(33) kommenttia

Lähes 100 lähijunan varikon paikkaa on soviteltu Kirkkonummella kolmeen kohteeseen

Uutta junavarikkoa on kaavailtu Luomaan Kehä III:n ja rantaradan väliselle metsä -ja peltoalueelle. (kuva: Väylävirasto)

Lähijunaliikenteen uuden varikon sijoittamisesta rantaradan varrelle on valmistunut ensimmäinen selvitys. Sijoituspaikana on tarkasteltu Luomaa, Mankkia ja Vuohimäkeä.

Helsingin seudun lähijunaliikenne on kasvanut ja kasvaa edelleen, kun uusia raiteita rakennetaan.

Uusien junavarikkojen perustaminen on katsottu välttämättömäksi, koska Ilmalan varikkoa Helsingissä ei voi laajentaa. Ympärille rakennetaan asuntoja.

HSL ja Väylävirasto ovat jo pari-kolme vuotta puhuneet, että sekä rantaradan että pääradan varrelle olisi saatava uudet varikot, jossa lähiliikenteen junia huolletaan ja seisotetaan.

Hanke ponnahti esille Kirkkonummen kunnalle hieman yllättäen viime vuonna. Asiasta on puhuttu, mutta hankkeen kiireellisyys oli yllätys.

> Lähijunien uusi varikkoalue Kirkkonummelle − Helsingin seudun suunnitelmissa "kummittelee" iso hanke (Viisykkönen 24.11.)

Jatkosuunnittelun pohjaksi on rantaradalla valittu Kauklahdesta länteen sijaitsevat alueet.

Ensimmäisessä selvityksessä on tutkittu Espoo ja Kirkkonummen rajalla Mankkia sekä Kirkkonummella Luomaa ja Vuohimäkeä.

Varikkoalue tarvitsee melkoisesti tilaa nykyisten ratojen vieressä. Sijainti pitäisi olla myös mielellään mahdollisimman lähellä lähijunien päivittäistä liikennettä, jotta siirtoajot olisivat lyhyet.

Esiselvityksessä on tarkasteltu varikkoa, johon mahtuisi vajaat 100 pidennettyä Flirt-junayksikköä.

Raiteita tarvittaisiin rinnakkain 23-26 kappaletta. Huoltohalliin pitäisi mahtua vajaat 10 junayksikkö kerrallaan.

Varikolla olisi töissä samanaikaisesti 50-60 työntekijää.

Väyläviraston tekemässä esiselvityksessä on vertailu hyvin alustavasti kolmea eri vaihtoehto.

Kirkkonummen kunta oli ehdottanut Vuohimäen alueen ottamista mukaan tarkasteluun.

Vuohimäessä, jossa suunnitellaan jo laajaa kallioiden louhintaa, olisivat varikon rakennuskustannukset selvästi pienimmät, mutta varikkoa varten pitäisi rakentaa selvityksen mukaan 17 kilometriä pitkä uusi huoltoraide Kauklahdesta.

Mankissa ja Luomassa on rakentaminen hankalaa, koska alueet ovat vanhaa merenpohjaa.

Sen sijaan huoltoraidetta Kauklahdesta ei tarvitsisi rakentaa. Molemmat tarkastellut alueet ovat sen verran lähellä Kauklahtea, jonne on tarkoitus rakentaa kaupunkiradan jatke Leppävaarasta.

Alustavissa laskelmissa varikon rakentaminen Mankkiin maksaisi 80 miljoonaa euroa, Luomaan 63 ja Vuohimäkeen 67 miljoonaa euroa.

Vuohimäen kustannuksiin on laskettu mukaan lisäraiteen rakentaminen Kauklahdesta. Sen hinta olisi noin 35 miljoonaa euroa.

Laskelmissa ei ole huoltohallin eikä muidenkaan rakennusten kustannuksia.  

Väyläviraston esiselvityksessä ehdotetaan, että jatkosuunnitelmia tehtäisiin Mankin ja Luoman vaihtoehdoista. Keskinäiseen paremmuuteen ei oteta selvityksessä kantaa.

Vuohimäki ehdotetaan suljettavaksi vaihtoehdoista pois, koska se on liian kaukana Kauklahdesta.

Varikon suunnittelu on vielä hyvin pitkässä viivassa. Mitään päätöksiä ei ole tehty, eikä esimerkiksi Kirkkonummen kunta ole ottanut varsinaisesti kantaa hankkeeseen.

