(6) kommenttia

Kirkkonummella bussi -ja junakyyti kallistuu selvästi − HSL:n matkustajille uudet kortit ja hinnat

Kirkkonummen sisällä matkustaminen kallistuu. Pidemmillä matkoilla hinnat pysyvät lähes nykyisellään.

Ensi vuosi on monille HSL:n matkustajille suurten muutosten aikaa. Vyöhykkeet muuttuvat ja kaikilla matkustajilla pitää olla uudet matkakortit.

HSL:n hallitus hyväksyi tiistaina uudet matkalippujen hinnat, jotka astuvat voimaan samalla, kun uusi vyöhykemalli otetaan käyttöön näillä näkymin ensi keväänä.

Kirkkonummella vyöhykkeiden muutokset eivät juurikaan vaikuta joukkoliikenteen käyttöön. Suurimmat muutokset tulevat Itä-Espoossa ja Etelä-Vantaalla matkustaville.

Uusien hintojen myötä Kirkkonummen sisällä matkustaminen kallistuu selvästi. Sama vyöhyke ja samat hinnat kattavat myös Siuntion.

Kirkkonummen sisäisen liikenteen (vyöhyke D) 30 päivän kausilippu aikuisille maksaa ensi keväästä lähtien 59,70 euroa. Hinta nousee yli 9 prosentilla.

Kirkkonummen sisäisen liikenteen aikuisten kertalippu maksaa jatkossa 2,80 euroa, kun matkan maksaa mobiilisovelluksella tai arvokortilla. Korotusta tulee noin 27 prosenttia.

Sen sijaan Kirkkonummelta esimeriksi Helsinkiin bussilla tai junalla matkustavien matkat halpenevat hieman.

Matkustaminen Kirkkonummen ja Helsingin välillä maksaa ensi vuonna suurin piirtein saman verran kuin nyt.

Aikuisten 30 päivän kausilippu (vyöhyke ABCD) on hinnaltaan 156,40 euroa eli 2 euroa vähemmän kuin nykyisin.

Tällä hetkellä HSL:n matkalippuvyöhykkeet noudattavat kuntarajoja. Uudessa mallissa Espooseen, Vantaalle ja Helsinkiin tulee kaksi vyöhykettä.

Kirkkonummi-Siuntio -vyöhyke (D) noudattaa edelleen kuntarajaa.

Lue lisää:

> Kulkevatko bussit Kirkkonummella niin kuin pitäisi? − HSL kysyy kuntalaisilta vinkkejä ja mielipiteitä (Viisykkönen 8.10.)

> HSL:n matkakortit on vaihdettava, miljoonan kortin vaihtourakka alkoi − myös korvaava sovellus löytyy (Viisykkönen 23.10.)

> Lisää vyöhykeuudistuksesta HSL:n sivuilta

(6) kommenttia
Kommentit (6)

Kommentit (6)

Omalla autolla pääsee jatkossakin, kunhan lompakko ja hermot kestävät. Tavallisen kirkkonummelaisen autoilijan tulee sietää teiden huono kunto, loputtomat tietyöt, kallistuva polttoaine ja verotus, suunnitellut tietullit ja autoilijoiden kyttäysjärjestelmät.

Joukkoliikenne maksaa, mutta niin autoilukin. Nämähän on lopulta kuitenkin jokaisen omia valintoja, kuka kulkee mitenkin ja kuka asuu missäkin.
VPS
Varmaan jossain vaiheessa myös perustellaan hintojen nousua jotka yleensä ovat kustannukset kalustossa ja sen huollossa, henkilöstön palkoissa, huonoissa keleissä, ikävistä uutisista maailmalta ynnämuista jutuista muutoinkin....mutta totuus taitaa löytyä kaivamalla esiin sana ahneus ja sen myötä pienten ja isompien johtajien bonukset palkkaan? Suomen kokoisessa maassa julkinen liikenne voisi olla tietyissä paikoissa jopa ilmaista....
Anonyymi
Kuka Kirkkonummella enään alentuu käyttämään minkäänlaista julkista kulkuneuvoa?????? EI vr tai hsl voi luottaa!!!
Oma auto on luotettavin ja halvin kulkuväline. Ja siihen kirkkonimmi pyrkii täysin rinnoin. Ei kylän pahanen ole tarkoitettu autottomille.
Oma auto ja pääsee mihin haluaa ja milloin haluaa
Vyöhykelippujen hinnat lyötiin tänään lukkoon HSL:n hallituksen kokouksessa. Helsinkiläisille hinnat nousevat hieman, kun taas suurin osa seutulipun käyttäjistä saa jatkossa lippunsa huomattavasti edullisemmin. Uutena tuotteena tulee vuosilippu, joka laskutetaan kuukausittain ja joka on selvästi edullisempi kuin kuukausilippu. Uudet hinnat astuvat voimaan joskus keväällä, kun lopulta siirrytään vyöhykemalliin.

Marjokaisa Piironen
Otsikko "Kirkkonummella bussi- ja junakyyti kallistuu selvästi" kertoo selvästi sen mikä on tulos lähitulevaisuudessa Kirkkonummella matkustettaessa julkisilla. Epäselvää?
HSL ns. tarjoo
Aika pieni osa taitaa matkustaa vain kunnan sisällä, joten otsikko on harhaanjohtava, kun matkat Helsinkiin halpenevat.
Anonyymi

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä