(10) kommenttia

Kirkkonummi metroasemasta: Kunnan rajalle Kivenlahteen tulee liian vähän parkkipaikkoja – myös polkupyörille niukasti tilaa

Kivenlahden metroasema rakennetaan aivan Länsiväylän varteen. Metron päälle tulee myös pieni liikekeskus. Vasemalla oleva liikenneympyrä on jo käytössä.

Kirkkonummi ei ole tyytyväinen Kivenlahden metroaseman suunnitelmiin. Kirkkonummella on toivottu enemmän liityntäpysäköintipaikkoja niin autoille kuin polkupyörille.

Espoon kaupunki on varautunut suunnitelmissaan rakentamaan Kivenlahden tulevan metroaseman yhteyteen Länsimetron suurimman liityntäpysäköinnin.

Metroaseman päälle pysäköintihalliin on suunniteltu vähintään 600 autopaikkaa liityntäpysäköintiin.

Lisäksi liityntäpysäköintiä on kaavailtu Länsiväylän pohjoispuolelle Kiviruukkiin noin 400 autopaikan verran.

Kirkkonummen kunta on jo aiemmin huomauttanut, että 1 000 liityntäpysäköintipaikkaa on niukanlaisesti.

Länsiväylän pohjoispuolella olevat parkkipaikat eivät Kirkkonummen mielestä houkuttele henkilöautoilijoita jättämään autoa parkkiin ja siirtymään metron kyytiin.

Kirkkonummella lasketaan, että erityisesti kunnan itäiset osat kasvavat tulevaisuudessa ja liityntäpysäköinnille tulee tarvetta Kivenlahdessa.

Metroasemalle on merkitty kaavaehdotuksessa myös liityntäpolkupyöräpaikkoja vajaat 400.

Sekin on Kirkkonummen mielestä liian vähän, koska Kirkkonummen puolelta voi sujauttaa hyvinkin pyörällä Kivenlahteen metrolle.

Metroasemalta on Kirkkonummen rajalle alle kilometri.

Länsimetron jatkeen piti valmistua vuonna 2020, mutta aikataulu venyy. Metrotunneli Kivenlahteen saakka on jo likipitäen louhittu.

Kirkkonummen kunnanhallitus antaa lausunnon Kivenlahden metrokeskuksen asemakaavasta 25.9.

> Tällainen on Kirkkonummea lähinnä oleva metroasema – keskukseen tulee metron suurin liityntäpysäköinti (Lue: Viisykkönen 19.5.)
 

(10) kommenttia
Kommentit (10)

Kommentit (10)

Paljonko ollaan valmiita maksamaan lisäparkkitiloista tai maanalaisista parkkipaikoista? Luuleeko joku,että valtio tai Espoo autopaikat Kirkkonummelaisille kustantaa.
Lammi Järvinen
Tämä jos mikä (muiden muassa) on ERINOMAINEN peruste metron vetämiseksi aina Kirkkonummelle asti!: http://www.hs.fi/kaupunki/art-2000002535810.html

Länsi-Uusimaa FTW!
asia-pointti
En omista autoa. Jatkossa vaihda bussista junaan ja päin vastoin Kirkkonummen asemalla.
Pisama
Todella hyvä että Kirkkonummella ollaan hereillä ja juuri nyt! Hienoa toimintaa!

Vaikka paikkoja olisi tuplasti kaavailtuun niin tulevat loppumaan kesken. Kun julkinen liikenne tietyllälailla myös pakotetaan metroon niin on myös velvollisuus suunnitella liityntäpysäköinti kunnolla.

Kirkkonummelaisten lisäksi käyttäjiä riittää Inkoosta, Siuntiosta ja kauempaakin.
Ja luonnollisesti kaikkien tavoite on että auto jätettäisiin ensimmäiselle mahdolliselle asemalle eli Kivenlahteen.
Ei myöskään edesauta julkista liikennettä epätietoisuus löytyykö paikkaa vai ei, silloin ajaa helposti perille asti.

Pitäkää jatkossakin tiukka katse tähän, helposti jatkosuunnittelussa "ei löytynyt tilaa lisäpysäköinnille" kun halutaan päästä helpolla ja sitten on heti alusta tuskaista ja joudutaan kalliisiin lisäjärjestelyihin.
Petsku
Se mitä Kirkkonummi osaa on tämä parkkipaikkojen rakentaminen..

Tosin kuten jo aiemmin todettu, niin tuskinpa sillä autolla sinne metroasemalle mennään paljonkaan.
Anonyymi
Kun on lapsesta asti kulkenut Kirkkonummelta Helsinkiin junalla, bussilla tai autolla suoraan ja tietyssä ajassa, tuntuu tosi typerältä ruveta keskeyttämään matka vaan sen takia että joku haluaa rakentaa lisää lähiöitä ongelmineen.
typerää
Miten niin bussi on pakko vaihtaa auto+metro yhdistelmään? Työmatkabussit kulkevat kyllä, jos ei niitä halua käyttää niin sitten vain pitää olla ajoissa parkkipaikkaa vahtaamassa. Minä uskon, että tulevaisuudessa myös Helsinkiin saakka pääsee auttavasti bussilla ruuhka-aikoina.
Dösä
jos joskus joutuu vaihtamaan metroon Kivenlahdessa matkalla Helsinkiin, niin silloin on kyl pakko siirtyä junan käyttäjäksi, joten ei hirveästi kiinnosta millanen asema siitä tulee, tuskin tulee käytettyä.
Toivo
On todellakin liian vähän! Ne jotka nyt käyttävät bussia työmatkaan joutuvat jatkossa käyttämään metroa. Ehkä joku saattaa bussilla metrolle mennä, mutta eiköhän auto ole suositumpi vaihtoehto metrolle.
Ei todellakaan turha huoli
Riittää ne P-paikat. Eihän kukaan joka ajaa Kirkkonummelta Helsinkiin tai Espooseen jätä autoa Kivenlahteen. Ruuhkat Länsiväylällä jatkuu kuten tähänasti ja siihen pitää vain tottua. Metro käyttävät ihmiset jotka eivät omista autoa tai asuvat muuten aivan metroaseman lähellä.
Turha huoli taas kerran.

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä