Viisykkönen.fi /
Uutiset /
Junavarikoista aloitetaan uutta selvitystä – hanke on siirtynyt toiselle toimijalle
08.09.2021
13:15
(16) kommenttia
Junavarikoista aloitetaan uutta selvitystä – hanke on siirtynyt toiselle toimijalle
Viime aikoina hiljaiselossa olleessa uusien lähijunavarikkojen suunnittelussa selvitetään seuraavaksi tarkemmin, millaisia varikkoja ja milloin niitä tarvitaan.
Väyläviraston aluksi vetämän hankkeen vetovastuu on siirtynyt Pääkaupunkiseudun junakalusto Oy:lle.
Yhtiö omistaa lähijunat, jotka on vuokrattu HSL:lle ja sitä kautta luovutettu VR:n käyttöön.
Yhtiön omistajat ovat pääkaupunkiseudun kaupungit.
Lähijunaliikenteen varikkotarpeesta ollaan aloittamassa uusi selvitys, jossa kartoitetaan millainen tarve lähijunavarikoille on tulevaisuudessa.
Junakalustoyhtiön toimitusjohtaja Veli-Pekka Hakatie kertoo, että varikkoselvitys valmistuu näillä näkymin ensi keväänä.
Varikkojen sijainpaikkoihin ei Hakatien mukaan oteta varinaisesti tässä vaiheessa kantaa.
Kuuma kysymys, mihin varikko tai varikot sijoitetaan, on ilmassa. Siitä on olemassa omat Väyläviraston selvitykset viime ja toissa vuodelta.
Niissä vaihtoehtoina olivat rantaradalla tarkastelussa Kirkkonummen Luoma ja Vuohimäki sekä Espoon Mankki.
Sijaintipaikka-asiassa ei ole odotettavissa mitään uutta pitkään aikaan. Mankin ja Luoman osalta ratkaisevaa on hallinto-oikeuden ja lopulta todennäköisesti korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisut.
Varikkovaraus merkittiin Luoman ja Mankin kohdille viime vuonna hyväksytyssä maakuntakaavassa, josta on jätetty useita valituksia.
Koronallakin voi olla varikkohankkeeseen oma vaikutuksensa. Joukkoliikenteen käytön ennustetaan palaavan edes vuoden 2019 tasolle vasta parin kolmen vuoden sisällä.
HSL kiirehti varikkohanketta ennen korona-aikaa. Uusi lähijunavarikko katsottiin välttämättömäksi, kun rantaradalle kaavaillaan lisäliikennettä, mikä vaatii myös lisää junakalustoa.
Espoon kaupunkirata on jo päätetty toteuttaa. Lisäraiteiden rakentaminen Leppävaaran ja Kauklahden välille alkaa piakkoin. Uuden radan on määrä olla valmis vuonna 2028.
HSL on valmistellut pidemmän aikaan 30-40 uuden lähijunan hankintaa. Viime vuonna päätöksenteossa otettiin vuoden aikalisä.
Syynä oli koronaepävarmuus ja toisaalta junavarikkopäätösten viipyminen. HSL on kytkenyt junahankinnan ja varikkohankkeen yhteen.
Uusia junia ei voida HSL:n mukaan ryhtyä ostamaan ennen kuin lähijunavarikosta on olemassa jotain varmuutta.
Kommentit (16)
12.09.2022
10:26
Yle: Kaukolämpö on Kirkkonummella kalliimpaa kuin monin paikoin ja hinta uhkaa nousta
09.09.2022
15:57
Hornet pyyhkäisee Kirkkonummen keskustan yli hyvin matalalla – ei tarvitse pelästyä
09.09.2022
10:06
Kerrostalon asunnossa tulipalo kunnantalon naapurissa – asunto oli täysin liekeissä
06.09.2022
10:26
Vantaa haluaisi myydä oman osansa Porkkalanniemen virkistysalueesta, josta se omistaa kolmasosan
05.09.2022
19:44
Kunnan suurin rakennushanke hyväksyttiin lähes yksissä tuumin, vaikka kustannukset nousivat 40 prosenttia
03.09.2022
16:05
Juna ja kuorma-auto törmäsivät, yli 1 000 ihmistä altistui säteilylle – onneksi tämä oli vain harjoitus
01.09.2022
08:52
Wolt-kuskit aloittavat Kirkkonummella – ruokaa voi tilata aluksi yhdeksästä ravintolasta
31.08.2022
11:28
Kommentit (16)
Miten kummassa kuvittelet kokonaan uuden yksinomaan tähän tarkoitukseen tehdyn huoltoraiteen raivaamisen liki koko Kirkkonummen läpi, sekä siitä aiheutuvan tarpeettoman siirtoliikenteen joka päivä useiden henkilötyötuntien ja satojen kalustokilometrien muodossa olevan jollakin tavalla edullinen ratkaisu?
Ihan samaan Mankinjoen savikkoon on juuri valmistunut n. 5ha asuinalue Kauklahdessa, junat eivät paina neliömetriä kohden tuonkaan vertaa, joten mitään ongelmia tai tuntematonta ei perustusolosuhteiden toteutettavuudessa pitäisi olla.
Toki minusta Mankin sijainti Espoossa näyttää vähintään yhtä hyvältä kuin Luoma, eikun kuokkaa maahan, loppuu kirkkonummelaisten hampaidenkiristely ja saatte sinnekin pian tuplatut junavuorot.
Karttapalvelun mukaan koostuu 23 eri tontista. Usealla tontilla saattaa olla sama omistaja.
Junakalustoyhtiön ydintehtävänä on hoitaa hankinnat ammattitaidolla ja tehokkaasti. Junakalustoyhtiö kilpailuttaa junia ja rahoitusta koskevat sopimukset. Junakalustoyhtiö vastaa omistamansa kaluston elinkaaren hallinnasta ja hankkii myös vastuullaan olevan kunnossapidon."
Yhtiö hankkii siis junien kunnossapidon. Se ei merkitse, että yhtiö omistaisi huoltovarikoita. Olisikin mielenkiintoista tietää, kuka/mikä taho on "siirtänyt varikkohankkeen vetovastuun" ko. yhtiölle - ja ennen kaikkea minkä takia! Yhtiön omistavat Helsinki, Espoo, Kauniainen ja Vantaa. Tuntuisi oudolta, että tuolla omistajapohjalla suunniteltaisiin Viisykkösen artikkelissa olevan kuvan maisemaan mitään. - Viisykkönen on luonollisesti oikeutetuu esittämään omia näkemyksiään omissa julkaisuissaan, mutta varikon sijoitumiseen nämä mielipiteet eivät vaikuta.
Kommentoi