Resiinasta Flirtiin
Junakalusto on kulkuvälineistä se, jota ei vaihdeta kuin leasing-autoa. Sen on hyvin voinut jokainen todeta Helsingin lähiliikenteessä ja erityisesti rantaradalla matkustanut. Käytössä on yhä noin 40 vuotta vanhaa kalustoa, jota tosin on välillä ehostettu.
Vanhat lähijunat ovat kesällä kuumia ja talvella kylmiä. Niitä on sotkettu sieltä täältä. Heikkohermoisen ei kannatta ainakaan WC:hen mennä, jokainen voi arvata miksi.
Mutta nyt on parempaa tiedossa. Jo neljä vuotta lähiliikenteessä on ajettu sveitsiläisillä uusilla Flirt-junilla. Kauklahdessa niitä on välillä nähty, mutta ei pidemmällä rantaradalla. Uusissa junissa meno on mukavaa ja tasaista. Ensi sunnuntaista lähtien Flirtit ajavat Kirkkonummelle saakka.
Ruuhka-aikoina U- ja S-junat ovat jatkossakin pääsääntöisesti vanhaa kalustoa. Flirttejä riittää lähinnä päivä-ja iltavuoroihin. Hyvä sekin. Ensi vuonna uusia junia tulee Sveitsistä kymmenkunta lisää, joten sitten niitä nähdään K-nummella varmaan useamminkin.
Flirttien käyttöönotossa on lähiliikenteessä menty toisinpäin kuin 40 vuotta sitten. Silloin uudet sähköjunat – joita siis edelleen on käytössä – tulivat ensin rantaradalle. Sähköjunaliikenne alkoi Kirkkonummelle tammikuussa 1969.
Joukkoliikenne on Helsingin seudulla hyvässä vedossa, ei kuitenkaan millä tahansa kalustolla. Nykyihminen on tottunut henkilöautoissa moneen mukavuuteen kuten esimerkiksi ilmastointiin.
Junalla matkustaminen ei tarvitse olla samaa kuin mersun tai bmv:n penkillä, mutta joku roti sentään tässäkin.
Kirkkonummella 23.10.2013
Paavo Rantalainen
Kommentoi