(0) kommenttia

Espoo aikoo karsia metron liityntäpysäköintiä Kivenlahdessa – Kirkkonummen mielestä paikkoja on tulossa liian vähän

Kivenlahti voi näyttää joskus ensi vuosikymmenellä tältä. Metroasema on jo rakenteilla.(havainnekuva: Arkkitehtitoimisto HKP)

Espoon kaupunki haluaa muuttaa Länsimetron liityntäpysäköintisuunnitelmia. Nykyisistä paikoista puolet on yleensä tyhjinä, ja samaa tilannetta ei haluta uusille asemille.

Länsimetron kakkosvaiheen asemille on päätetty rakentaa yhteensä 1 600 liityntäpysäköintipaikkaa, joista 1 000 Kivenlahteen lähes Kirkkonummen rajalle.

Kirkkonummen kunta on pariin otteeseen huomauttanut suunnitelmista, että liityntäpysäköintiä pitäisi rakentaa jopa enemmän kuin tähän saakka on aiottu.

Kivenlahden rakenteilla olevan metroaseman päälle tulee pysäköintilaitokseen noin 600 liityntäparkkipaikkaa ja loput on kaavailtu Länsiväylän pohjoispuolelle Kiviruukkiin.

> Kirkkonummi metroasemasta: Kunnan rajalle Kivenlahteen tulee liian vähän parkkipaikkoja – myös polkupyörille niukasti tilaa (Viisykkönen 21.9.2017)

Reilun kahden vuoden metroliikennekokemusten mukaan pysäköintipaikkoja on satoja tyhjänä joka päivä ja käyttöaste noin 50 prosenttia.

Espoo ei voi suoralta kädeltä päättää metroasemien pysäköintipaikoista, koska niistä on sovittu valtion kanssa.

Suunniteltu 1 600 paikkaa on ehtona valtion metrorahojen saamiselle. Muutos valtion rahoitukseen on tehtävä eduskunnassa.

Espoo on käynyt neuvotteluja Väyläviraston ja ely-keskuksen kanssa, jotta parkkipaikkojen määrää voitaisiin pudottaa.

Espoon mielestä esitetty autopaikkojen määrä ja etenkin Kivenlahteen kaavailtu noin 1 000 autopaikkaa johtaisi huomattavaan autopaikkojen ylitarjontaan.

Uusi esitys on, että velvoitetta voitaisiin keventää 1 300 autopaikkaan siten, että Kivenlahden autopaikkamäärää vähennetään 700:ään.

Esityksen mukaan Länsimetron jatkeen 1 300 liityntäpysäköintipaikasta Kivenlahteen toteutettaisiin 700 autopaikkaa, Espoonlahteen 450 ja Finnooseen 150.

Autopaikkojen sijaan metroasemille tulisi suunniteltua enemmän pyöräparkkeja, sillä niiden käyttö on osoittautunut ennakoitua suuremmaksi.

Liityntäpysäköinti on tarkoitettu autoilijoille, jotka jatkavat matkaansa metrolla tai bussilla.

Länsimetron varrella pysäköinti maksaa 2 euroa 10 tunnilta, lisäksi on oltava voimassa oleva HSL:n matkalippu.

> Metron liityntäparkit ovat arkisinkin puolityhjänä – pysäköinti maksaa 2 euroa koko päiväksi (Viisykkönen 18.1.)

(0) kommenttia
Kommentit

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä