(12) kommenttia

Linja-autofirma Salosta pelastaa Veikkola-Helsinki -bussiyhteyksiä – liikennöi kerran tunnissa

Veikkolan ja Helsingin välisiä suoria bussivuoroja ryhtyy kesäkuun alussa ajamaan kerran tunnissa Vainion Liikenne Salosta.

Veikkola-Helsinki -bussiliikennettä on saatu osittain ratkaistua yksityisen liikennöitsijän voimin. Salolainen Vainion Liikenne lisää vuoroja kesän alusta lähtien.

Joukkoliikenneyhteydet Veikkolasta ovat olleet pahasti uhattuna sen jälkeen, kun Pohjolan Liikenne ilmoitti talvella lopettavansa kaikki Länsi-Uudenmaan bussivuorot.

Vainion Liikenne on ennekin ajanut Länsi-Uudeltamaalta Veikkolan kautta Helsinkiin joitakin vuoroja.

Yhtiön kertoi perjantaina lisäävänsä Nummela-Helsinki -vuoroja, jotka ajetaan kaikki Veikkolan kautta. Vuoroja on tunnin välein suuntaansa.

Arkisin ensimmäinen Vainion Liikenteen bussi lähtee Veikkolasta kello 5:13 ja viimeinen 20:18.

Vuoroja on Veikkola-Helsinki -välillä arkisin 16 ja Helsingistä Veikkolaan 18. Viimeinen Vainion bussi lähtee arkisin Helsingistä Veikkolaan kello 23:05.

Suorien bussivuorojen lukumäärä Veikkola-Helsinki -välillä on vähentynyt reippaasti korona-aikana.

Kuluneen talven aikana vuoroja yhteen suuntaan on ollut vajaat 30 ja pari vuotta sitten vielä lähes 50.

Lauantaisin ja sunnuntaisin ajetaan myös yöliikennettä. Veikkolaan pääsee Helsingistä kello vielä 1:05 ja 4:05 -vuoroilla.

Vainio Liikenteen vuorot Veikkola-Kirkkonummi -välillä ovat U-vuoroja, joten HSL:n liput kelpaavat niissä.

Uudet vuorot eivät vielä korvaa kaikkea sitä liikennettä, jonka Pohjolan Liikenne lopettaa.

Länsi-Uudenmaan kunnat, Ely-keskus ja HSL jatkavat neuvotteluja Länsi-Uudenmaan liikenteen järjestämisestä.  

Vainio Liikenteen toimitusjohtaja Matti Vainio kertoo, että aloite Nummela-Helsinki -liikenteen lisäämisestä on heidän puoleltaan lähtöisin.

Liikenne on markkinaehtoista. HSL maksaa korvauksen liikennöitsijälle U-lipuista, mutta Vainion mukaan se on hyvin pieni, eikä takaa yksin liikenteen jatkumista.

− Rajusti noussut polttoaineen hinta aiheuttaa poikkeuksellisen kovan kustannuspaineen lippujen hintoihin. Toivomme matkustajamäärän kasvavan niin, että lippujen hinnat voidaan säilyttää kohtuullisina, selvittää Vainio.

(12) kommenttia
Kommentit (12)

Kommentit (12)

Ei kai nyt kukaan muuta tänne maaseudulle jos ei ole varautunut itse hoitamaan kyytejään? Ei tämä mikään Huopalahti ole.
Moondriver
No eihän tuo nyt karsimisen jälkeenkään vielä ihan toivottomalta näytä. Asukaapa jossain Porkkalanniemellä tai Hirsalassa/Långvikissa. Sinne kulkee bussi kerran tunnissa (keskellä päivää voi olla useamman tunnin tauko) arkisin, virka-aikaan. Klo 18 jälkeen ja viikonloppuisin vaihtoehtoina on taksi tai fillari, jos omaa autoa ei ole. Mutta noin yleisesti toivoisin, ettei HSL-alueella laitettaisi niin paljon rahaa kalliisiin raideliikennehankkeisiin. Se raha on jostain muualta pois, loputtomasti ei voida joukkoliikennekuluja kasvattaa.
Bussimatkustaja
Kuntaa syytetään aina kaikesta,vaikka joukkoliikenteestäkin vastaa ELY-keskus.Jokaista kansalaista ei voine alkaa kuljettamaan hänen haluamanaan aikataululla.Kunhan nyt saataisiin nuo taaperot ja huonommin liikkumaan kykenevät kuljetettua niin siinäkin on sarkaa kynnettäväksi.Missään ei ole sitä rahasäkkiä josta ammentaa loputtomasti yhteiskunnan palveluja.Joku roti siis tulee olla.
suomi nousuun
Koska emme elä sosialismissa,missä millään kustannuksilla ei ole väliä,joudumme tyytymään markkinaehtoiseen joukkoliikenteeseen.Juuri näiden,joilla on varaa ajella omia polkujaan palvelujen taso laskee vääjäämättä.Yletön tarve tehdä vuorokaudessa enemän kuin on tunteja tekee elämästä niin hektistä,ettei jouda odottamaan sitä julkistaliikennnettä,vaan kaiken tulee tapahtua heti.Kannattaa juurikin muuttaa sinne kehän sisälle,missä elämä on halpaa ja kaikki on helposti saatavilla.Naapureista ei tarvitse valittaa,parkipaikat ovat ilmaisia ja niitä on saatavilla ylenpalttisesti.Fillaristit ja jalkamiehet eivät törttöile hidastamassa kulkua.Kaikella on puolensa.
hyvä hanke
Veikkolalainen.....Oikeassa olet. Nyt on jo yksi ottanut kunniaa asiasta kun on kerännyt adressin. Toki hän vissiin unohti sen, että vielä vähän aikaa sitten toitotti suureen ääneen, ettei hsl ottanut adressia vastaan.
Ihmettelen vaan
Voi, Voi...

Meillä ei onneksi käytetä fillareita. Meillä on varaa pitää useampi auto.
Se ei siltikään ole mikään syy kirkkonummen kunnan jättää hoitamatta sujuvaa julkista liikennettä kunnassa. Sillä kunnassa asuu paljon asukkaita joilla ei ole edes varaa pitää yhtä autoa.
Me elämme vuotta 2020 ja ihmisillä pitää olla mahdollisuus liikkua miten haluaa, myös julkisilla liikennevälineillä.

Ja missään vaiheessa en kirjoittanut yhtään mitään 24/7/365 tai ilmaisesta julkisesta liikenteestä. Kuten varsin hyvin lukemastasi näit.

Jos sinä kykenet hoitamaan 24/7/365 kaikki asiasi fillarilla, onnittelut. Kateeksi käy niin hyvää kuntoa ja kaikkea tuota rahan säästöä mikä siitä tulee.

Me olemme kuitenkin niin laiskoja ja mukavuuden haluisia että käytämme autojamme ja myymme talomme jotta pääsemme asumaan Helsinkiin missä kaupunki ei rajoita ihmisten liikkumista julkisilla samalla tavalla kuin kirkkonummen kunta tekee.

Me kun haluamme elää hyvää elämää.
Haluatko ostaa talomme?
Ennen vanhaan Veikkolasta pääsi Helsinkiin keskimäärin puolen tunnin välein , lähes ympäri vuorokauden. Se oli ernnen kun politikot alkoivat sekaantua asiaan ja "parantamaan" linja-autoliikennettä.
Saas katsoa miten paljon nyt paranee kun linjat ovat taas vapaassa kilpailutuksessa. Käyttäjämääristähän tämä on kiinni.
Sitä saa mitä tilaa
Talo myynnissä...Pitäisikö yhteiskunnan kuljettaa kaikki kuntalaiset 24/7/365 ja vielä ilmaiseksi,ei taitaisi onnistua.Fillari on keksitty,sillä pääsee posottamaan,eikä tarvita aikatauluja.
voi voi
Veikkola on vain 34km Helsingistä ja bussi kulkee sieltä stadiin vain kerran tunnissa!
Tässä se nähdään todella hyvin että jos haluaa elää normaalia elämää Kirkkonummella on omistettava auto tai useampi auto jotta voi ja pystyy liikkumaan ja hoitamaan asiansa sekä käymään harrastuksissa.
On täysin käsittämätöntä kuinka Kirkkonummella ei tehdä mitään sen eteen että kunnassa voisi elää myös autottomia ihmisiä.
Talo on myynnissä Veikkolassa
Hyvä että takaisin Veikkolaan pääsee myöhemmin illalla, ainakin viikonloppuisin! Mufta siis vasta kesäkuusta alkaen.
Anonyymi
Pian pari paikallista poliitikkoa tulee keräämään "kunniaa" tästä omasta aikaan saannoksestaan. Kysymyksessä taitaa olla kuitenkin ihan muut asiat kuin kyläpoliitikkojen touhut. Hyvä, ettö asia on kuitenkin hoidettu myös HSL:n toimesta
Veikkolalainen
Pitkästä aikaa hieno uutinen. Sitten voikin jättää henkilöauton kotiin, kun tietää että bussilla pääsee Helsingistä takaisin. Lipun hinta ei hirvitä, sillä taksi on tullut kalliiksi ”kukkarolle”.
entinen salolainen

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä