(30) kommenttia

Hallinto-oikeus hylkäsi kaikki junavarikosta tehdyt valitukset, joita oli yhteensä 10 kappaletta

Lähijunaliikenteen varikon paikaksi on esitetty muun muassa Luomaa. (arkistokuva vuodelta 2019)

Helsingin hallinto-oikeus on ottanut kantaa kaikkiaan 10 eri valitukseen, jotka jätettiin uudesta maakuntakaavasta ja siihen tehdystä junavarikkomerkinnästä Luoman ja Mankin alueella.

Hallinto-oikeus on hylännyt kaikki junavarikkoa koskevat valitukset.

Asiasta olivat valittaneet muun muassa Kirkkonummen kunta, Espoon kaupunki ja Luoman kyläyhdistys. Valituksissa vaadittiin merkinnän poistamista.

Päätökset eivät todennäköisesti ole lopullisia, sillä odotettavissa on, että hallinto-oikeuden päätöksistä valitetaan Korkeimpaan hallinto-oikeuteen.

Maakuntakaavan merkintä ei vielä ratkaise mahdollisen junavarikon paikkaa, mutta lainvoimainen maakuntakaava mahdollista kaavoituksen etenemisen, jos junavarikkohanketta edelleen halutaan viedä eteenpäin Luoman ja Mankin alueella.

Uudesta maakuntakaavasta päätettiin Uudenmaan liiton valtuustossa viime vuoden kesäkuussa.

> Junavarikosta pysyy merkintä Luomassa – äänestyksessä Kirkkonummen valtuutetuilla eri kanta (Viisykkönen 15.6.2020)

> Junavarikosta äänestettiin – Kirkkonummen kanta ei mennyt maakuntahallituksessa läpi, mutta moitteet kirjattiin (Viisykkönen 25.1.2021)

> Junavarikoista aloitetaan uutta selvitystä – hanke on siirtynyt toiselle toimijalle (9.9.2021)

> Noin 1 000 allekirjoittajaa vastustaa junavarikkoa Luomaan tai Mankkiin (Viisykkönen 20.5.2020)

(30) kommenttia
Kommentit (30)

Kommentit (30)

Hyvä että saastuttavat pellot hävitetään! Pellot kiellettävä, tai ainakin on otettava käyttöön peltovero millä kustannetaan lisää sähköpyöräkaistoja!
Elokapinalogiikka
Paalujen määrää ihmettelevälle.
Paaluja tulee noin 25000 kpl ja yhteispituus n. 500km.
Laskutaitoinen realisti
@Ove kuinka paljon työpaikkoja on tulossa ja miltä alalta?
Kysymys Ovelle
Hienoa, toivottavasti homma etenee! Maailma on valmis kehitykselle, vaikka Luomalaiset eivät sitä olisi.
Tug
Luonnonpuolesta voin vielä lisätä sen,
että on hyvin mahdollista että se
Espoonladen suuri kaislikko häviää ittestään nytt kun päästään niistä
Fosfori ja Typpipelloista eroon.Ehkä
me nytt voidaan suunnitella ja rakentaa
yleinen uimaranta Espoonlahden
pohjukssa ? Niin ej tarttis lähteä
rivieeralle joka kerta kun tekee mieli uida.
Ja rakennetaan vaikka muutama Hotelli
niin saadaan se turismibisniskin
kasvamaan.
Toivonen Asemapälikkö. ( tuleva.) . f I. /$ & $ .
Kyllä Hallintooikeus tietää !

Ja sen tekemä päätös on hyvä !

Asia on loppuun käsittelty !
Gett - Hillistä terveisiä, Luomaan päin . . .
Paalutuksen hiilijalanjälki näkyy avaruuteen asti jos varikko tuonne savipeltoon perustetaan! 20 metrisiä paaluja mennee parin metrin välein. Paljonko niitä tarvitaan kun raiteita tullee 25 rinnakkain ja yhden pituus on kilometrin verran? Ihan järjetön määrä! Terästä,betonia ja stabilointia, kaikilla kova hiilijalanjälki. järki hoi, eikö jostain löydy kovaa pohjaa mikä kestäisi junan painon?
Taidan ostaa paalufirman osakkeita
Luomalaisille ei ehkä niin toivottu päätös NIMBYilyn vuoksi, mutta isompaa kuvaa katsottaessa oikea päätös ! Aivan jonninjoutavaa hukkapeltoa / merenpohjaa johon varikko sopiii mainiosti.
Kall Järvinen
Ej se Luomanranta kenenkääntakapiha
ole !Ja ottakaa te Luomalaise tämä pieni asia ihan rauhallisesti ,ja yrittäkää tottua tähän asiaan positiivisellä mielellä.
Tämä varikkoasia on jo loppuun käsitelty .
Päätös on tehty ja lyöty ja nujja on lyöty
pöytään .
Junavarkko siojtetaan Luomaan , ja valituksia on enää turha tehdä .

Ej yksi pieni junavarkko mitään katastroofi ole ,on niitä pahempia asioita maaimassa
tapahtunut .
Positiivinen ajattelutapa auttaa aina ,
Esimerkiksi : Saatte nytt matkustaa puhtaassa junassa ja meluttomassa vaunuissa kun pyörälaakerit on ihan äsken
rasvattu, ja .niin edellen .. ..

JA onhan se mukavampi katella hienoja
Junia kun niitä saastuttavia harmaita tylsiä peltoja .
Junankuljettaja Raittinen .pitkin kiskoja . . . . .
Jos jonkun mielestä on noloa ja nöyryttävää olla Kirkkonummelainen ,
niin ej Teidät on pakotettu asua täällä .
Vapaa Kirkkonummelainen .
Hienoa että viimein saamme varikon ja työpaikkoja tänne Kirkkonummelle. Luoma on oikein mainio paikka sille!
Ove
@luonnon puolesta

Tiedät itsekin että sinun äskeinen lisäys tähän keskusteluun on bullshit...
Mps
Kommentteja lukiessa, tulee miettineeksi mitä kirkkonummelaisuus tarkoittaa. Vahingoniloa ja naapurikateutta? Ihme alkuasukkaita..lainataan koko kunta varikoksi!
KP
Valtuusto kaikki valitukset mitä Luomalaiset ovat esittäneet ,ja myöntää
vapaata varikkotoimintaa Luomassa ja sen ympäristössä .Tervetuloa Kirkkonummelle .Ja täältä voidaan kohta
matkustaa Junalla Turkuun ! Hyvin menee Grattis !
Paalut Piiloon . Junanpesiä ,Juntunen ... . ..
Sumesta ej lopu paalumaterjaali ,sitä on
helppo tuoda junalla tänne Luomanlahteen vaikka kuinka paljon .Kyllä junavarikko on tervetullut tänne Luomaan Ja helpotta se medän suuri työttömysaste
näilä alueilla .
Entinen rallari Kiskonen . . .(paalupajkalle) . . .
Kunnanpuolesta Luomaa on ihan o k.
psikka junavarkolle ,jos vastineeksi saadan kaikki Turkuun menevät junat pysäyttymään Kirkkonummen asemalla .Ja kansalaiset lupaavat että sellaisia
Bernerintätejä ej enä änestetä
Eduskuntaan .
Ej enä Espoon kautta .Suoraan Turkuun vaan ......
Paras paikka ,ja nytt päästän niistä pellosta eroon jotka saastuttavat luontoa ja kaikki meidä vesistöt .Vihdoin jotakin
positiivistä .Mutta nytt olisi hyvää tilaisuus vaatia V .R . älta ennen kun annetaan se lupa ,että tästä päivästä lähtien on Turkuun menevät junat
Pysäydyttävä Kirkkonummen asemalla .
Turunjunanmatkustaja Turunen ja komp . - - - -
Ihmettelen ettei Luoma Mankin luonnon puolesta puhujat ole ottaneet kantaa varikon luontoon koskevaan myönteiseen asiaan.

Suunniteltu varikko pienentäisi tai poistaisi kokonaan alueen maatalouden päästöt mereen ja siitä lähellä sijaitsevaan puroon jota kunnostetaan.

Tämä pitäisi ottaa todellakin huomioon. Nykyaikainen junavarikon ei aiheuta päästöjä luontoon ja parantaisi pahasti rehevöityneen ranta-alueen tilannetta maatalouden päästöjen loputtua.

Luonnon puolesta
Ei Kirkkonummella ole asiat huonommin jos vertaa muihin entisen Neuvostoliiton alueisiin. Korroptio todennäköisesti Albaniaa vähäisempää. Oligarkit eivät aivan kaikissa päätöksissä pompota kunnanjohtajaa.

Syöttöporsaan hallintoalamainen
Erittäin huono paikka, vanhaa merenpohjaa. Tarvitaan satoja km paaluja ennenkuin sinne voi viedä junia. Tulee tosi kalliiksi...
Anonyymi
Oikea ja järkevä päätös....
Olli rkm
"Teidän takianne on noloa olla kirkkonummelainen", kun varikkoa halutaan mielummin Vuohimäkeen niin se vasta olisi karhunpalvelus kunnan asukkaille. Kunnan läpi kulkisi toistasataa varikkojunaa vuorokaudessa reippaalla vauhdilla jolloin ääntäkin syntyy. Ja lisääntynyt vaaraakin olisi.
Asukkaiden puolesta
Kyllä niitä toukankyttääjiä riittää mistä lie löytävät joka rakenuspaikkaan
Kyttääjät
Eihän se varikko siinä mitään haittaa. Aivan tyhjää peltoa. Oikein hyvä paikka mielestäni.
Kehän eteläpuolella
Löytyyköhän Suomesta mistään muualta kuntaa, jossa porukka olisi näin vahingoniloista oman kunnan asukkaita kohtaan? Harvoin näkee paikallismediassa vastaavaa kuntalaispilkkaa. Tämän keskustelun kommentit kertovat paljon kirjoittajistaan.
Teidän takianne on noloa olla kirkkonummelainen
Jes!
Htp
Kerrankin oikea päätös.
Kiitos siitä.
Hahahhahaha, siitäs saitte luomalaiset. Oikea päätös hallinto-oikeudelta.
Oikeutta on saatu.
Miksei se varikko sopisi Kauklahden pellolle, heti sen tunnelin jälkeen espoon keskuksesta?
jb
Joku näki jonkun harvinaisen toukan noissa savipelloissa.
Joten ei huolta, kyllä sillä tämä saadaan torpattua.

Ei minun takapihalle

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä