Espoo työntyy K-nummen rajalle
Espoo hivuttautuu yhä voimallisemmin Kirkkonummen rajan pintaan. Saunalahden rakentaminen on pitkälle, Kauklahdessa odottaa suuret alueet uusia asuntoja ja seuraava uusi hanke on Espoonkartanon alue, jonne kaavaillaan pientalo-alueita 2.000-3.000 uudelle asukkaalle kivenheitonmatkan päähän Kirkkonummen rajasta.
Espoon teknisen toimen johtaja Olavi Louko ihmetteli Espoonkartanon rakentamista miettivässä seminaarissa, miksi Kirkkonummi on pelännyt rakentaa lähelle Espoota. Se on tosi, että syystä tai toisesta Kirkkonummi on pitänyt vuosikymmenet jonkinlaista hajurakoa Espooseen. Tosin Sarfvikia rakennetaan nyt varovaisesti ja Sundsberg ei ole kovin kaukana.
Asetelma muuttuu varsin nopeasti. Espoolla on erittäin suuret hankkeet rajan pinnassa. Vuoteen 2030 mennessä, siis aivan kohta, Espoo kaavailee sijoittavansa eteläreunalleen Tapiolasta Kauklahteen yli 70.000 uutta asukasta, siis lähes kaksinkertainen määrä Kirkkonummen nykyiseen asukaslukuun verrattuna.
Paitsi asukasmäärän raju kasvu - myös metro muuttaa asetelmaa kovasti. Parin vuoden kuluttua metro tuo ja vie ihmisiä Matinkylään, ja Espoo haluaisi heti jatkaa radan rakentamista Kivenlahteen saakka.
Rantaradalla on hankkeilla kaupunkiradan jatke Leppävaarasta Espoon keskukseen tai Kauklahteen saakka. Paljon mahdollista on, että metromainen joukkoliikenne toimii kahta eri rataa pitkin Kirkkonummen rajalle vuosikymmenen kuluttua.
Kehitys Espoon-rajalla on suurin asia, joka Kirkkoummen kehitykseen on vaikuttanut Porkkalan parenteesin jälkeen. Tätä on hyvä pohtia muun muassa käynnissä olevissa Espoon, Kirkkonummen, Kauniaisten ja Vihdin kuntarakenneneuvotteluissa, siis valtion pakottamissa liitosneuvotteluissa.
Monet muistavat hyvin miten kävi Sipoossa, kun Helsinki kasvoi Sipoon peltojen reunalle ja metron päätepysäkki tuli miltei kunnan rajalle.
Kirkkonummella 2.10.2013
Paavo Rantalainen
Kommentoi