(14) kommenttia

Kivenmurskaukseen haetaan lupaa Strömsbyssä − louhetta ajettaisiin alueelle työmailta myös yöllä

Kivenmurskaus tapahtuisi tonteilla, jotka sijaitsevat Gyprocin tehtaan vieressä. (ympyröity alue)

Kirkkonummella Strömsbyn teollisuusalueelle haetaan ympäristölupaa kivenmurskaukseen. Louhe tuotaisiin paikalle rakennustyömailta muualta.

Kalliorakennus-Yhtiöt Oy haluaisi murskata kiveä Gyprocin teollisuuslaitoksen naapurissa noin kolmen vuoden ajan ensi keväästä lähtien.

Yhtiö on vuokrannut rinnakkaiset tontit alueelta Kirkkonummen kunnalta ja Helsingin kaupungilta vuoden 2022 loppuun saakka.

Kiviaineista on syntynyt ja syntyy edelleen isoja määriä erityisesti suurten tunnelityömaiden yhteydessä kuten Länsimetro ja Blominmäen jätevedenpuhdistamo Espoossa.

Kallionlouhintaan erikoistunut yhtiö hakee lupaa käsitellä Strömsbyssä vuosittain enintään 800 000 tonnia kiviaineista ja ylijäämäbetonia vajaat 50 000 tonnia.

Toiminnan tarkoitus on murskata työmailta tuotua louhetta Strömsbyssä ja viedä kivimursketta edelleen jatkokäyttöön.

Kiviaineistein käsittely aiheuttaisi melkoisesti liikennettä Upinniementiellä. Hakijan mukaan toiminta ei olisi välttämättä päivittäistä, mutta vilkkaimpana aikana kivikuormia saattaisi tulla 150 vuorokaudessa.

Kaikki käsitelty kivi viedään myös pois alueelta, joten sekin aiheuttaa lisäliikennettä. Hakijan mukaan kivimursketta pyritään viemään paluukuormina, jotta autot eivät aja toiseen suuntaan tyhjänä.

Itse murskaustoiminta tapahtuisi hakemuksen mukaan arkisin kello 7-22. Kuljetuksia alueelle haluttaisiin tehdä arkisin puoleen yöhön saakka, ja kuormausta lähteville lasteille koko yön.

Yöliikennettä perustellaan hakemuksessa sillä, että louhintaurakoiden aikana syntyvä kiviaines täytyy saada nopeasti pois louhintakohteesta.

Tavoitteena on saada tunnelityömailla päivän aikana louhitut materiaalit kuljetettua pois ennen seuraavaa työpäivää.

Lupahakemuksen mukaan 500 metrin sisällä murskaustoiminnasta on 7 asuin -tai lomarakennusta, lähimmät noin 450 metrin päässä.

Ympäristölupahakemus tulee Kirkkonummen ympäristö -ja rakennuslautakunnan käsiteltäväksi.

Hakija anoo, että toiminta voisi alkaa, vaikka mahdollisesta luvasta valittettaisiin.

Alueen tontit omistavat Kirkkonummen kunta ja Helsingin kaupunki kaavailevat Strömsbyn teollisuusalueelle veneiden huoltoon ja talvisäilytykseen keskittyvää toimintaa. Siksi tyhjät tontit on vuokrattu vain määräajaksi.

Avolouhos halutaan täyttää ja perustaa maankaatopaikka − louhittua kiveä löytyy maailman suurkaupungeista (Viisykkönen 28.12.)

Kirkkonummen rajalle kaavaillaan jättimäistä kalliolouhosta − ympäristölupa lohkesi jo toiminnalle (Viisykkönen 31.12.)

(14) kommenttia
Kommentit (14)

Kommentit (14)

jeps,onkohan tämä lupahakemus myöhässä,louheet ajettin jo pari vuotta sitten gyprocin viereen.oli pirullista rallia yöaikaan.
Anonyymi
Toivottavasti saavat luvan sehän on teolisuusalueetta ei kai ole pakko rakentaa teollisuusaluelle se on ollut siellä ennen noita tönöjä.
joskus niitä työpaikoja.
Onko tuo 150 kivikuormassa olevaa rekkaa laskettu niin, että on huomioitu vain kivikuormassa olevat rekat, ei tyhjiä rekkoja? Eli jos lasketaan vain kivikuormassa olevat rekat kuten asia on muotoiltu tekstiin, niin rekkoja voisikin olla enemmän per vrk, kun lasketaan myös tyhjät rekat.

Upinnimenetie on melko huonokuntoinen eikä tuo rekkaralli sitä ainakaan paranna.

Kolsarista bussipysäkille tienyli tulevien ihmisten turvallisuus myös mietityttää. Upinniementien rekat eivät edes nyt noudata nopeusrajoituksia eivätkä anna tietä suojatietä ylittäville.
piparix
Onkohan ollut ihmisillä tiedossa kun ovat ostaneet asunnon/rakentanut ok-talon Kanviikkiin että siellä on ollut jo pitkään Avena entinen Mildola, Suomen Sokeri ja Gyproc ?
Jo näihin tehtaisiin on melkoinen rekka / kuormaautoliikenne ja näiden lisäksi Kantviikissä on Stömsbyyn pienyrittäjien alue + lumenkaatopaikka.
Alueella on myös betonitehdas josta lähtee hyvin paljon kuormaautoja päivittäin sekä sinne tuodaan rekalla niin hiekkaa kun sementtiä päivittäin.
Miten joku sepelimurskaamo ei saisi toimia juuri siellä mihin kunta on suunnitellut näille aluetta?
Jossakin nämä tehtaat ja yrittäjät pitää olla joten turha kai tästä on valittaa, hyvä kun ei Kirkkonummen torille päätetty tehdä murskaamo vaikka tällä hetkellä koko torialue on kuin iso kaatopaikka.
Kunta on tehnyt oikeat päätökset.

Tämä on aivan uskomatonta.
Espoossa oleva pientehdas (ympäristölleen häiriötön) kyseli Kirkkonummelta tonttia, niin ei kuulema löydy. Nyt sitten tämmöiselle kivilouhimolle onkin löytynyt tontti ihan asutukse vierestä. Yksinkertainen ei tälle hankkeelle.
Vierestä on myyty ja vuokrattu "rauhalliseen omakotiasumiseen" kunnan kaavoittamia tontteja ja nyt tähän viereen oltaisiin sallimassa erittäin meluisa ja pölyisä kiven murkaustoiminta. Isona ongelmana on myös se , että Upinniementie on jo nyt ylibuukattu liikenteelle ja liikennemelulle. Etelä-Kirkkonummen kasvu on ollut massiivista ja Upinniementien läheiset asuinalueet ovat joutuneet jatkuvan liikennemelun häiriöitäväksi. Melusuojaus Upinniementiellä on tarpeen eikä tämä rekkaliikenne ole järkevä asutuksen kannalta. Herätkää jo ympäristöpuolella. Tällä hankkeella ei ole myöskään rahallista merkitystä, tontt vuokra 8000 euroa/kk ja samaan aikaan pilataan murskauksella se vähäinenkin alueen rauhallisuus.
Äly hei ely ei
Itse asun tuolla lähellä... sinnehän on jo roudattu melkoiset määrät kiveä, mieletön kasa siinä gyprocin tehtaan vieressä. Että sitä kiven ajoa on jo ollut käynnissä pidempään, kivikasan koosta päätellen sinne ei varmaan nyt mahdu enempää ilman että rupeaa murskaamaan ja viemään myös pois.
Jere
Jos tämä työllistää väkeä runsaasti, niin asia on varmasti kaikille hyödyllinen ja hyvä työmaaprojekti...
Uffe
Kirkkonummelaiset kärsivät espoolaisten Länsimetrosta siis tälläkin tavalla!
vai niin!
Mielestäni vähintäänkin kohtuullista että kunta suojelee asukkaiden ja luonnon etua eväämällä tällaiset luvat. Hoitakoot asian Espoossa missä ko. rakennuskohteet sijaitsevat. Tällaiset murskaamiset ja kuljetukset pitäisi suunnitella ja kaavoittaa samalla kun tuollaisia projekteja aletaan alunperinkään suunnittelemaan.
Miksi tulisi Kantvikiin, hullua
Kovin moni taas vastustaa hanketta ja samalla asukkaat rakentaa Kirkkonummella ja sepeliä tarvitaan. Mistä se sepeli tulee jos ei murskaamosta? Sama kai se mistä se tuodaan autolla se tulee silti.
Ihmiset laittavat vastaan heti kun on joku asia mitä he ei tarvitse mutta muut tarvitsee. Otetaan esimerkki kirjasto, kuinka moni rekka sinne keskustaan ajaa ennenkuin se tönö on valmis mutta sitä työmaata kukaan ei hauku. Siinä on vielä aivan vieressä päiväkoti mutta tärkempi on että kuntaan saadaan uusi kirjasto kun että lapset saavat meluton leikkipaikka päivällä.
Strömsby on sopiva alue murskaamolle.
Se tarkoittaa ainakin 33800 täysperävaunu yhdistelmää vuodessa. Miettikää Kt51:n Kirkkonummen liittymää ja sen ruuhkia. Itse pidän suurimpana uhkana ilmansaasteita ja muita terveysriskejä. Puuttukaa asiaan nyt, muutaman viikon päästä se on myöhäistä!
Jari Huttunen
Tuo aiheuttaa merkittävää haittaa Kirkkonummelaisille usealla eri tavalla.
Liikenneongelmia, liikenneturvallisuusongelmia, meluhaittaa, ilmanlaadun ja mahdollisesti pohjaveden pilaantumista. Ihmisten terveys vaarantuu ja viihtyvyys heikkenee sekä kiinteistöjen arvo alenee.
Nyt Kirkkonumnwa viedään kuin litran mittaa. Ehdoton ei toiminnan aloittamiselle, mikäli asiasta tehdään valituksia. Kannattaa seurata miten kunnan johto asiaa käsittelee. Pelkäänpä, että halpaan menevät. Mitä tekee (mihin suuntaan katsoo) ympäristönvalvonta, onko selkärankaa?
Jari Huttunen
Hyvä juttu että se tehdään siellä koska Strömsbyn alue on pientehdas aluetta ja siihen se sopii. Kunta on järjestänyt sillain että isolle alueelle on pientoiminta ja yksi iso tehdas. Se on hyvä asia niin asumus ei kärsi.
Varmaan lupaa myönnetään.
Jos Espoossa sitä kalliota louhitaan niin voitte myös murskata se Espoossa, ei tartte tulla Kirkkonummelle ...
Jeppe

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä