(12) kommenttia

Espoo kasvaa länteen päin – Kauklahden aseman viereen kaavaillaan 4 000 uuden asukkaan aluetta

Uusi asuinalue myötäilee radanvartta aseman eteläpuolella. Keskellä on Espoonjoki.

Espoon kaupungilla on suuria kehityssuunnitelmia myös Kauklahdessa Kirkkonummen rajan tuntumassa. Nykyiselle lähes joutomaalle kaavoitetaan isoa kerrostaloaluetta.

Rantaradan eteläpuolelle on valmistunut asemakaavaehdotus yli 40 hehtaarin alueelle.

Tuoreimpien suunnitelmien ja laskelmien mukaan alueelle voi tulla asuntoja noin 4 000 asukkaalle.

Alueen nimi Lasihytti tulee Espoon teollisuushistoriasta.

Nykyisinkin vielä pystyssä olevassa tehdasrakennuksessa toimi vuosina 1923-52 Kauklahden lasitehdas, jonka omisti Riihimäen lasi. Huonokuntoinen rakennus on tarkoitus purkaa.

Alueen kaavoitus lähti liikkeelle maanomistajien aloitteesta. Radan varressa sijaitsevalla alueella on useita omistajia, kuten VR, Senaatti-kiinteistöt, Espoon kaupunki ja yksiityisiä kiinteistösijoittajia.

> Kauklahden aseman viereen joutomaalle jopa 5.000 uutta asukasta − alue on osa Espoon teollisuuden historiaa (Viisykkönen 6.2.2019)

Kaava-alueelle on suunniteltu 16 kerrostalokorttelia sekä pientaloja. Kaavamääräyksissä on, että yhden huoneen asuntoja saa olla enintään 30 prosenttia ja asuntojen keskikoko on oltava 50 neliötä.

Alueen läpi virtaa Espoonjoki.

Kauklahti on jo nyt hyvien joukkoliikenneyhteyksien varrella. Lähijunayhteys Helsinkiin on neljä kertaa tunnissa.

Espoon kaupunkiradan jatke eli lisäraiteet rakennetaan Leppävaarasta Kauklahteen saakka. Kaupunkiradan rakentaminen alkaa piakkoin.

Espoon kaupunkisuunnittelulautakunta käsittelee Kauklahden uuden asuinalueen kaavaehdotusta 30.9.

(12) kommenttia
Kommentit (12)

Kommentit (12)

Vantinmäen pohjoispuolelle radan eteläpuolelle sijoitettu junavarikko olisi parempi kuin Luoman maalaismaiseman rikkominen. Vaihtoehtoisesti kerrostaloalue tuonne Vantinmäen kupeeseen sopisi kaupunkikuvaan hyvin. Ainakin paremmin kuin moneen muuhun kohtaan.
Pro Vanttila
Joo,kyllä keskusta on yritetty kehittä
mutta se yritys on epäonnistunut
täydellisesti.

Nytt on liian myöhäistä, nousta aikaisin
ylös !
Pakeneva suunnittelia. Epäonninen. ...
De är väl bäst att vi nu börjar kalla
Masaby för Kyrkslätt cenrum där verkar
allt vara välplanerat,och stiligt byggt
Det bästa är väl att man inte har byggt
stora Kopparmonument I Masaby som
skulle ha förstört den idylliska helheten.
Lycklig Masabybo.I trivsam miljö. ..
Ej Kirkkonummella ole mitään keskusta.Sitä oli kyllä ennen viime sodan
senjälkeen tässä pitäjässej ole ollut mitään ydinkeskustaa.
Arkkitehdit ja muut pättäjät ovat pilanneet
Se paikka missä keskusta pitäis olla.
Nytt he ovat huommannet sen itse
yrittävät paikata virheensä rakentamalla
kaikenlaisia Megataloja joka vielä olevan
tyhjän paikkaan.
Mutta tilanne vaan pahenee sen mukaan
kun ne näitä korjausliikeittä yrittävät
tehdä.
Se suurin virhe mitä he tekivät oli kun
rakensivat sen Suuren Kuparikolossin
Vanhan kivikirkon viereen
Täällä on kyllä kauppoja ja hyviä sellaisa
mutta ne on hajoitettu kilometrejä toisistaan moneen eri alueisiin
Ykkös,kakkos kolmois ja neljäs ja niin
edellen.
Siitä syystä se johtuu tämä kaupasta
Kauppaan Rally onhan joka kaupaan mentävä kun erilaisia on tarjoukset.
Kuntalainen ilman keskusta
Veikkolalaiset toivottavat saada raidelikennettä kauklahteen suoraan
että heidän ej tarvitse poiketa keskustan
kautta, kun siellä on niin kova ruhka
varsinkin iltapäivisin kun koulut lopettaa.
Maanpäällinen raide kelpaa,
Metroa ej tarvitse rakentaa.
Raidesuunnittelia Veikko Suorakisko. ...
Nimimerkiltä Matti hyvä ja osuva kommentti. Jo lähtökohdiltaan ja sijainniltaan epäonnistuneeseen Kirkkonummen keskustaan (pussin pohjalla) tuntuu velkarahaa ja uskoa (”toivotaan, toivotaan”) aina vaan paikallispoliitikoilla riittävän. Kun Lippulaiva valmistuu keväällä niin Masalasta ei sen jälkeen käy Kirkkonummen ns. keskustan kaupallisissa palveluissa kun muutama hyväuskoinen poliitikko / näiden sankareiden seuraaja.
Säkillä valoa pimeään mökkiin
Toivottovasti Espoonrakentajat pysyvät omalle puollelle rajaa,
ja ej tule tänne sotkemaan meidän
Ratapiha ja varikkoaluetta.
Rajanvartia. Vartiainen. ...
Milloinkahan saadaan oma lukio. Tarve lisääntyy koko ajan.
Arja Äikäs
Kauklahdessa tehdään samalla tavalla kuin Masalassa. Rakennetaan maat täyteen, mutta unohdetaan perusasiat, pikkujutut kuten päiväkodit ja koulut
Järkeä ei ollenkaan
Hyvä homma! Nyt Luoman varikko pystyyn pikavauhtia että riittävä junakapasiteetti voidaan turvata rakennettavalle rantaradalle ja tälle uudelle alueelle. Asiasta perillä oleva kertoi että maalunastuksia valmistellaan jo täyttä häkää ja keväällä alkaa tapahtua.

Seuraavaksi olisi mukava kuulla kunnalta miten yhdistymissuunnitelmat Espoon kanssa etenevät. Kaupunkirata, varikko ja moni muu asia kulkevat käsi kädessä ja näitä neuvottelujahan on käyty jo monta vuotta kulisseissa.
Kohti 18% kunnallisveroa
Me pohjois-kirkkonummelaiset hyötyisimme siitä että pääsisimme yleisillä kulkuvälineillä junalle tai jopa metroon kun sellainen valmistuu, meillä kun on huomattavasti lyhyempi matka Kauklahteen kuin Kirkkonummen keskustaan. Mutta tämä lienee toiveajattelua, Kirkkonummella kehitetään vain ja ainoastaan keskustaa, pohjoisen asukkaille jää vain veroja maksettavaksi .
Matti
Hyvä että sinne joutomaille rakennetaan. Kannattaa muistaa jos merenpinta nousee ja joet tulvii, että talot ei jää veden valtaan
.

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä