(13) kommenttia

Miksi junat pysähtyvät Kirkkonummella kauaksi alikulkutunnelista? – Näin VR vastaa

U-juna pysähtyy raiteella 3 kauaksi alikulkutunnelista, jonka kautta kaikki matkustajat joutuvat kulkemaan.

Moni junamatkustaja on ihmetellyt Kirkkonummen asemalla junien pysähtymistä pitkän kävelymatkan päähän alikulkutunnelista, jonka kautta matkustajat joutuvat useimmiten kulkemaan.

Kirkkonummen asemalla on kaksi pääraidetta ja lisäksi raide 3 sivulla. Raiteille 2 ja 3 pääsee vain tunnelin kautta. Raide 1 on asemarakennuksen edessä.

Lähijunat käyttävät kaikkia kolmea raidetta sen mukaan, kuinka paljon ohikulkevaa liikennettä eli Turun-junia radalla on.

Vilkkaimman liikenteen aikaan aamulla ja iltapäivällä Kirkkonummen U-junat ajavat usein sivuraiteelle 3.

Varsinkin 3-raiteelle tulevat junat pysähtyvät useita kymmeniä metrejä alikulkutunnelin rappusista Karjaalle päin.

Moni vitsaileekin, miksi junat eivät pysähdy Kirkkonummen asemalla vaan melkein Jeppaksessa.

Viisykkönen kysyi syytä VR:ltä, joka operoi HSL:n laskuun lähiliikennejunia.

Pysähtymispaikkaan on tekniset syyt. Junan pysähtymispaikkaan vaikuttavat opastimien ja junan kulusta tietoa välittävien ratalaitteiden sijainnit, jotka vaihtelevat asemittain ja raiteittain, VR:stä vastataan sähköpostilla.

Kirkkonummella kyseiset laitteen sijaitsevat raiteella 2 lähimpänä alikulkua sekä raiteilla 1 ja 3 kauempana.

Junan täytyy päästä opastimen taakse, jotta se voi lähteä takaisin Helsinkiin päin. Sen vuoksi juna ei voi pysähtyä aivan alikulkutunnelin läheisyyteen.

Asemalaiturille raiteiden keskellä ei ole tulossa toista kulkuyhteyttä ainakaan moniin vuosiin, sillä radan alittavan uuden tunnelikadun rakentaminen on siirtynyt kunnan investointiohjelmassa kauaksi tulevaisuuteen.

> Rantaradalla mietitään liikenteen sujuvoittamista – yksi 3 miljoonan euron hanke on Kirkkonummen asemalla

(13) kommenttia
Kommentit (13)

Kommentit (13)

Seuraavaksi toimittaja olisi voinut kysyä, mutta eipä kysynyt, miksi ne opastimet sitten on asennettu niin päivänselvästi vääriin paikkoihin. No, eihän tuossa mitään ongelmaa olisi, jos laiturin toisessakin päässä olisi alikulku. Sellainen luvattiin jo vuosia sitten, oli kaavassakin, piti tulla pitkään jatkuneiden myllerrysten osana, vaan eipä tullut vieläkään. Aivan typerillä pienillä asioilla tehdään kiusaa. Totta, ei ole iso asia, mutta aivan tarpeettomana jokapäiväisenä riesana se silti keljuttaa.
Tunarit
Minua ei haittaa vaikka juna menisi Jeppaksen asti kun käytän oma auto, ja se on välttämätön jos Kirkkonummella asuu.
Minua surettaa Lidl ja K rauta kun on helpompi mennä Espooseen ostoksille kun omaan kylään. Suurin osa asukkaista asuvat radan pohjoispuolella.
Ravals - Lidl 3 km autolla.
Pieni kävely ei haittaa, mutta räntäsateessa se ei ole kivaa + sama kävely toistuu usein Helsingin päässä, jossa juna jää kauas asemasta. Luulisi olevan suht kivutonta siirtää niitä ratalaitteitta jne.
Bussimatkustaja
Vanhan sillan raudoitukset ovat ruostuneet. Sen takia sillalla on painorajoitus. Pitää rakentaa uusi 4 kaistainen silta missä on jalankulku kummallakin puolella. Samoin sillan pitää olla niin pitkä että alle mahtuu 4 raidetta ja tiet molemmin puolin. Nykyinen silta on alunperinkin ollut liian pieni.
Säästämällä köyhääksi
Eihän tuo nyt ole ollenkaan mikään mahdoton matka kävellä terveille ihmisille. Pieni reippailu tekee hyvää junassa istumisen jälkeen.
Lähtee veri kiertämään
Ei siltaa (Kirkkonummentien) olla sulkemissa missään vaiheessa. Uusi silta tulee ainakin osin vanhan viereen.
Anonyymi
Suurin ongelma tässä yhteydessä ei ole muutaman sadan metrin kävely, se on vain hyväksi ja oikeastaan välttämätöntäkin ihmisten terveydelle. Liikuntarajoitteiset tietysti tarvitsevat enemmän aikaa. Suurin ongelma liikenteen kokonaiskuvalle tulee olemaan uuden alikulun puuttuminen siinä vaiheessa kun silta suljetaan.
Asemilla kävellään aina
Onko elämä 100 metristä tai kolmesta minuutista kiinni minkä tuo kävely aiheuttaa? Jos on, niin kannattaa tehdä asialle jotain.
By feet
Ja alikulkutunneli olis ihan kiva toisessakin päässä, mutta ei ole tulossa vuosiin! Helpottaisi liikkumista ja esim Lidliin olis paljon nopeampi mennä, kun ei ole autoa.
Satu
Kai juna voisi pysähtyä aikaisemmin, ajelisi sitten tyhjänä sinne perille asti. Mutta varmaan liian vaikeaa taitaa tällainen matkustajaystävällinen säätely olla.
Liikunnan iloa kaikille
Liikunta on ihan hyväksi monelle matkailijalle ennen ja jälkeen pitkän istumisen vastapainoksi....
Anonyymi
Niitä opastimia voi siirtää.
oikeesti
Syy on varmaan ihan ok MUTTA, nämä junat kun pysähtyvät vielä opastimiakin kauemmaksi monia satoja metrejä!!!!!!!!!!!
Kirkkonummella kun kaikki vaan K....!

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä