(23) kommenttia

Espoo: Junavarikkoa ei Luomaan eikä Mankkiin – vaihtoehtoja tutkittava vielä kuten Kirkkonummen Vuohimäki

Uutta junavarikkoa on kaavailtu Luomaan Kehä III:n ja rantaradan väliselle metsä -ja peltoalueelle. (kuva: Väylävirasto)

Espoon otti selväsanaisesti kantaa rantaradan varrelle suunnitelluun junavarikkoon. Espoon kaupunginhallitus torjuu sijaintivaihtoehtoina sekä Mankin että Luoman.

Kaupunginhallituksen mielestä alueen arvot ja lähtökohdat eivät puolla varikon sijoittamista.

Väylävirasto on selvittänyt varikon sijoituspaikkoja ja esitellyt syyskuussa alustavia suunnitelmia.

Alueet, joille varikkoa on kaavailtu ovat Luomassa ja Mankissa lähes vierekkäin, toinen on Espoon puolella ja toinen Kirkkonummen alueella.

> Lähes 100 lähijunan varikon paikkaa on soviteltu Kirkkonummella kolmeen kohteeseen (Viisykkönen 18.9.)

Espoon mielestä varikkojen sijoittamiseksi on ensin laadittava useita vaihtoehtoisia arvioita.

Kaupunginhallituksen lausunnossa nostetaan esille yhtenä vaihtoehtona Kirkkonummen keskustan länsipuoli kuten esimerkiksi Vuohimäki.

Lisäksi Espoo esittää ainakin tutkittavaksi Ilmalan varikon kehittämistä ja varikkotarpeiden vähentämistä junaliikennettä kehittämällä.

Vuohimäki on mukana Väyläviraston tarkastelussa Kirkkonummen kunnan toiveesta. Alustavassa selvityksessä Mankkia ja Luomaa pidettiin varikkopaikaksi parempana kuin Vuohimäkeä.

Espoon kaupunginhallitus otti maanantai-iltana kantaa Uusimaa maakuntakaavaan.

Myös Kirkkonummen kunnanhallitus käsitteli maanantaina muistusta Uusimaa-kaavaan. 

Kunnanhallitus otti samansisältöisen kannan kuin Espoo, muittei maininnut Vuohimäkeä vaihtoehtona.

> Luoma säikähti junavarikon tulosta kylämaisemiin – seurojentalo täyttyi, kun asiasta päästiin viimein kysymään (Viisykkönen 2.10.)

(23) kommenttia
Kommentit (23)

Kommentit (23)

Kyllä Kirkkonummelaiset on tyhmiä, ja tämä on Espoolaisten onni. Kirkkonummelaiset päättäjät haluavat ajattaa huoltoraidetta pitkin läpi asetusten ja keskustan 100 junaa ilta- ja aamuyön aikaan. Sitten ne vielä kuvittelee saavansa varikosta työpaikkoja ja jopa kaikki veturin kuljettajat muuttaisivat Kirkkonummelle... Hyvä Kirkkonummi!!!
Hävettää olla Kirkkonummelainen
Kaikkeahan sitä aina vastustetaan jotta ei omaan elämänpiiriin tule muutoksia, tämä toki on ihmiselle ihan luontaista.

Asutuksen keskittyessä Helsingin seudulle on selvää että Kirkkonummi ei voi säilyttää koko kuntaa maatalousalueena, vaan lopulta muuttuu asutummaksi. Tämä tuo meille investointeja, eikä se ole aivan sama missä sitä töissä käydään. Tuloja kunnalle tulee yritystoiminnan ansiosta paljon muustakin kuin työntekijöiden tuloverosta.

Me kaikki haluamme paremmat ja luotettavammat yhteydet junalla muualle, vaj onko hauskempaa kirota laiturilla kun junat ei kulje puuttuvan talvihuollon vuoksi?
Nimby
Voi voi voi eikö saada mitään järkeä näille ihme vastustajille joka ainossa hankkeessa
Päättäjät päättömiä
Onneton päätös. Eipä tänne haluta työpaikkoja eikä tänne kohta kukaan enää haluakaan...
Tero
Eikö sitä voisi rakentaa nykytrendin mukaisesti maan alle, ei jäisi mielensäpahoittajien silmien eteen provosoimaan.
lapio maahan ja syvälle
Varikon työllisyysmerkityksen ajattelu on pelkkää haihattelua. Kirkkonummelainen työtön voi mennä uudelle varikolle töihin riippumatta siitä rakennetaanko se Espooseen, Kirkkonummelle tai Helsinkiin. Yli kuntarajojen suuri osa ihmisistä käy töissä muutenkin. Turha kuvitella Kirkkonummelaisten saavan jotain hyötyä varikkohankkeesta. Jos näin olisi vaatisivat Helsinkiläiset ehdottomasti varikon pysyvän Ilmalassa! Nyt halutaan vain työntää ruma varikko pois omista silmistä. Kuka nyt sellaisen omalle asuinalueelleen haluaisi!?

Järjen ääni
Toivottavasti tämä enteilee sitä, että Espoo inkorporoi Kirkkonummen mahdollisimman pian! Jos he näin selvästi ottavat varikkoasiaan kantaa Kirkkonummen puolesta niin en keksi muuta syytä. Asioista on mahdollisesti jo sovittu valtion kanssa.

Ihanaa! Saataisiin vihdoinkin osaavaa virkamiehistöä tänne johtamaan alueen tulevia tärkeitä ja kalliita investointeja (Lidlin alikulku, keskustan sillan korjaus ja levennys, kaikki koulut uusiksi jne jne). Nykyisten osaaminen ei vain riitä. Rahatkin on loppu.

Ja muistakaa: Espoon myötä kunnallisvero tulee laskemaan kilpailukykyiselle tasolle!
Esbonummi
Luulisi yritysten jo ymmärtävän ei Kirkonummen päättäjät missään nimessä halua työpaikkoja tälle kylällä kaikki evätään.
Anonyymi
Ei junavarikkoa Luomaan? Pitäkää tunkkinne ja kerätkää mennessänne nykyisetkin kiskot pois!
Jalkapatikassa juu
Miksikö Espoo ottaa kantaa Kirkkonummen puolen asioille?
Kuka asuu Espoon puolella aivan Kirkkonummen rajalla?
Mikropolitiikkaa
Kyllä Kirkkonummella osataan Outlet Vantaalla Baco Espoossa ja monta muuta kyllä homma pelaa olisi jo aika katsoa peiliin
Melkoset päättäjät
Miksei varikkoa voisi sijoittaa uuden lohjan radan varteen, jos sellainen rakennetaan? Esim. Ämmässuon viereen.
Jussi
Ei varikkoa voi viedä Siuntioon koska nythän ihmiset vastustavat sitä että radalla kulkee liian paljon junia. Varikko pitää rakentaa Helsingin keskustaan, tehdään siellä junaparkkitalo. Kirkkonummelta saisi varmaan hyvät vinkit miten parkkitaloja rakenetaan.
Hyi pois pois kaikki mikä tuo rahaa.
Eiköhän laiteta varikko Siuntioon.
vielä kauemmaksi
Kuinka Kirkkonummen kunnan alueen maankäyttöasiat kuuluu Espoon päätöksentekoon ?
Kirkkonummi
Kirkkonummen kunnanhallitus voisi ehdottaa Siuntion aseman jälkeistä metsäaluetta varikkoalueeksi, saataisiin kaupunkirata Kirkkonummelle! Minkä ihmeen takia Espoo ottaa kantaa vaihtoehtoihin jotka sijaitsevat Kirkkonummen puolella?

Ei tässä kukaan ajattele kokonaisuutta, omia intressejä tässä ajetaan.

Make
Missä Espoon kaupunginhallituksen ympäristö tavoitteet ovat? Yksi tavoite on liikenteen haittavaikutuksien vähentäminen. Varikon sijoittamista Vuohimäellä tarkoittaa ylimääräisiä kilometrejä junille. Vasta vuodessa 21 kertaa maapallon ympäri. Sähköäkin menee kiitettävästi.
Kalle
Uffe kuuluu niihin jotka onnistuu pysäyttää uusien työpaikkojen tuloa kuntaan. Ei hän ole yksin mutta miksi näin. Onko nuo savipellot Luomassa niin kauniit että niitä pitää suojella. Ongelma niissä on se että siinä ei ole Liitooravia joten jotakin muuta pitää keksiä.

Outlet kylä mikä suuniteltiin Kehä III Länsiväylän risteykseen meni Vantaalle ja nyt meillä on kaunis kaadettu metsä mitä me voimme ihailla. Se on oikea turistirysä se kaadettu metsä.

Kunnan keskustaan kun tullaan niin ensin on ABC tankit ja sitten Prisman lastauslaituri. Tämäkin on oikea turistirysä.

Kirkkonummella ei ole taitoa takoaa raha paitsi tietysti Herlevi mutta muuten ei.
Taas lisää miinuksia kassaan.
Varikko ei kyllä tuo kovin montaa työpaikkaa kirkkonummelle. Sen verran automatisoitu toiminta. Sen sijaan koko kunnan läpi ajaisi vähintään 100 tyhjää junaa vuorokaudessa. Ja sillä hinnalla saisimme EHKÄ vuoroja lisää. Espoon Kauklahti olisi suurin voittaja jos varikko tulisi Kirkkonummelle. Ei Kirkkonummi. Eli kiitos kunnanhallituksen jäsenille!
Uffe
Mahtavaa!! Hyvä Espoo!!
Espoo on niin täynnä asutusta, että ei sinne mahdu. Junavarikko ehdottomasti Kirkkonummelle. Me saamme työpaikkoja, me saamme junaliikennettä lisää. Otan mielummin varikon kuin asutusta lisää. Junavarikko Vuohimäkee on meille lottopotti. Toivottavasti poliitikot ei sössi tätä mahdollisuutta kun se on kerran lähtenyt näin hyvin alkuun. Varmasti saamme Espoon tuen asiaan.
Hyvä Espoo
Espoo suunnittelee kaappaavansa itäkirkkonummen joten mielummin laajentaa Espoon keskuksen monikulttuurisen asuinalueen luoman pellolle kuin uhraa alueen junille?
Anonyymi
Tässä olisi pieni mahdollisuus että varikko toisi työpaikkoja ja rahaa kuntaan joten EI KIITOS mehän olemme Kirkkonummelaisia.
Ei töitä ei raha, näin aina kunnassa.
Parasta olisi, että Espoo etsimällä etsisi varikolle paikan omilta alueiltaan, Kirkkonummen puolelle sitä ei tarvitsisi lainkaan. Kyllä ne junat tänne jatkossakin tulevat, uskokaa pois.
VPS

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä