(7) kommenttia

Kirkkonummen suurin siltaurakka alkaa pian, ensin silta B ja sitten A − näin työt etenevät

Kirkkonummentien siltahanke tehdään kahdessa vaiheessa. (kartta: Kreate Oy)

Kirkkonummen keskustan tärkeimmän sisääntuloväylän uusiminen radan yli alkaa kesän koittaessa. Kaksi uutta siltaa on määrä olla valmiit noin kahden vuoden kuluttua.

Hanke on ollut monivaiheinen. Ensimmäiset Kirkkonummentien siltasuunnitelmat valmistuivat vuonna 2014.

Nyt ollaan kuitenkin siinä vaiheessa, että urakan valmistelutöitä tehdään ja rakentaminen alkaa touko-kesäkuussa.

Ensin tehdään tulevan kesän aikana paalutustöitä radan pohjoispuolella Citymarketin nurkalla ja louhitaan kalliota toisella puolella rataa Munkinmäessä.

Työnjako on se, että valtion Väylävirasto rakennuttaa, Kreate Oy urakoi ja Kirkkonummen kunta maksaa lähes kaikki kustannukset.

Urakoitsija Kreate on tunnettu siltarakentaja, joka on viimeksi Uudellamaalla urakoinut Hangon rautatieylikulkusillan kaupungin keskustassa.

Kirkkonummentien siltaurakka etenee kahdessa vaiheessa. Ensin nykyisen sillan itäpuolelle valmistuu uusi silta (B), jolle liikenne siirretään ensi vuonna.

Sen jälkeen nykyinen huonokuntoinen silta (A) puretaan ja rakennetaan samalle paikalle uusi kaksikaistainen silta. Liikenne radan yli jatkuu koko siltaprojektin ajan normaalisti.

Uudet sillat ovat noin 110 metriä pitkiä, kun taas nykyinen silta on 55 metriä.

Siltakokonaisuuden molempiin päihin tulee kierreportaat ja hissit, joilla pääsee suoraan silloilta alas. Munkinmäen puolella porras-hissiyhteyksiä on kaksi ja keskustan päässä yksi.

Siltaurakan aikana siirretään myös Munkinmäentietä tietä etelään päin, jolloin raitatiealueelle tulee lisää tilaa. Näin varaudutaan siihen, jos joskus rantaradalle rakennetaan lisäraiteet.

Kunta on varannut hankkeeseen 11,5 miljoonaa euroa, josta varsinaisen siltaurakan kustannus on 10,8 miljoonaa euroa.

Uusien siltojen on määrä olla valmiina ja liikenteen käytössä heinäkuussa 2024.

> Kirkkonummentien uudelle sillalle on valittu rakentaja – valtuusto myönsi 1,5 miljoonan euron lisärahan (Viisykkönen 28.2.2022)

> Siltahanketta karsittiin, siltakansi lyheni lähes puoleen aiemmasta, mutta hinta ei juurikaan pudonnut (Viisykkönen 20.8.2021)

Väylävirasto järjestää siltahankkeesta kaikille avoimen infotilaisuuden 5.5. kello 17.30. Tilaisuus tapahtuu netin kautta.

(7) kommenttia
Kommentit (7)

Kommentit (7)

Lopputulos palvelee lähes kaikkia kuntalaisia, eli tämä on hyvää infran kehittämistä. Tämä tuleva sumppu kannattanee kaikkien hätähousujen kiertää.

Karlbergintien alikulku ja Isosuontien silta kannattaa laittaa muistiin lännen suunnalta. Idän suunnalta radan ali pääsee Tolsan aseman kohdalta.
Keijo
Turhan kalliksi tulee tämä siltaproiekti,
kun rakennetaan ensin yksi silta ja sitten toinen.
Kertaheitolla vanha pois, ja sen jälkeen
uusi tilalle !
Puolessa vuodessa olisi homma valmis.

Ja sillä ajalla liikenne kirkolle Tolsan
kautta kuninkaantielle.
sillanrakentaja Siltanen.
Veikkaan että aamuruuhka jono on kantvikiin asti.
Paikallinen
Saas nähdä millainen kaaos tulee. Tuota siltaa on remontoitu muutaman kerran tällä puolen siltaa asuessani. Muualta ei pääse.
Jokapäiväinen sillanylittäjä
Tässä maailmantilanteessa ei olisi mikään ihme vaikka kustannukset nousisivat. Kaikki kallistuu koko ajan. Hauskoja tyyppejä ne jotka aina jaksavat samalle vanhalle aiheelle naureskella.
Äölk
Tsemppiä vaan... Toivottavasti budjetti pitää.. Heh:)
Peukku
Mielenkiinnolla seuraan sillan kustannuksia, veikkaukseni, kustannukset nousevat huomattavasti siitä mitä kunta on varannut hankkeeseen. Se nähtiin juna aseman alikulkutunnelin loppukustannuksista jotka olivat melkein tuplat alkuperäisestä kustannuksista.
Okkim 54

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä