(16) kommenttia

Mittauksessa oli paikkoja, joissa lähes kaikki ajoivat ylinopeutta – Tässä Kirkkonummen 10 ”vauhdikkainta” kohdetta

Kirkkonummen maanteillä oli vuotuisessa nopeusmittauksessa jälleen kohteita, joissa varsinkin 40 km/h-nopeusrajoituksia ei noudattanut juuri kukaan.

Ely-keskus mittasi viime vuonna Kirkkonummella 24 kohteessa nopeuksia.

Näyttöpaikoissa on kouluja ja päiväkoteja. Tauluja oli taajamien sisääntuloväylillä, suojateiden edustoilla ja kyläkeskuksissa.

Mittauksia tehtiin kussakin kohteessa pari viikkoa huhti-marraskuun välillä.

Suurin osa kohteista oli sellaisia, joissa yli puolet autoista ohitti mittaustaulun jonkinlaisella ylinopeudella, toisin useimmat aika maltillisesti.

Kovimmat ylinopeudet mitattiin Neidonkalliossa keskustassa Vilhonkummuntiellä ja Hirsalantiellä Långvikissa.

Molemmissa mittauspisteissä enemmän kuin 10 km/h-ylinopeutta ajoi 61 prosenttia autoilijoista. Nopeusrajoitus on 40 km/h.

Porkkalantiellä, joka on tunnettu kaahailijoista, oli Piispankylän mittausasemalla yli 10 km/h-ylinopeutta ajaneita lähes 60 prosenttia.

Toissa vuonna Porkkalantien mittausasemat eivät toimineet, mutta viime vuonna tulokset saatiin talteen.

Kun lasketaan lievemmät ylinopeudet mukaan (alle 10 km/h), huonoimmat tulokset saatiin Sepänkyläntieltä, Hirsalantieltä ja Vilhonkummuntieltä,

Niillä ei mittausajankohtajana listattu juuri ollenkaan nopeusrajoitusta tarkkaan noudattavia autoilijoita. Ylinopeutta ajoi 93-98 prosenttia ohiajaneista.

Upinniementie, jonka vaarallisuudesta puhutaan paljon, ei korostunut viime vuoden mittauksissa juurikaan. Ainakin mittauspisteissä nopeudet pysyivät aika maltillisina.

Mittaustuloksissa kannattaa muistaa, että itse taulut jo hillitsevät nopeuksia. Todellisuudessa tilanne voi olla toinen.

Siirrettävien näyttötaulujen tarkoitus on muistuttaa nopeuksista erityisesti kohteissa, joissa liikkuu jalankulkijoita ja varsinkin lapsia.

Tietoja käytetään myös liikenneturvallisuuden parantamiseen.

−Vaikka nopeusnäyttöjen tuloksista usein raportoidaan nopeuden ylityksiä, haluamme tuoda esiin myös se, että merkittävä osa autoilijoista noudattaa nopeusrajoituksia varsin hyvin. Tästä haluammekin kiittää kuljettajia, kertoo kunnan liikenneturvallisuustyöryhmän puheenjohtaja Marko Suni.

Kirkkonummen maantieverkolle on täksi vuodeksi ohjelmoitu 33 siirrettävää nopeusnäyttökohdetta huhtikuun ja marraskuun välille.

”Vauhdikkaimmat” kohteet, suluissa nopeusrajoitus, prosenttiluku kertoo, kuinka suuri osuus ylinopeuksista oli enemmän kuin 10 km/h:

Sepänkyläntie, Kaivokuja, Masalan suuntaan (40)     40 %

Vilhonkummuntie, Neidonkaaren liittymä suojatie (40)   61 %

Hirsalantie: Långvik, Karuby skola  (40)   61 %

Porkkalantie, Piispankylä, pohjoisesta (40)   31 %

Porkkalantie, Piispankylä, etelästä (40)   57 %

Turuntie; Veikkola, Nummelan suunnasta sisääntulo   (40)   26 %

Evitskogintie, Evitskog, idästä ennen suojatietä (50)   28 %

Evitskogintie, Lapinkylä, ennen suojatietä (50)  21 %

Veklahdentie, Jousitien liittymä (50)  24 %

Kabanovintie, Puoshaantien liittymä (40)  21 %

> Kaikki mittaustulokset löytyvät täältä

(16) kommenttia
Kommentit (16)

Kommentit (16)

Älytöntä on porkkalantien 50 pudotettiin kun saatiin pyörätie vierelle.
Ajatus hautomo
Ei nopeudet mittaamalla pienene. Voisi Ely keskus laittaa tähän käytetyt rahat tiestön kunnostamiseen. Poliisit kannattaisi valvoa näitä paikkoja useammin.
Metsäpeikko
Jospa olisi parempi että annetaan tiet rapistua siihen pisteeseen ettei autolla voi hajoamatta ajaa yli 40km/h. Näyttää siltä etttä muut keinot ei auta näihin minä, minä ihmisiin.
Antakaa rapistua
Turha autoilijoiden urputtaa liian alhaisista nopeusrajoituksista ja muka sillä oikeuttaa ylinopeudet!! Suomessa kuolee liikenneonnettomuuksissa Ruotsiin verrattuna huomattavasti enemmän ihmisiä eli vika autoilijoissa!! Ikävää Faktaa.. Turha kiistää. Kannattaa muidenkin seurata tuota Kirkkotallintien risteystä ja ilmoittaa havainnoistaan (päin punaista ajamista) Poliisille.. Ehkä saadaan valvontaa /kamerat siihen.
Turha selitellä!!
Jos valtaosa ylittää rajoitusta, on rajoitus liian alhainen eikä sitä siksi tunnusteta. Ratkaisu: 40-->50 ja 50-->70 kuten Saksan kylissä on.

Itse ajan tästä syystä aina +20. Olen budjetoinut 2 rikessakkoa/vuosi, toteutunut on 0,15/vuosi.
Chia Latte
Holtitonta ajoa -nimimerkille: vielä parempi olis jos tekisivät siihen risteykseen ympyrän, joka sujuvoittaisi liikennettä eikä olis päätie tukossa alvariinsa - Kirkkonummella kun tupataan jäämään niihin valoihin unelmoimaan niin kauaksi aikaa ettei monikaan ehdi niistä päästä.
Järkiratkaisu
Voisiko olla niin etta jos suurin osa autoilijoista ajavat ylinopeutta (yli 60 % ja varsinkin ne paikat missä luvut ovat yli 90 %} niin nopeusrajoitus on liian alhainen. Nykyään vaikuttaa siltä että rajoitukset vaan alennetaan jatkuvalla syötöllä. Jotain tolkkua niidenkin suhteen…
Entinen ammattiautoilija
500 sivua diipa-daapaa, millä mitään tekemistä todelliusuuden kanssa. Ei oo fyrkkaa korjata tiet kuntoon mutta tälläiseen himmeliin löytyy kyllä rahaa. Ely-keskus voisi pikkuhiljaa herätä todellisuuteen.
Anonyymi
Kysymys ylinopeutta ajaville? Miksi te ajatte Veklahden kyläalueella Veklahdentiellä jatkuvasti ylinopeutta? Täällä liikutaan paljon jalkaisin ja pyörillä.On todella törkeää ajaa ylinopeutta ja vaarantaa lasten, iäkkäiden ihmisten ja kenen tahansa henki.
asukas
Sepänkyläntiellä ja Veklahdentiellä ajetaan päivittäin järkyttävillä ylinopeuksilla. Näillä teillä on max 50km/h, mutta jatkuvasti ajetaan 70km/h jopa 80km/h. Missä ovat poliisit? Tulkaa valvomaan!
Harmistunut
Sepänkyläntiellä ja Veklahdentiellä ajetaan päivittäin järkyttävillä ylinopeuksilla. Näillä teillä on max 50km/h, mutta jatkuvasti ajetaan 70km/h jopa 80km/h. Missä ovat poliisit? Tulkaa valvomaan!
Harmistunut
Lindalintie ja Överbyntie puuttuu tältä listalta kokonaan. Nykyään nuoret mopo, mopoauto ja autoilevat nuoret pitävät näitä teitä kiihdytyskaistoina.
Tehokkaampaa valvontaa muuallekin
Kameravalvonta olisi tehokkain tapa saada ajonopeudet alas taajamissa. En ymmärrä miksi niitä ei sijoiteta esim suojateiden kohdalle?
Huolestunut
Mittaustulosten prosenttiluvuista näkee selvästi ett 40 km/h nopeusrajoitus on älytön. Isommat prosentit saisi vielä 30 tai 20 nopeusrajoituksilla olematta mitenkään avuksi esim turvallisuudelle. Olisi syytä ruveta tosissaan tutkimaan muita keinoja kuin ajonopeus.
Tässäkin asiassa pitäisi olla joku suhteellisuudentaju. Pitäisikö autolla ajaa niin hiljaa että autoilija on esim pyöräilijöiden ja kaikenmaailman lautailijoiden jaloissa?
Järki käyttöön
Asiasta toiseen.. Kameravalvonta saatava ehdottomasti Kirkkotallintien liikennevaloihin!! Pienen otoksen mukaan(n. 10 min. ) ajaa aina useampi autoilija täysin päin punaista ja kiihdyttää vielä. Toivottavasti poliisi tarttuu tähän ja kunnalta heruu rahaa:)
Holtitonta ajoa!!!!
Suomalaisia nopeusrajoitukset eivät häiritse, eivät edes koulujen läheisyydessä. Laiminlyökö poliisi sille kuuluvaa tehtävää?
Joku vuosi sitten Saksassa hotellini parkeelta oli näkymä kadun varressa olevalle nopeusinfotaululle. Vain aniharva ajoi ylinopeutta! Olisikohan kyseessä suomalainen tai kirkkonummelainen asennevamma? Mitä lääkkeeksi?
Kuuliainen kulkija

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä