K-nummen junat: Nämä muuttuvat 28.3. – Yhdeksän asiaa
Y-junan lopettaminen Karjaalta Helsinkiin merkitsee monia muutoksia junaliikenteeseen Kirkkonummen ja Helsingin välillä ensi maaliskuusta lähtien. Tässä luettelo.
− Y-junan liikenne päättyy välillä Helsinki−Karjaa 28.3.2015
− Luoman ja Mankin seisakkeet lopetetaan 28.3. Mitkään junat eivät pysähdy enää näillä seisakkeilla
− S-junan tunnus häviää kokonaan
− viikonvaihteessa ei ole enää nopeita (Y-juna) yhteyksiä ollenkaan Helsinki-Kirkkonummi
− Y-juna (samat pysähdykset kuin nyt) jatkaa arkisin neljä vuoroa suuntaansa, kaksi aamulla ja kaksi iltapäivällä
− uusi X-juna, arkisin kerran aamulla Kirkkonummi-Helsinki ja kerran iltapäivällä päinvastoin Helsinki-Kirkkonummi (samat pysähdykset kuin Y-junalla)
− jatkossa vain U-junia (2x/h), S-tunnus poistuu
− Tolsassa ja Jorvaksessa pysähtyy tuplaten enemmän junia kuin nyt (U-juna kahdesti tunnissa suuntaansa)
− lopputulos: Kirkkonummi-Helsinki häviää nykytilanteeseen verrattuna yksi nopea junavuoro suuntaansa arkipäivisin (nyt 6 Y-junaa suuntaansa, ensi vuonna 4 Y:tä ja yksi X)
Kirkkonummi-Siuntio –välille jää neljä Y-junavuoroa arkisin suuntaansa, kaksi aamulla ja kaksi iltapäivällä. Tämä, jos Siuntio päättää ostaa liikenteen
HSL lupaa lisää bussivuoroja Luoman ja Mankin seisakkeiden lopettamisen takia
HSL:n hallitus päätti tiistaina (17.11.) junaliikenteeseen liittyvät asiat esittelijän ehdotuksen mukaan.
> Lue lisää: Luoman ja Mankin seisakkeet suljetaan jo maaliskuussa
> Siuntio saa karsitun Y-junan – hinta 300.000 euroa/vuosi
Kommentit (21)
Ehkäpä Kirkkonummen junaliikennettäkin supistetaan ja kenties lopetetaan joku päivä kun ei ole rantaradan varrella seisakkeita mistä nousisi matkustajia junaan! Sitten on kiva ruuhkissa ajella jo nyt ruuhkaista Jorvaksentietä ja Länsiväylää pitkin Helsinkiin!
Mutta niin kuin tietänet asia ei ole meidän päätettävissä, joten toivotan Sinulle mukavaa syksyn jatkoa ja joulun odotusta ja tulevaisuudessa "super nopeita matkoja Mankin ja Luoman seisakkeiden ohi. Kannattaa jo nyt miettiä mihin lisääntyvän vapaa-ajan käyttää?
Minä en oman itsekyyteni takia haluaisi vaikeuttaa toisten elämää ja ottaa pois jo vuosikymmeniä sitten saavutettuja palveluita!
Taitaa olla "nice to have but we are not using it" mentsliteetti.
Lisäksi sekä Espoo että Knummien valtuustot hyväksyivät suurella enemmistöllä aloitteet, joiden mukaan Mankin ja Luoman maankäyttöä kehitettäisiin pikaisesti niin, että seisakkeille - tai uudelle yhteiselle - syntyisi asiakaspohjaa.
Sainion alla oleva väite pitää kuitenkin korjata: Ministeriö ostaa ns ostoliikennelinjat yksitellen, eli sillä on täysi mahdollisuus valita mitkä suljetaan, mitkä jatketaan. Tämä oli syy siihen, että Y-juna edellisellä lakkautuskierroksella saatiin pelastettua. Tässä ei pidä mennä VR:n selän taakse piiloutumaan.
Julkaiskaa myös muut seikat, jotka asiaan vaikutti. Paljonko säästöjä, paljonko nopeutta lisää.
PS. Yksikään kaukojuna ei pysähdy jatkossa Kirkkonummella eikä Espoossa. Jos tulet kaukojunalla Turusta, Karjaalta ei mene junia Kirkkonummelle etkä voi myöskään jäädä Karjaan ja Leppävaaran välillä pois. Tätä ei tässä uutisessa mainittu, mutta tieto löytyy VR:n lehdistölle jakamista dokumenteista ja tiedotteista. Tämän takia ihmettelen, miksei Y eikä X pysähdy jatkossa Espoon keskuksessa. Espoon keskukselle jätetään vain kaikista hitaimmat E- L- ja U-junat.
"Oppositio nostaa esiin myös Y-junavuoron lakkauttamisen. Kyseinen lakkautuspäätös ei kuitenkaan ole hallituksen päätös, vaan on VR:n oma, liiketaloudellisin perustein tehty leikkauspäätös.
Hallitus leikkasi joukkoliikenteenostorahoja pienehkön summan, mutta VR:n vastaus leikattavien reittien muodossa oli yllättävä ja huomattavasti suurempi kuin leikattujen määrärahojen määrä olisi edellyttänyt.
VR pystyi tekemään tämän esityksensä omasta monopoliasemastaan johtuen. Onneksi kuitenkin hallituksen valveutunut liikenneministeri neuvotteli tilanteen inhimillisemmäksi. Hallitus etsii aktiivisesti korvaavaa liikennettä leikattaville reiteille.
Meidän pitää myös muistaa, että raideliikenteen kilpailutilanne voi muuttua. Kansalaisille tämän pitäisi näkyä parempina palveluina ja edullisempina matkalippuina."
Lisätietoja:
Kansanedustaja Ari Jalonen
09-432 3050
Mankin seisakkeelta on aika tarkalleen 1000m Kauklahteen eli rautatien mittakaavassa melko lyhyt matka.
Luoman seisake on taas keskellä-ei-mitään, mutta silti vain 1500m päässä Masalan asemasta. Valitettavasti se että Luoman metsät on ammuttu haulikolla täyteen omakotitaloja ei tuota kovin kummoista kysyntää rautatieliikenteelle vaan valtaosa porukasta kulkee kuitenkin omilla autoillaan.
L-juniin (yöllä) ei ole tulossa muutoksia.
Sellaista huhutaan todellakin, että kaukojunien pysähdys Kirkkonummella lopetettaisiin.
http://www.viisykkonen.fi/uutiset/kaukojunien-pys%C3%A4hdys-k-nummella-harkinnassa-%E2%88%92-turun-junille-nopeammat-aikataulut
Kommentoi