(19) kommenttia

Kirkkonummen Lidlille on ehdotettu muuttoa − uusi radan ali kulkeva katu ja kiertoliittymä vaatisivat myymälän siirtoa

Lidl saattaa joutua muuttamaan uuden kiertoliittymän tieltä. Myymälän paikalle on kaavailtu asuntoja.

Kirkkonummen keskustaan suunniteltu uusi kulkuväylä rautatien ali saattaa merkitä Lidlin myymälän muuttoa toiselle tontille. Paikkaakin on jo katsottu.

Kipeästi kaivattua alikulkuyhteyttä on suunniteltu vuosia. Uuden radan ali kulkevan kadun asemakaava on nyt valmistunut lopullisia päätöksiä varten.

Suunnittelun edetessä on noussut esille myös uuden katuyhteyden vieressä olevan uudehkon Lidlin myymälän tulevaisuus.

Uuden Asemankaari-kadun päähän nykyisen Lidlin nurkalle on piirretty kaavaan kiertoliittymä, joka ei mahdollistaisi myymälän huoltopihan käyttöä.

Lidlin tontin omistaa valtio eli Senaattikiinteistöt.

Kunta on ehdottanut tontin omistajalle ja Lidlille, että myymälälle tarjottaisiin uusi paikka muutaman sadan metrin päässä entisen Sortti-aseman tontilla, joka on kunnan omistama.

Sortti-asema muutti pari viikkoa sitten Jorvakseen.

Lidl on kunnan mukaan valmis tutkimaan liiketoimintaansa sijoittamista entisen Sortti-aseman paikalle.

Lidlin nykyiselle paikalle on muutenkin ollut alustavissa kaavailuissa tarkoitus rakentaa asuinkerrostaloja.

Myymälän mahdollinen siirto ei ole ihan heti ajankohtainen. Sortti-aseman tontti vaati ensin asemakaavan muutoksen.

Myöskin alikulkuyhteyden rakentaminen vie vielä vuosia ja ajoittuu noin viiden vuoden päähän näillä näkymin.

Uutta yhteyttä Munkinmäen ja keskustan välille tarvittaisiin kipeästi, sillä Kirkkonummentien vanha silta ruuhkautuu.

Alun perin uusi alikulkuyhteys piti rakentaa ensin ja sen jälkeen uusia nykyinen silta.

Silta oli oletettua huonommassa kunnossa, ja sille on asetettu painorajoitukset.

Siksi silta saatetaan joutua korjaamaan jo ennen uuden alikulkuyhteyden valmistumista. (Lue lisää: Viisykkönen 18.10.2017) 

 

(19) kommenttia
Kommentit (19)

Kommentit (19)

Älkää hyvät herrat siirtäkö lidliä vielä kauemmas kuin se nyt on
miten luulette huono jalkaisten jaksavan kävellä yhä vain kauemmaksi
ja kauemmaksi kyllä mekin haluamme hakea edullisempaa ruokaa
eläkkeet ovat pienet vain onko tämä liike tarkoitettu rikkaille.







Marjatta
Jag har läst att motorvägen skall förlängas mot Ingå. Då skulle det ju vara viktigt att planera järnvägstunneln (eller bron), så att den går rakt ifrån motorvägsrondellen till järnvägstunneln, utan omvägar. Det är förstås svårt att samarbeta för kommunens arkitekt och statens vägplanerare.

Bygg hälsostationen på parkeringsplatsen söder om järnvägen, mellan stationstunneln och Lidl. Eller ovanpå järnvägen. Då har "mummorna" kort väg från resecentret där all kollektivtrafik stannar till hälsostationen.

Ifall järnvägstunneln byggs längre västerut, så kan Lidl förbli på sin nuvarande plats.
Ralf Mether
Miesmuisti, tavallaan olet oikeassa tavallaan taas ei. Varuboden ei antanut lupa alkikulkutunnelille heidän maihin joten he vastusti Lidlin rakentamista jotta alikulku saatais naapurin tontille.
Suurin kysymys on että miksi koko alikulku pitää ängetä mahdollisiman ahtaiseen rakoon mikä löytyy Kirkkonummella kun tilaa olisi vaikka hurumycke vähän länteen missä Nummitie tekee 90 asteen mutka. Tuo tuleva alikulku toimii taas kun parkkitalo, pitää olla hyvä kuski että saa auton kääntymään!
Siirtäkää alikulku pliis.
Muistan kyllä minkälainen poliittinen meteli oli kun Lidl piti ihan väkisin saada Kirkkonummelle. Jos Lidl ei olisi saanut rakennusluvan nykyiselle tontille niin olisi tullut maailmanloppu Kirkkonummelle tai sitten se oli rakennettu vaikkapa hautausmaalle. Ainakin naapuritontin omistaja (Varuboden) ilmoitti jo silloin että tulevan radanalituksen kanssa tulee ongelmia. Silti rakennuslupa myönnettiin.
Kirkkonummen Sanomien yleisönosatokirjoituksista parinkymmenen vuoden takaa löytyy varmaan mielenkiintoisia kirjoituksia. Moni ihminen on nyt korvat punaisena.
(Hys Hys, ei saa tutkia).
Miesmuisti
Visio puuttuu eikä sellaista ole ikinä ollutkaan! Ehdotus siirtää Lidl vanhan Sortti-asemanpaikalle on loistava esimerkki kaavoituksen onnettomasta tasosta. Miksi ihmeessä palveluita ei voida keskittää? Nyt kehitys on koko ajan päinvastainen. Hyvinvointikeskus, koulukompleksi, Cittari ja Prisma, Lidl, K-Rauta kaikki mahdollisimman kaukana toisistaan. Pitäisikö välillä pysähtyä ja miettiä asioita ihan oikeasti. Missä ollaan, mihin halutaan ja miten sinne päästään? Tämän voi vaikka tehdä isommalla porukalla jos oma kapasiteetti ei riitä. Eihän tämä mitään rakettitiedettä ole. Luovuutta tässä kaivataan.
Kokonaisuuden kautta
Lidlin lastauslaituri käännetään 90 astetta länteen. Siinä halvin ratkaisu.
maalaisjärki
kyll on kunnalla rahhoo, pysäköintipaikka asemanseudulle tulee maksamaan n. 40,000€/paikka plus sillat ja muut pelit päälle.







just*näin
Näin toimitaan hallitsemattomassa kunnassa, ei osata suunnitella tulevaisuutta varten, pyöritään nykypäivän jaloissa, hätäratkaisu toisensa perään.
Kuka antoi luvan rakentaa Lidl tuohon paikkaan v.2003?
Kuka antoi luvan rakentaa pysäköintitalo niin lähelle nykyistä liikennevaloristeystä keskustassa ettei siihen nyt mahdu liikenneympyrää vaikka jo myönnetään että se olisi tarpeellinen ja paras ratkaisu liikenteen sujuvuudelle.
Kuka on päättänyt ns Mc Donaldsin liikenneympyrästä keskustalle päin lähtevien ajokaistojen maalauksesta, joiden ansiosta ympyrä tukkeutuu päivittäin aivan tarpeettomasti, eikä asialle viitsitä tehdä mitään.

Luopukaa nyt siitä suunnitelmasta rakentaa katu ja kerrostaloja Vesitorninmäelle.
Mäkeä ei saa enää koskaan takaisin nykymuotoonsa, sitten kun taas huomataan että olipa typerä hanke, tarvitaankin kasvavan keskustan asukkaille ja kuolulaisille ulkoilu- ja harrastuspaikka. Jos hankkeesta ei voida luopua, siirtäkää koko mäki muualle, sehän näköjään on kaavoituksen käypä ratkaisu.
sekundaa
Viedään Lidl sinne nurkan taakse niin asiakkaat eivät löydä sitä ja alkavat taas käyttää Prisma. Sitähän ne toivoo!
Onko kukaan miettinyt sitä että miksi pitää olla tunneli rautatien alla miksi ei voisi olla silta yli ? Nythän on muotia rakentaa kauppakeskuksia ratojen päällä. Siiretään Lidl rautatien päälle.
Ei tuu valmista ei tuu.
Ei voi muuta sanoa että kyllä on hölmöläisten hommaa. Onko tässä nyt muka varaa alkaa "hifistelemään" kun alikulku olisi pitänyt rakentaa jo 5-10 vuotta sitten eikä joskus vuonna 2025.

Kumma tosiaan kun Lidl sai rakennusluvan vaikka kaava oli sitten ilmeisesti kesken. Asuinalueille lyödään surutta vuosien rakennuskiellot jos kaava on tekeillä.
sdkfz
Lidl on vienyt liikaa asiakkaita Prismalta ja Cittarilta...
Pate
Kirkkonummella on ollut asemakaavanpiirto aina vaikeaa. Se joka täällä 60-70 ja osin 80 luvulla piirti kaavoja ei ymmärtänyt työstään juuri mitään. Kummallisia jyrkkiä kulmia keskustassa tiestössä niin auto kuin jalankulkuteillä joissa tulee mieli oikaista. Kaavanpiirtäjällä on ollut vain viivoitin käytössään, ei harppia jolla olisi kulmia voinut pehmentää.

Kysytääs taas - miksi alikulkua ei voinut toteuttaa pallokentän kulmaan? Siihen missä nummitie tulee pohjoisen suunnasta kohti rataa? Siihen se olisi ollut parasta tehdä ilman noita massiivisia kiertoliittymiä yksinkertaisella T-risteyksellä. Mutta kun ei. niin ei. Nyt on koko keskustan puusto kaadettu ja parkkipaikkaa vaan lisätään? 'miksi ihmeessä kun keskustassa on pysäköintitalo?
Mikko
Ja miksei tätä alikulkua voinut kaavoittaa lähemmäs k-raudan liittymää ja sitten sitä kenttää niin liikenne sujuisi paremmin siellä päin mistä sitä liikennettä riittää. Nyt tulee silta ja alikulku turhan lähelle toisiaan. Ei voi ymmärtää miten vaikeasti ja ahtaasti pitää asiat tehdä jos sitä lääniä siellä pellolla on vaikka kuinka.
Roope Jansson
Minulla sellainen muistikuva, että nykyisen K-rautakaupan paikalla oli jo melko uusi puinen rakennus, joka toimi myöskin rautakauppana. Se puinen rautakaupparakennus purettiin siitä syystä kun rakennus oli rakennettu väärään paikkaan, eli viisi metriä liian lähelle 51:stä. Ei mene Kirkkonummella tuo rakentaminen ja lupien myöntäminen ihan putkeen.
kuntalainen_
Kyllä on hölmöläisen hommaa, alikulkua on suunniteltu jostain 80-luvulta lähtien tuohon paikkaan ja sitten on joku antanut rakentaa Lidlin siihen...
Jussi
Kumpi tulee halvemmaksi, kiinteistön siirtäminen vai liikenneympyrästä luopuminen. Tuohon kohtaan riittää vallan mainiosti normaali t-risteys ja etuajo-oikeuden voi määrittää liikennemerkein tai tehdä siitä tasa-arvoinen risteys. T-risteyksen rakennuskustannukset olisivat vain murto-osa mitä tulee kokonaisen kiinteistön siirtämiseen tai uudelleenrakentamiseen.
Rainer Enqvist
Liian kauas menisi - kääntäkää parkkialue toisinpäin eli myymälä aseman alikulun viereen niin pysyy asiakkaatkin tyytyväisenä...
Monika
Eikös juuri palkittu nopeata kaavoitusta Kirkonummella ??? Ei kannata Lidl muuttaa pois kauemmaksi....
No mites se nyt noin
Sortin tontti on liian kaukana! Yhtä älytön paikka kuin tällä uudella hyvinvointikeskuksella. Älkää vaan suostuko Lidl. Myynti tulee laskemaan.
Totuus

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä