(15) kommenttia

Totta se on, uutta siltaa rakennetaan – näin urakka etenee kahdessa vaiheessa

Siltaurakka on aloitettu Kirsikan nurkalla.

Kirkkonummentien uuden sillan rakennustyöt ovat viimein alkaneet. Hankkeessa tehdään itse asiassa kaksi siltaa eri vaiheissa, jotta liikenne voi kulkea koko ajan normaalisti.

Rakennustyöt ovat alkaneet maansiirtotöillä nykyisen sillan itäpuolella eli aivan Kauppakeskus Kirsikan nurkalla.

Vanhan sillan viereen rakennetaan uusi kaksikaistainen silta, jonka on määrä olla valmis ensi toukokuussa.

Sen jälkeen liikenne siirretään uudelle sillalle. Vanha silta ja vieressä oleva kevyenliikenteen silta puretaan. Samalle paikalle tulee toinen kaksikaistainen silta.

Uudet sillat ovat suunnitelmien mukaan valmiit ja käytössä kahden vuoden kuluttua heinäkuussa.

Uudet sillat ovat noin 110 metriä pitkiä, kun taas nykyinen silta on 55 metriä.

Ensimmäiset suunnitelmat tehtiin jo vuonna 2014, jolloin puhuttiin yli 200 metriä pitkästä sillasta. Sittemmin hanketta karsittiin.

Siltakokonaisuuden molempiin päihin tulee kierreportaat ja hissit, joilla pääsee suoraan silloilta alas. Munkinmäen puolella porras-hissiyhteyksiä on kaksi ja keskustan päässä yksi.

− Työt on aloitettu pintamaiden poistamisella, minkä jälkeen ryhdytään tekemään tukiseinää sekä betonisia taitorakenteita, kuten tukimuuria ja paalulaattaa, joilla mahdollistetaan uusi tielinjaus kauppakeskuksen viereen, kertoo hankkeen työmaapäällikkö Vilho Hiltunen Kreate Oy:stä.

Paalutukset alkavat radan varressa lokakuussa. Tukiseinän ja tukimuurin rakentaminen sekä paalutukset voivat aiheuttaa melua arkisin klo 7–18.

Osa junaradan läheisyydestä ja radalla tehtävistä töistä tehdään yöllä, jolloin junaliikenne on hiljaisempaa. Melua aiheutuvia yötöitä on tiedossa muutamana elokuun yönä.

Ajoneuvoliikenne jatkuu Kirkkonummentiellä koko siltaurakan ajan, eikä merkittäviä liikennejärjestelyitä ole tiedossa.

Siltaurakan myötä sillan alapuolisten Munkinmäentien ja Asemankaaren linjat siirtyvät. Tiet rakennetaan siltojen valmistumisen jälkeen. 

> Lue lisää: Ison siltaurakan aloitus on viivästynyt – rakentaja lupaa, että työt alkavat ensi kuussa (Viisykkönen 11.7.2022)

> Kirkkonummen suurin siltaurakka alkaa pian, ensin silta B ja sitten A − näin työt etenevät (Viisykkönen 28.4.2022)

> Kirkkonummentien uudelle sillalle on valittu rakentaja – valtuusto myönsi 1,5 miljoonan euron lisärahan (Viisykkönen 28.2.2022)

(15) kommenttia
Kommentit (15)

Kommentit (15)

Hyvä että saadaan uusi silta, muuta
taitaa se olla jotain näyttöä taas, kun
siihen pitää ihan jonkunlainen hissikin
laittaa.

Eikö se kunnantalo jo tarpeeksi näyttää
miten vauras ja hyvinmenestyvä
kunta tämä Kirkkonummi on?
Että vielä Siltahissit ! Hienoa, hienoa !
Ei bii siille:
Kiitos viestistäsi!
Sillankupeen käyttäjiä on kävellen noin, sanoisinko tuhat ihmistä. Kun lautakunta päättää asioista, lautakunnan puheenjohtaja saattaa olla vaikka Masalasta tai Veikkolasta, eikä lautakunnan jäsenistä monikaan ole elämässään käyttänyt näitä Knummen ydinkeskustan "liikkumispalveluita". Käy siis niin, että "palveluiden" kunnossapito puuttuu vastoin sitä hehkutusta, kun aikanaan päästiin paikallislehtiin kertomaan edistyksestä ja sovituista asioista. Eipä huolta, kuntatekniikan lautakunnan huomio siirtyy taas uusiin mielenkiintoisiin investointeihin, niiden kauneisarvoihin ja kuntalaisten elämää parantaviin ratkaisuihin, joiden toteuttaminen maksaakin loppulaskussa miljoonia tai kymmeniä sellaisia enemmän, kuin valtuustossa aikanaan hyväksyttiin. Näin Kirkkonummella. Päättäjät eivät ymmärrä "tavallisten" ihmisten tarvetta olla välittämättä "epätavallisten" kanssakulkijoiden tunteista, sivistyksestä ja käytöstavoista.
P.S. HS:ssa oli taannoin artikkeli kunnanjohtajien suuresta vaihtuvuudesta. Kyllähän meilläkin 1977 jälkeen.
ABC
Kunta valittaa että kaikki kallistuu, ja
rahat on lpppu ja täytyy lainata lisään.
Mutta ei ihmetyttä ollenkaan, kun uuteen siltaan pitää nyt rakenta hissejäkin
ihan turha rahameno sekin.

Ja uusi terveyskeskus minne uppos yli
50 milj.€ seisoo siinä käyttömättömämä
kun ei ole vara sisustaa sitä.

Ja 1,4 miljoona € joka vuosi kuntatalon
vuokraan, ja niin edelleen.

Eikä sillä kuntatalolla ole edes mitään
käyttöä.

Mutta hisseja täytyy laitta vaikka niitä
ei tarvita siellä sillassa.
Jotain näyttöä taas !
Ei päihdeongellmalliset pystyy erottamaan
että mikä on vessa ja mikä on hissi,
Uloisteita tule olemaan molemmissa.

Muute, mitävarten niitä hissejä oikein
sinne sillalle rakennetaan?
Siltahissit? ? ?
Hyvä, että siltayhteys vihdoin parannetaan. Käsittämätöntä, että koko keskusta-alueen saavutettavuus on yhden sillan varassa. Muut mahdollisuudet ylittää/alittaa rata kilometrien päässä. Siltaremontin jälkeenkään tämä haavoittuva ja riskialtis tilanne ei parane.
Kaista
Joo, pisuaari ja narkkarien piikityspiste
hissistä tulee !
Mennään hissillä !
Miksi hissit eivät voisi olla ulkosalla häkkihissinä? Sade pesisi suurimmat sattumat pois ja ohikulkijat näkisivät kuka siellä kuseskelee. Tuolloin hissi palvelisi varmasti paremmin kaikkia, ei pelkästään "suureessa hädässä" olevia...
Kusilaari
No nytt selvis minkätakia se hinta on
niin korkea, kun vielä hisseja piti laittaa.

Eikö portaita olis riittänyt ?
Ollan han nyt treenattu portaidenkävelyä
senverran siellä Jerikonkalliolla että
kyllä jalka nyt nousee.
Rappu ja tikapuu.
Se hissi on hyvä idea, niin narkkarilla
on hyvä piilopaikka missä voivat piikittää ihan rauhassa muitten ihmisten katseelta.
Tavataan hisseilla !
Tämä(kään) projekti ei tule päättymään hyvin.
Frankfurt
Hyvä että siltahanke etenee ettei käy niinkuin kummelissa.
Paikallinen
Hissien lisäksi olisi hyvä tehdä muutama yleinen wc. Päihdeongelmaisilla kun on tapana tehdä tarpeensa hissiin kuten ihmettelijäkin kommnetoi.

Parasta olisi laittaa junarata ja asema maan alle. Tämä tekisi keskustan alueesta yhtenäisen. Ratkaisu on kuitenkin niin kallis ettei sitä voi tosissaan miettiä.
Keijo
Hissit tarvitaan siksi, että laitapuolen kulkijat voivat yöpyä niissä ja tehdä tarpeensa ennen junalla aamulla töihin kiiruhtavia. Edes pyöriään kuljettavat eivät sen jälkeen tohdi hissejä käyttää. Käykää katsomassa uutta mainostettua alikulkukäytävääkin. Ei tee mieli kävellä toiselle puolelle, otan auton.
On ihmeellistä, että poliittiset lautakunnat eivät käsitä yksinkertaisten ihmisten tarpeita, kuvittelevat olevansa itse tyytyväisiä käyttäjiä.
Mutta kaikki hyvin, paremmin kuin muualla.
ei bii sii kissa kaevelee...
Hyvin suunniteltu on jo puoliksi tehty...
Olli, rkm evp
miksi hissit ? Eikö alikulku olisi parempi, voisi kulkea pyörätuolilla ja invaskooterilla ilman että tarvitaa pyykipoika nenään.
ihmettelijä

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä