(6) kommenttia

Kirkkonummen kunta hylkäsi lupa-anomuksen maankaatopaikalle Kylmälässä äänestyksen jälkeen

Vanhan soramontun omistaja on anonut lupaa täyttää alue lähinnä Helsingistä kuljetettavalla maaaineksella.

Pohjois-Kirkkonummella kovaa keskustelua aiheuttanut maankaatopaikan ympäristölupa ei mennyt lopulta läpi Kirkkonummen rakennus-ja ympäristölautakunnassa. Asiaa on pyöritelty koko talvi.

Lautakunta kaatoi lupahakemuksen selvin luvuin 7-2. Luvan hylkäämistä esitti Emmi Wehka-aho (vihr.).

Entisen soranottoalueen omistava West Express Oy anoi ympäristölupaa jo viime vuoden puolella. 
 
Lupa-anomus on ollut lautakunnassa useaan otteeseen.
 
Maaliskuussa kuuma lupa-asia päätettiin siirtää kuntavaalien jälkeen. (Lue: Viisykkönen 7.3.)
 
Lautakunta otti viimein kantaa ympäristölupaan tiistai-iltana.
 
Wehka-ahon esitystä kannattivat Robert Karlsson (kesk.), Katja Juuti (sd.), Sanna Hartikainen (ps.), Ralf Grönberg (kok.), Tommi Saranpää (kok.) ja Markus Lassheikki (r).
 
Wehka-ahon hylkäysesityksessä viitataan useisiin lakipykäliin ja todetaan, että hakemuksen mukainen toiminta aiheuttaisi naapuruussuhdelain mukaista kohtuutonta rasitusta naapurustolle ja ympäristönsuojelulain mukaista merkittävää ympäristön pilaantumista.
 

Lisäksi meluselvitykset ovat puutteelliset eikä ohjeellisten melutasojen alittumisesta ole esitetty riittävää näyttöä.

Alue, jossa ehdotettu täyttöpaikka sijaitsee, on luonteeltaan hiljainen ja maaseutumainen, Wehka-ahon perusteluissa todetaan.

Lautakunnan puheenjohtaja Corinna Tammenmaa (r.) esitti luvan myöntämistä kuitenkin niin, että lupa-ehtoja liittyen toiminta-aikoihin, liikennehaittoihin ja turvallisuuteen olisi tiukennettava.

Tammenmaan esityksen puolesta äänesti Päivi Parviainen (kok.).
 
Kirkkonummen kunnan ympäristöpäällikkö Sari Soini jätti päätökseen eriävän mielipiteen.
 
Lautakunnan päätöksestä todennäköisesti valitetaan, joten asian käsittely siirtyy hallinto-oikeuteen.
 
(6) kommenttia
Kommentit (6)

Kommentit (6)

Poikkeuksellista, että järjen, ihmisyyden ja inhimillisyyden käyttö tässä tapauksessa toimi myös Kirkkonummella. Kuntalaisten kiitokset perustellun vastaesityksen laatineelle Vehka-aholle ja sen kannattajille. Tästä on aineksia alkavalle Kirkkonummen myönteiselle asukkainen huomioonottamisen kehitykselle, jolla on positiivinen vaikutus myös koko kunnan imagolle.
Asukas
Maansiirtorekka painaa 76000 kg ja niitä olisi liikkunut n. 20min välein
Toinen naapuri
Puutavara-ajo kestää vain pari viikkoa. Ja sitä tapahtuu hyvin harvoin, ei läheskään joka vuosi. Joten sitä ei voi verrata päivittäiseen monen vuoden rekkaralliin.
Naapuri
Frisbeegolf rata kyseiselle paikalle olisi hienoa.
Friba
hyvinhän tuo on näyttänyt puutavara-auton painon kestäneen ( n:60t )
ihmettelevä
Ainut järkevä päätös. Jo se että kapea neljä metriä kapealle tielle ei mahdu henkilöauto ja rekka vastakkain yksin riittäisi, mutta sen lisäksi Carunan sähkökaapeli kulkee tien alla ja jo nykyisellä rasituksella siirtynyt. Tiepohja ei kestäisi rekka-ajoa. Korjaaminen maksaisi noin miljoona euroa. Jos kunta olisi hyväksynyt niin kunta, veronmaksajat, olisivat maksumiehenä. Puhumattakaan kaikista muista ympäristöhaitoista joita en tässä luettele.
Kerstin Lönnrot

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä