Viisykkönen.fi /
Uutiset /
Lisäraiteiden rakentaminen alkaa Espoossa – junaliikenne katkaistaan täysin viikoiksi ainakin kahtena kesänä
15.06.2022
12:36
(5) kommenttia
Lisäraiteiden rakentaminen alkaa Espoossa – junaliikenne katkaistaan täysin viikoiksi ainakin kahtena kesänä
Espoon uuden kaupunkiradan varsinaisiin rakennustöihin päästään muutaman kuukauden kuluttua, jolloin alkavat yli viisi vuotta jatkuvat ratatyöt.
Leppävaarasta Kauklahteen rakennetaan kaksi uutta raidetta, minkä jälkeen Helsinki-Kauklahti -osuudella voidaan ajaa lähijunia tiheällä vuorovälillä.
Väylävirasto kertoi keskiviikkona, miten ratatyöt aiotaan sovittaa rantaradan junaliikenteeseen.
Tiedossa on pitkiä katkoksia kesäisin muun muassa Kirkkonummen junaliikenteeseen.
Ainakin kesinä 2024 ja 2025 ja ehkä kahtena seuraavanikin kesänä katkaistaan junaliikenne Espoossa viideksi viikoksi juhannuksen jälkeen.
Lyhyempiä katkoksia on tulossa muitakin. Junavuorot korvataan busseilla.
– Viiden viikon katko on järeä toimenpide, mutta koimme, että se on matkustajan kannalta helpompi kuin toistuvat, eri pituiset katkot koko sulan maan kauden aikana, perustelee hankkeen projektipäällikkö Tommi Rosenvall Väylävirastosta.
Espoon kaupunkiratahanke maksaa arviolta 275 miljoonaa euroa. Uudet raiteet ovat tämän hetken arvion mukaan käytössä vuonna 2028.
Hankkeen yhteydessä uusitaan myös asemia kuten esimerkiksi Kauklahdessa.
Kaupunkiradan jatke liittyy usealla tavalla myös Kirkkonummeen, vaikkei kunta ole itse hankkeessa millään tavalla mukana.
Lisäraiteet Kauklahteen mahdollistavat vuorotiheyden lisäämisen myös Helsinki-Kirkkonummi -liikenteessä.
Kirkkonummelle voidaan saada myös enemmän nopeampia nykyisenlaisia Y-junavuoroja, joilla on Espoossa vähemmän pysähdyksiä kuin U-junilla.
Kaupunkirata liittyy kiinteästi lisäksi lähijunavarikkohankkeeseen, jollaisen sijoituspaikaksi on ehdolla Mankki Espoossa tai Luoma Kirkkonummella.
Jos Kauklahteen ryhdytään liikennöimään hyvin tiheällä vuorovälillä, tarvitaan lisää junakalustoa.
HSL on edellyttänyt, että uusia lähijunia varten tarvitaan välttämättä uusi varikko rantaradalle.
Ennen koronaa hanketta pidettiin kiireellisenä. Matkustajamäärien pudotus korona-aikana on hillinnyt hankkeen kiireellisyyttä.
Kaupunkirata sivuaa lisäksi Pohjois-Kirkkonummea.
Suunniteltu Espoo-Salo -oikorata Veikkolan, Nummelan ja Lohjan kautta edellyttää lisäraiteita Espoossa, jotta kaukoliikenne ja lähiliikenne saadaan mahtumaan rantaradalle koko Espoon alueella.
Oikoratalinjaus erkanee rantaradasta Kauklahden jälkeen kohti Histaa ja Veikkolaa.
Kommentit (5)
12.09.2022
10:26
Yle: Kaukolämpö on Kirkkonummella kalliimpaa kuin monin paikoin ja hinta uhkaa nousta
09.09.2022
15:57
Hornet pyyhkäisee Kirkkonummen keskustan yli hyvin matalalla – ei tarvitse pelästyä
09.09.2022
10:06
Kerrostalon asunnossa tulipalo kunnantalon naapurissa – asunto oli täysin liekeissä
06.09.2022
10:26
Vantaa haluaisi myydä oman osansa Porkkalanniemen virkistysalueesta, josta se omistaa kolmasosan
05.09.2022
19:44
Kunnan suurin rakennushanke hyväksyttiin lähes yksissä tuumin, vaikka kustannukset nousivat 40 prosenttia
03.09.2022
16:05
Juna ja kuorma-auto törmäsivät, yli 1 000 ihmistä altistui säteilylle – onneksi tämä oli vain harjoitus
01.09.2022
08:52
Wolt-kuskit aloittavat Kirkkonummella – ruokaa voi tilata aluksi yhdeksästä ravintolasta
31.08.2022
11:28
Kommentit (5)
Ainoa huono puoli on että hankkeessa oltiin hieman kunnianhimottomia - ehkä kustannusten takia - jonka johdosta radan huippunopeutta ei nosteta vaan se pysyy 120km/h tasossa, ja ainakin Tuomarilan, Koivuhovin mutkissa mennään vielä hitaammin.
Junat saataisiin jatkossa kulkemaan jouhevasti joka suuntaan.
Kommentoi