K-nummen aseman ”sisar” ehostetaan – merkittävä historia takana
Sopivasti Porkkalan palautuksen 60-vuotisjuhlavuonna korjataan yksi merkittävä parenteesiaikaan liittyvä rakennus. Kauklahden asema muistetaan ”Porkkalan tunnelista”.
VR:n on aloittanut Kauklahden yli 110 vuotta vanhan rautatieaseman remontin. Koko asemarakennus on tiistaina verhottu valtavaan teltaan, joka on päällä kesän alkuun saakka.
Kauklahden asemalla korjataan katto ja maalataan julkisivu. Sisäosiin rakennusta ei ainakaan näillä näkymin puututa.
VR:n kiinteistöjohtaja Ari Mäkinen kertoo, että remontti on rakennuksen normaalia ylläpitoa.
− Jos rakenteista löytyy jotain piilossa olevia ongelmia, niin ne korjataan myös. Mäkinen sanoo.
Asemalle ei ole tulossa Mäkisen mukaan näillä näkymin uusia vuokralaisia ja tiloja on tyhjillään.
Kauklahden asema on Museoviraston suojelema ja remontti tehdään viraston ohjeiden mukaan. Aseman seinän väri pysyy samana kuin nykyinen väri.
Sen sijaan tiilikattoa muutetaan peltikatoksi ja kattoväri muuttuu nykyisestä tummanharmaaksi.
Maailman pisin rautatietunneli
Kirkkonummen asema remontoitiin perusteellisesti viime vuonna suurelta osin myös sisältä, kun VR sai rakennukseen R-kioskin vuokralaiseksi. (Viisykkönen 15.2.)
Kauklahden ja Kirkkonummen asemat on suunnitellut Bruno Granholm viime vuosisadan alussa, kun rantarata valmistui.
Asemat on tehty samoilla piirustuksilla. Myös Siuntion asema on Granholmin suunnittelema. Siuntion asemaa kunnostetaan parhaillaan yksityisin voimin.
Kauklahden asema toimi raja-asemana vuosina 1947-1956. Silloin juniin asennettiin ikkunaluukut Kauklahden ja Tähtelän välille, kun junat kulkivat Neuvostoliiton vuokra-alueella.
Väliä kutsuttiin aikanaan maailman pisimmäksi rautatietunneliksi.
VR:n on kunnostanut rantaradan varrella myös Kauniaisten rautatieaseman, joka tuhoutui osin tulipalossa. Asema on tyhjillään ja sisätilat vielä kunnostamatta.
> Kirkkonummen helmi: Rautatieasema on nyt kuin 1903 (Viisykkönen 11.9.2015)
Kommentit (1)
Kommentoi