(4) kommenttia

Porkkalan kansallispuiston suunnitelma oli vielä torso

Moni koki karvaan pettymyksen Porkkalan kansallispuistohankkeessa. Uusi kansallispuisto perustetaan Kainuuseen.

Ympäristöministeri Kimmo Tiilikaisen (kesk.) torstaista päätöstä selitellään varmasti monesta näkökulmasta eikä puolue-ja kehitysaluepolitiikka jää taatusti huomioimatta.

Porkkalanniemen saaristoluonto on upeaa ja tietenkin kansallispuisto sinne istuisi ainakin mielikuvatasolla.

Hankkeen heikoin lenkki on kuitenkin alueen saavutettavuus, ja se on tuoreessa päätöksessäkin painanut paljon.

Porkkalan kansallispuiston suunnitelmissa ei ole mitään konkreettia esityksiä siitä, miten ihmiset uuteen kansallispuistoon kulkisivat ja miten itse puiston sisällä alueeseen tutustuttaisiin.

Kansallispuistoon pitäisi kaikkien päästä, varsinkin kun se sijaitsisi aivan Helsingin kupeessa. Se on aivan peruskysymys kansallispuiston suunnitelmassa

Porkkalan kansallispuisto ei varmasti ole haudattu. Se nousee joskus vielä esille.

Kun seuraavan kerran ratkaisujen aika tulee, olisi syytä olla paperilla selkeät suunnitelmat muun muassa kulkuyhteyksistä ja opastuskeskuksesta.

Silloin olisi jotain hintalappuakin esittää kunnolliselle kansallispuistolle.

Nyt Hossan kansallispuisto on saamassa 2,5 miljoonaa euroa. Hossa on jo valmiiksi retkeilyalue reitteineen ja tupineen.

Silloin kun kaikkea lähdetään rakentamaan alusta, niin kuin Porkkalassa tapahtuu, summa ei riitä mihinkään. Vertailun vuoksi se on puolikkaan päiväkodin rakennuskustannukset.

Porkkalaan tulee kuitenkin valtioneuvoston päätöksellä luonnonsuojelualue. Se on hyvä askel kohti kansallispuistoa.

Kirkkonummella 14.1.2015

Paavo Rantalainen

> Porkkala hävisi kilvan – uusi kansallispuisto Hossaan


(4) kommenttia
Kommentit (4)

Kommentit (4)

Kommenteissa esille otettu Helsinki-Tallinna rautatietunneli vaikuttaa voimakkaasti ympäristöön. Taloudelliset ja ympäristölliset hyödyt lähtevät siitä, että suuri osa ulkomaankaupasta siirtyisi laivoista ja kumipyöriltä raiteille. Selluloosa Äänekoskelta, metalurgisen teollisuuden tuotteet Torniosta jne. kulkisivat tehtaalta suoraan ilman välilastauksia käyttäjille kautta Euroopan. Kymmenet miljoonat tonnit rahtia kulkisivat Helsingin ydinkeskustan tai vaihtoehtoisesti Kirkkonummen Porkkalan kautta. Englannin Ashfordissa Eurotunnelin suulla näkee millaisen huikean alueen ratapihat vaativat. Vestigia terrent - jäljet pelottavat. Pekka Poutanen
Pekka Poutanen
Porkkalan kansallispuistohankkeen pahin puute on Porkkalan kärjen eli kuntien (Helsinki, Vantaa, Kirkkonummi, Nurmijärvi) omistamien ulkoilualueiden jääminen puiston ulkopuolelle, sillä valtaosa retkeilystä suuntautuu näille mantereella oleville alueille nyt ja myös jatkossa. Suurin suojelu- ja kunnostustarve koskee näitä alueita, sillä "Kärjen" ja pysäköintipaikkojen välinen kalliomaasto on ohjaamattoman kulkemisen seurauksena raiskattu pilalle jo nyt. Harva kävijöistä tavoittelee saaria vaan merenrantaa autopaikkojen lähellä.
Oskari
Päätös oli toki hienoinen pettymys, mutta myönnetty puolen miljoonan raha antaa nyt mahdollisuudet myös artikkelissakin peräänkuulutettuun suunnitteluun. Se on tärkeä askel eteenpäin ja toivon mukaan myös luonnonsuojelusatuksella saadaan mahdollisuuksia tärkeimpien merellisten kohteiden, Rönnskärin ja Träskön avaamiseen yleisölle ja virkistyskäyttöön ja toimivat vesibussiyhteydet ...

ps. Tallinnatunnelin Suomen rannikon puoleinen lähtöpaikka on merkitty Uudenmaan 4. vaiheen maakuntakaavaehdotukseen Helsinginniemen kärkeen - käytännössä tunneli lähtisi Pasilasta Tallinnaa kohti.
Maija Lounamaa
Toivottavasti Tallinnan junatunneli tulee jonain kauniina päivänä Kirkkonummelle eikä Helsinkiin.
maailmankartalle

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä