(9) kommenttia

Kirkkonummen lähijunia pidennetään ruuhka-aikoina − junan loppupää tyhjennetään aina Masalassa

Kirkkonummelle aletaan liikennöidä entistä pidemmillä lähijunilla.

Kirkkonummen ja Kauklahden lähijuniin on tulossa ruuhkavuoroille lisää pituutta, koska Espoossa eivät kaikki matkustajat tahdo mahtua kyytiin.

Tällä hetkellä U-junia ajetaan korkeintaan kahdella Flirt-junayksiköllä, vaikka matkustajamäärien kasvettua tarvetta olisi ollut pitkään lisäkapasiteetille.

Pullonkaulana on ollut ja on edelleen Jorvaksen asema, jonka asemalaiturit ovat kolmen junayksikön lähijunalle liian lyhyet. Myöskään lisävuoroja ei rantaradalle mahdu vilkkaimpaan liikennöintiaikaan.

Jorvaksen aseman perusparannukselle ovat suunnitelmat valmiit, mutta aikataulu vielä auki.

HSL on VR:n kanssa kehitellyt väliaikaisratkaisun, jolla ruuhkatuntien U-junia voidaan pidentää kolmeen junayksikköön.

Kirkkonummelle kulkevien junien viimeinen yksikkö tyhjennetään Helsingistä tultaessa Masalassa ja matkustajat joutuvat siirtymään toiseen yksikköön.

Jorvakseen tai muille Masalan jälkeen oleville asemille jäävien matkustajien kannattaa mennä aina junan ensimmäiseen yksikköön tai keskimmäisen yksikön etuosaan eli esimerkiksi Helsingissä ja Pasilassa junan pohjoispäähän.

Kirkkonummelta lähdettäessä kolmen yksikön junan viimeinen yksikkö pidetään suljettuna Masalaan asti.

Kolmen yksikön junissa on myös konduktööri mukana koko matkan ajan opastamassa matkustajia.

Muutos tulee voimaa 29.10. alkaen. Myös Kauklahteen tulevia E-junia pidennetään aamulla ja iltapäivällä ruuhka-aikaan.

Koko HSL:n lähijunaliikenne ajetaan nykyisin Flirt-junilla. Yhdessä junayksikössä on 230-260 istumapaikkaa.

U -ja E -junien muutokset löytyvät HSL:n nettisivulta.

(9) kommenttia
Kommentit (9)

Kommentit (9)

On teillä ihmiset murheet! 75 metriä lisää kävelyä ja ehkä joidenkin minuuttien viive, että pääsee asemalla jatkamaan matkaa. Ostakaa auto.
Stogella himaan
Siis ihan oikeasti? Siis mitä juuri luin? Olen aina mennyt Helsingin päässä junan viimeiseen vaunuun niin siten Kirkkonummella viimeinen vaunu on "ensimmäinen" josta on lyhyin matka juosta bussiin tai ottaa kätevästi pyörä ennen kuin porukka valuu kokonaisuudessa kohti cittaria.
Ja nyt...vaunua pitäisi vaihtaa Masalassa keskimmäiseen niin, että matkaa on se extra 100m (koska junathan ajavat Kirkkonummella yleensä reippaasti aseman ohi eivätkä jätä siihen kätevästi eteen koska sehän olisi suorastaan asiakaspalvelua mitä VR ei juuri harrasta...)
Kuka näitä oikein jatkuvasti keksii? Ensin lähti X-junat jotka olivat hieman nopeampia kuin U:t. Sitten Y-junia karsittiin ja armosta nyt taitaa kulkea useampi joskin niidenkin lähtöaikataulut eivät synkkaa mitenkään esim niille vanhemmille jotka yrittävät selvitä 17.00 mennessä Kirkkonummen metsiin hakemaan muksut päiväkodeista jne...
Uskomatonta...
U-junat ovat kylläkin enemmän espoolaisia ajatellen suunniteltu.
Samat pysäkit ja pysähtymiset Espoon alueella kuin E-junilla.

Siksi en ole ymmärtänyt miten kirkkonummelaisia hyödyttää aikaa vievä espoolainen maitolaituripolitiikka.

U-junien sijasta voisi lisätä Y-juna-tyyppisiä ratkaisuja.
tässäpä kehittämisen paikka
Voisikohan sitä Jorvaksen aseman remonttia nyt viimein pistää alulle? Ensimmäisen kerran näin siitä juttua mediassa 2013, aika kuluu... Itselleni ei tosin ole mikään ongelma siirtyä oikeaan osastoon, siirryn aina nykyisinkin junan keulaan saapuessani Jorvakseen.
Jorvaksesta junaan
Kirkkonummelle kulkevien junien viimeinen yksikkö tyhjennetään Helsingistä tultaessa Masalassa ja matkustajat joutuvat siirtymään toiseen yksikköön.

Kyllä on taas oikea järjen jättiläisen nero leimaus tämäkin juna touhu!! matkustajat ovat maksavia asiakkaita, ei juoksutettavia. Mutta VR ja HSL ei tätä näytä tajuavan. Pitäisi jokaiikisen lopettaa junien käyttö näillä nurkilla ja antaa VR'n liikuttaa junia tyhjänä kuukausia ja tarvittaessa vuosia niin vasta ja ehkä vasta sitten nämä juna asiat saataisiin kuntoon!

Kirkkonummelta lähtee vain pari junaa tunnissa stadiin ja niihinkin joutuu asemalla kävelemään lähes Pedersin kohdalle ja kohdalta jos junalla haluaa liikkua! Ja tulevat asuintalojen valmistajat niin mainostavat asuntojaa kirkkonummen keskustassa juna LÄHEISYYDELLÄ!!!!!! Missä on se läheisyys?????

Vastaisuudessa en pistä penniäkään enään rahaa julkiseen liikenteeseen tällä kylällä. Ajan vain ja ainoastaan omalla autolla , pienimmätkin matkat! Junaliikenteelle haistatan pitkän p****n!
Onneksi pääsen kohta takaisin stadiin asumaan <3
Nykyinen 2 ( runkoinen) juna on 150 metriä, eli yksi asia tulee muuttumaan 75 metriä lisää käveltävää kun juna tulee Kirkkonummelle.
Kauklahtelahtelainen.
Kirkkonummelaisen pitää siis kävellä lähes Pasilaan ja Kirkkonummella uudelleen lähes Kuusalan kentältä! Bussilla jatkan matkaa, tämäkin huononnus vielä matkaan! Usein saa muutoinkin pelätä, ehtiikö vaihtaa. Ei varmaan ehdi tuollaisen lenkkeilyn jälkeen. Eiköhän Jorvakseen menijöille tieto saataisi, mistä ulos voi mennä. Järjetöntä kävelyttää kaikkia pääasemallle menijöitä.
Tämäkin vielä...
eikö tuotakin hommaa voisi tehdä siten että ne jotka jäävät Jorvaksessa pois siirtyvät seuraavaan yhdistelmään. ovet kai saa kiinni pysymään siten ettei kukaan törmäile radalle.kuulutus toimii myös.tuo on kyllä käsittämätöntä että pitää kävellä "kilometri" ennenkuin pääsee Kirkkonummen asemalla junaan ja siitä pois.
ei homma pelitä
Ennen sitä Kirkkonummen asemalaituri pitää korjata ja rakentaa lisäpituutta koska nykyiset junat ajavat jo melkein Jeppaksen asti ennenkuin pysähtyy laiturille joten kohta Kirkkonummelaiset saavat kävellä Pickalasta kotiin Kirkkonummelle.
Piäisiköhän VR kursittaa junaveturikuskit jotta ne ymmärtäisi että juna pysähtyy asemalle eikä umpikujaan mistä vanhuset ja muut joutuvat kävelemään takaisin kun sitä uutta alikäytävä ei näköjään koskaan tule.
Käytä julkisia jos jalat on kunnossa.

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä