2022
08:52
Wolt-kuskit aloittavat Kirkkonummella – ruokaa voi tilata aluksi yhdeksästä ravintolasta
31.08.2022
11:28
Kommentit (6)
Tämän kaitaiset tarpeelliset toimet ovat kokonaisuutta ajatellen ympäsistöteko. Sikäli kun tuuli, auriko ja jopa atomivoimaloita rakentamalla, tarvitaan kaapeleita toimittaa edullisesti ja ilmastoystävälliseen sähkönsiirtoon. Eiväthän puhutut ympäsistöystävälliset sähköautotkaan vielä toimi ja saa energiaa langattomasti ilman kaapeleita voimaloista.
Siinäpä olis tuhatvuotinen projekti pähkäillä.
Siis laivalohkot ovat tehty Romaniassa samoin kuin vesillelasku !
Kommentoi