Viisykkönen.fi /
Uutiset /
Uusia junavarikkoja tarvittaisiin jopa kolme – ensimmäistä ehdotetaan joko Vantaalle tai Kirkkonummi-Espoo -alueelle
12.05.2020
09:14
(17) kommenttia
Uusia junavarikkoja tarvittaisiin jopa kolme – ensimmäistä ehdotetaan joko Vantaalle tai Kirkkonummi-Espoo -alueelle
Helsingin seudun lähiliikenteen uuden junavarikkotarpeen kartoituksessa on käyty läpi useita vaihtoehtoja ja päädytty tutkimaan viittä eri sijoituspaikkaa.
Väyläviraston julkaisemassa esiselvityksessä on päädytty siihen, että junavarikkoja tarvitaan pitkässä juoksussa kolme.
Varikot pitäisi sijoittaa kaupunkiratojen eli Rantaradan ja Pääradan päihin sekä Kehäradan varteen.
Sijoitustarkastelussa on ollut mukana Jäspilä (Kerava), Luoma ja Vuohimäki (Kirkkonummi) Mankki (Espoo) ja Petas (Vantaa).
Selvityksessä ei oteta suoraan kantaa, mihin varikot pitäisi sijoittaa.
Johtopäätös on kuitenkin, että varikkokokonaisuuden toteutus on aloitettava Rantaradan tai Petaksen kunnossapitovarikosta.
Päätös olisi tehtävä ensimmäisestä varikosta pian, ja sen olisi oltava käytössä noin viiden vuoden kuluttua.
Selvityksessä todetaan, että uusien lähijunien hankintaa ei voida aloittaa, ellei ole varmuutta ensimmäisestä uudesta varikosta.
Sijoitusvaihtoja on tarkastelu pidemmälle kuin viime vuonna valmistuneessa selvityksessä.
Hintojakin on laskettu. Selvästi kallein vaihtoehto on Kirkkonummen Vuohimäki yli 250 miljoonaa euroa.
Hintaa nostaa noin 100 miljoonan euroa maksava ja lähes 17 kilometriä pitkä yhdysraide, joka pitäisi rakentaa Kauklahdesta Vuohimäkeen.
Luoman vaihtoehdolle on hintalappu 161 miljoonaa euroa ja Mankin 145.
Sekä Luomassa että Mankissa rakentamiskustannuksiin liittyy selvityksen mukaan epävarmuutta maaperän takia. Alue on vanhaa merenpohjaa.
Kustannukset on laskettiu molemmissa kohteissa siten, että alue voidaan rakentaa stabilointitekniikalla, joka on paalutusta huomattavasti halvempaa.
Kummassakin kohteessa pohjarakennekustannuksiksi on arvioitu 44-48 miljoonaa euroa. Jos paalutuksiin joudutaan turvautumaan, kustannukset kaksinkertaistuvat, selvityksessä huomautetaan.
Keravan Jäspilän varikko olisi enemmänkin vain junien säilytystä varten, sen hinnaksi on laskettu noin 50 miljoonaa euroa. Vantaan Petaksen kustannusarvio on noin 100 miljoonaa euroa.
Seuraavan kerran varikkoasia on esillä ensi kuun alussa, jolloin Uudenmaan maakuntaliiton valtuusto käsittelee maakuntakaavaa.
Kommentit (17)
12.09.2022
10:26
Yle: Kaukolämpö on Kirkkonummella kalliimpaa kuin monin paikoin ja hinta uhkaa nousta
09.09.2022
15:57
Hornet pyyhkäisee Kirkkonummen keskustan yli hyvin matalalla – ei tarvitse pelästyä
09.09.2022
10:06
Kerrostalon asunnossa tulipalo kunnantalon naapurissa – asunto oli täysin liekeissä
06.09.2022
10:26
Vantaa haluaisi myydä oman osansa Porkkalanniemen virkistysalueesta, josta se omistaa kolmasosan
05.09.2022
19:44
Kunnan suurin rakennushanke hyväksyttiin lähes yksissä tuumin, vaikka kustannukset nousivat 40 prosenttia
03.09.2022
16:05
Juna ja kuorma-auto törmäsivät, yli 1 000 ihmistä altistui säteilylle – onneksi tämä oli vain harjoitus
01.09.2022
08:52
Wolt-kuskit aloittavat Kirkkonummella – ruokaa voi tilata aluksi yhdeksästä ravintolasta
31.08.2022
11:28
Kommentit (17)
Niin se pelto on kyllä pienteollisuusaluetta että mitän asuintoaloja sinne ei koskaan tulee.
Tiedoksi, niillä pelloilla kasvaa kyllä ruokaa teillekin. Vai olisiko
parempi vaan asfaltoida koko maa?
O tempora, o mores. Ihmiskunta on tuhon tiellä.
Kommentoi