Viisykkönen.fi /
Uutiset /
HSL: Uudet junavarikot on pakko saada – väläyttää Y-junien poistamista ja lisähintaa ruuhkajuniin
21.11.2019
20:06
(23) kommenttia
HSL: Uudet junavarikot on pakko saada – väläyttää Y-junien poistamista ja lisähintaa ruuhkajuniin
HSL aikoo patistella lähikuukausina alueensa kuntia ja kaupunkeja ottamaan tosissaan uusien junavarikkojen tarpeen. Asia sivuaa läheisesti Kirkkonummea.
Väylävirasto on esitellyt jo alustavia suunnitelmia ja vaihtoehtoja uusien varikoiden paikoiksi. Kirkkonummella on nostettu esiin Luoma ja Vuohimäki sekä Espoon puolella Mankki.
Lähijunaliikenteen järjestäjä HSL lisää nyt kierroksia varikkokeskusteluun. HSL:n hallitus saa laajasti perustellun esityksen asiasta ensi tiistaina.
HSL:n viranhaltijoiden laatimien perustelujen mukaan uudet varikkoalueet ovat täysin välttämättömiä, jotta lähijunaliikenteen kasvuun voidaa varautua.
Matkustajamäärät ovat kasvaneet lähijunissa nopeammin kuin joukkoliikenteessä keskimäärin. Tämä näkyy varsinkin rantaradalla ruuhkaisina junina.
Junia tarvitaan lisää, ja niiden hankinta olisi HSL:n mukaan aloitettava piakkoin, koska prosessi kestää vuosia. Tavoitteena on 30-40 uuden junayksikön hankinta vuoden 2025 jälkeen.
Samoihin aikoihin alkaa myös nykyisten Flirt-junien peruskorjaus, mikä vie kalustoa pois käytöstä.
Lähijunakaluston omistaa lähes kokonaan kaupunkien omistama junayhtiö. Junia vuokraa VR, joka hoitaa liikennettä.
HSL painottaa, että uutta kalustohankintaa ei voida käynnistää, ellei ole tietoa ja varmuutta, että myös uutta varikkotilaa saadaan sekä pääradan että rantaradan liikenteeseen.
Jos kalustoa ei ole tarpeeksi, pitää liikennettä sopeuttaa. Käytännössä se tarkoittaa tarjonnan keskittämistä sinne, missä on eniten kysyntää, eli rantaradan suunnalla Helsinki-Leppävaara-välille ja pääradan suunnalla Helsinki-Tikkurila -välille.
Espoon kaupunkiradasta odotetaan rakennuspäätöstä ensi vuonna. Jos lisäraiteet saadaan Leppävaara-Kauklahti -välille, tarvitaan liikenteeseen lisää junia.
Tavoitteena on ajaa 10 minuutin vuorovälillä Kauklahteen kaupunkiradan junia, jotka pysähtyvät kaikilla asemilla, ja nopeita junia Kirkkonummelle 15 minuutin vuorovälillä, sekä jatkaa yksi juna tunnissa Siuntioon.
Jos uutta kalustoa ei voi hankkia varikkotilan puuttuessa, HSL tarjoaa aika karuja vaihtoehtoja lähivuosina.
Jos kalustoa ei ole tarpeeksi kaikille radoille, lähijunia pitää lyhentää nykyisestä. Nyt niitä ajetaan 1-3:lla yksiköllä.
Rantaradalla kapasiteettia vähennettäisiin samalla, kun matkustajamäärät kasvavat, jolloin rantaradan junat ovat seisomakuormassa käytännössä jo Espoon keskuksen kohdalla, perusteluissa todetaan.
Kysymykseen voisi tulla Y-junien yhdistäminen U-junaan, jolloin nopeammat yhteydet Kirkkonummelta poistuisivat.
Myös lipunhintojen porrastus voisi tulla eteen. Ruuhka-aikana matkustus olisi kalliimpaa kuin muulloin. Lisäksi polkupyörien ja lastenvaunujen maksullisuus toisi tilaa juniin, todetaan perusteluissa.
HSL:ssä hintaohjausta pidetään epätoivottavana keinona joukkoliikenteen kehittämisen kannalta.
Kommentit (23)
12.09.2022
10:26
Yle: Kaukolämpö on Kirkkonummella kalliimpaa kuin monin paikoin ja hinta uhkaa nousta
09.09.2022
15:57
Hornet pyyhkäisee Kirkkonummen keskustan yli hyvin matalalla – ei tarvitse pelästyä
09.09.2022
10:06
Kerrostalon asunnossa tulipalo kunnantalon naapurissa – asunto oli täysin liekeissä
06.09.2022
10:26
Vantaa haluaisi myydä oman osansa Porkkalanniemen virkistysalueesta, josta se omistaa kolmasosan
05.09.2022
19:44
Kunnan suurin rakennushanke hyväksyttiin lähes yksissä tuumin, vaikka kustannukset nousivat 40 prosenttia
03.09.2022
16:05
Juna ja kuorma-auto törmäsivät, yli 1 000 ihmistä altistui säteilylle – onneksi tämä oli vain harjoitus
01.09.2022
08:52
Wolt-kuskit aloittavat Kirkkonummella – ruokaa voi tilata aluksi yhdeksästä ravintolasta
31.08.2022
11:28
Kommentit (23)
Pitäkööt varikkonsa muualla, niinkö ?
Nyt järki pois lipaston laatikosta ja osoitetaan varikolle paikka ihan mistä vaan Kirkkonummelta, että pysyy edes ne junayhteydet mitä vielä on!
Jälkimmäisestä koemme aamulla kun bussit seisovat.
Mitä positiivista tämä toisi kuntalaisille?
Espoolaisilla on E-junan ansiosta mukava 15 min vuoroväli, tätä tuskin saadaan ikinä Kirkkonummelle.
Nyt järki käteen ja varikko Kirkkonummelle niin tulevaisuudessa saadaan nauttia kunnollisista junayhteyksistä.
Varikkoasiakin nousi pintaan yhtä nopeasti, kuin junavuorojen lakkauttaminen taannoin. Missäköhän Kirkkonummen edustajat piileksivät?
Mitäpä jos HSL miettisi kunnon porkkanaa tarjottavaksi kepin sijaasta
Kommentoi