Viisykkönen.fi /
Uutiset /
Kymmenien uusien lähijunien hankintaan varaudutaan – junakauppa kytköksissä varikkojen perustamiseen
26.11.2019
11:22
(10) kommenttia
Kymmenien uusien lähijunien hankintaan varaudutaan – junakauppa kytköksissä varikkojen perustamiseen
HSL alkaa valmistella isoa junakauppaa, jolla tähdätään kymmenien uusien junayksiköiden hankintaan joidenkin vuosien kuluttua.
Tällä hetkellä lähiliikenteen Flirt-junayksiköitä on 81 kappaletta. HSL arvio, että 2025 jälkeen tarvitaan 30-40 junaa lisää.
Lähijunat omistaa pääkaupunkiseudun kaupunkien junayhtiö, jolle uudetkin junat on tarkoitus hankkia.
Lähijunaliikennettä hoitaa toistaiseksi VR. Lähiliikenteen kilpailutus on käynnissä, ja liikenteen operoija saattaa muuttua runsaan puolentoista vuoden kuluttua.
Junahankinnalla HSL varautuu matkustajamäärien ja liikenteen kasvuun.
Junaliikenteen kysyntä on kasvanut selvästi, ja esimerkiksi Espoon kaupunkirata ja Järvenpään HSL-jäsenyys vaativat uutta kalustoa.
Lisäksi nykyiset liikenteessä olevat Flirt-junat ovat 2020-luvulla tulossa peruskorjausikään.
Kalustohankinnan rinnalla HSL haluaa varmuutta uusista junavarikoista, joita on kaavailtu Kirkkonummelle, Espooseen, Vantaalle Kehäradan varrelle ja Keravalle.
HSL toivoo, että varikkojen sijoituspaikka-asia ratkaistaan ensi vuoden loppuun mennessä.
Uusien junien hankkimiseksi tarvitaan HSL:n mukaan 2020-luvulla yksi uusi varikko, mutta 2030-luvun puolivälissä varikoita tarvitaan vielä yksi tai kaksi lisää.
HSL hallitus valtuutti tiistaina kuntayhtymän toimitusjohtajan valmistelemaan junakauppaa ja samalla neuvottelemaan alueen kuntien ja kaupunkien kanssa varikkoratkaisusta.
Nykyisten Flirt-junien hankinta aloitettiin jo vuonna 2005. Hankinnan viimeinen junayksikkö tuli käyttöön kaksi vuotta sitten,
Nykyisen Flirt-kaluston hankinta maksoi yhteensä yli 500 miljoonaa euroa, joten yhden junayksikön hinnaksi tulee yli 6 miljoonaa euroa.
Kommentit (10)
12.09.2022
10:26
Yle: Kaukolämpö on Kirkkonummella kalliimpaa kuin monin paikoin ja hinta uhkaa nousta
09.09.2022
15:57
Hornet pyyhkäisee Kirkkonummen keskustan yli hyvin matalalla – ei tarvitse pelästyä
09.09.2022
10:06
Kerrostalon asunnossa tulipalo kunnantalon naapurissa – asunto oli täysin liekeissä
06.09.2022
10:26
Vantaa haluaisi myydä oman osansa Porkkalanniemen virkistysalueesta, josta se omistaa kolmasosan
05.09.2022
19:44
Kunnan suurin rakennushanke hyväksyttiin lähes yksissä tuumin, vaikka kustannukset nousivat 40 prosenttia
03.09.2022
16:05
Juna ja kuorma-auto törmäsivät, yli 1 000 ihmistä altistui säteilylle – onneksi tämä oli vain harjoitus
01.09.2022
08:52
Wolt-kuskit aloittavat Kirkkonummella – ruokaa voi tilata aluksi yhdeksästä ravintolasta
31.08.2022
11:28
Kommentit (10)
Viimevuosien junaliikenteen ongelmien yhteydessä syitä ja ratkaisuja on etsitty raiteilta ja kalustoista. Asiantuntijat ehdottavat pääkaupunkiseudulle ratkaisuja, jotka maksavat ja antavat odottaa vielä vuosia. Voisiko junavuorojen myöhästymisistä ja peruuntumisista aiheutuvien ongelmien vähentämiseksi kehittää myös pendelöijien lippujärjestelmää, ettei niin monen työmatkalaisten tarvitsisi kärsiä? Koska HSL-lippujärjestelmä ei ole Jumalan luoma, voidaan – jos tahtoa on – sen rinnalle kehittää lähijunien lisäksi kaukojunien hyödyntämiseen oikeuttava HSL+ -lippu.
Tämä 2-lippujärjestelmä ei maksaisi mitään verrattuna kalustomuutoksiin, tunnelien louhintoihin tai ratapihojen uudistamisiin. Se ei ratkaisisi junaliikenteen aikatauluongelmia täysin, mutta helpottaisi monen asiakkaan työmatkaa. HSL+ -lipulla saataisiin keskeisille pääkaupunkiseudun asemille paljon lisävuoroja sekä matkustusvarmuutta ja -vapautta. Uskon, että ehdotukseni toisi lisää matkustajia ja tuloja HSL- & VR -sopimusosapuolille.
Esimerkiksi kirkkonummelaisille tämä toisi 16 lisävuoroa suuntaansa. Kokemukseni mukaan nämä ovat niitä junavuoroja, joita etuajo-oikeuksin yritetään pitää aikataulussa lähijunien seistessä asemilla aikatauluistaan jäljessä odottamassa kaukojunien kulkua. HSL+ -lippu parantaisi monen pendelöijän matkan sujuvuutta vaikka ratapiha- ja kalustovaikeudet säilyisivät.
Mielestäni palveluhalukkuutta kuvaa se, että ongelmatilanteissa minimoitte vaikeuksistanne kärsivien asiakkaiden määrän. Näin voisitte muuttaa asemienne informaatiotauluihin töykeältä kuulostavan HSL-lippu ei kelpaa tekstin tilalle palvelutahtoa kuvaavamman ohjeistuksen: HSL+ -lipun lunastaneille.
Kirjoitettu 9.1.2011, jolloin kaukojunat pysähtyivät Kirkkonummella
Sari Jouhki
Suomen Rautatiematkustajat ry, hallituksen jäsen,
Kirkkonummi
Ei Kirkkonummen kannata jäädä jokaisesta junasta jälkeen, joten varikko, työpaikkoineen ja lisää raiteineen ovat tulevaisuutta eikä kaipuu menneeseen.
Mikäli halutaan käydä kauppaa, pitää saada vastinetta. Eikö niin, päättäjät?
VR voi hankkia vaikka kuinka paljon junia ja rakentaa 3 varikkoa Kirkkonummelle, mutta Kirkkonummen junien määrät ei kasva.
Kommentoi