Luomassa ja Mankissa tarkastellut varikkoalueet ovat yksityisessä omistuksessa ja kiinteistön omistajia on kymmeniä. Alueet ovat lähes kokonaan maa-ja metsätalouskäytössä.

Alueet pitäisi hankkia vapaaehtoisilla kaupoilla tai lunastaa, jos varikkosuunnitelmat etenevät.

Junavarikkohanke on vielä hyvin alkuvaiheessa. Edessä on monta vaihetta.

Aluksi pitäisi varikkosuunnitelmat huomioida osayleiskaavassa ja sen jälkeen tehdä tarkempi asemakaava.

Uusi varikko vaatii myös rautatielain mukaisen yleissuunnitelman ja sen jälkeen ratasuunnitelmat. Myös ympäristövaikutusten arviointi (YVA) on tehtävä.

Esisuunnitelma löytyy Väyläviraston nettisivuilta.

> HS: Hallitusneuvottelut lupaavat rantaradalle lisää raiteita − Kirkkonummelle tarvittaisiin uusi junavarikko (Viisykkönen 22.5.) 

(33) kommenttia
Kommentit (33)

Kommentit (33)

Sivut

Milloin pellosta on tullut kulttuurihistoriallisesti mittaamattoman arvokas?Miten valo voi ketään pellolla häiritä,junatkin ovat sähköisiä nykyään ja melko hiljaisia.Melukaan tuskin tulisi olemaan häiriötekijä.Sen sijaan Vuohimäkeen sijoitettava toisi kylän läpi 100 yksikön päivittäisen rallin.Maanomistajatkin varmaan mielissään kun pääsevät merenpohjasta eroon.
taas turhaa marmatusta
Pääkaupunkiseudun kupeessa nopeasti kasvavien asuinalueiden välissä oleva merenrantaa viistävä idyllinen maalaismaisema. Ei kai tälläista aluetta kannata junakaluston peltihalleille varata!
Oskari
Eihän tänne "honkanummelle" tarvita yhtikäs mitään investointeja,
mootoritiekin on ihan turhaan, yksikaistainen soratie olisi hyvin riittänyt...molempiin suuntiin..
Onhan tämä negatiivisuuden huippukunta numerå 1 koko valtakunnassa, kun näitä kommentteja lukee. Moni haluaisi muuttaa pois, mutta eivät tunnu saavan edes asuntoaan kaupaksi täällä millään hinnalla ja kärvistely jatkuu.....
Voi voi
Aiheuttako tuo kääntöpaikka yhtään enempää melua kuin nuo "mopoterroristit". Kirkkonummi ei ole työssäkäyvän ihannekunta. Viikonloppuna et voi oleskella omalla pihalla. Puhumattakaan kutsua vieraita tai grillata omalla pihalla ilman kuulosuojaimia. Vieläpä pitäisi levätä, saada nukkua työrupeaman jälkeen. Ihan mahdoton ajatus. Sama ajatus myös vuorotöissä kävijöille.
Anonyymi
Tässäkin keskustelussa unohtuu kokonaisuuden hahmottaminen ja yleinen (yhteiskunnan) etu.Tottakai nämä toiminnat tulee siirtää pois Helsingin keskustasta.jotta saadaan tilaa uudella asutusalueelle.Luoman peltoalue sopii aivan loistavasti tähän tarkoitukseen,tarvittavat logistiigat sijaitsevat lähellä.Asuntoja tulee työntekijöille ja veturihenkilöille aivan viereen,kaikki voittavat.Se miten yksikköt saadaan aamuksi Stadiin voi olla haasteellista muutenkin ruuhkaisella osuudella.
suomi nousuun
Mitään uusia työpaikkoja Kirkkonummelaisille ei ole tulossa, ellei nuo erikoisammattilaiset muuta Kirkkonummelle.
Kunta jatkaa uinumistaan ja tämäkin tuli siten yllätyksenä.
Parkkipaikka
Ja luonto kiittää kun tuodaan tuollainen määrä junia ja varikko tällaiseen paikkaan mitä tuossa kuvassa näkyy. Mikä ihmeen vimma kirkkonummella on sille että kaikki pitää pilata? luonto on mennyt niin pilalle kirkkonummella jo nyt. käsittämättömiä kivilouhimoita yms törkyä joka paikassa ja nyt vielä tällainen määrä junia. HUH HUH!
kaikki vaan nippuun mitä sitä turhaan viihtyvyyttä ajatella
Missä on luvattu, että Luomaan tai Mankkiin sijoitettava varikko parantaa Kirkkonummen nykyisiä lähijunayhteyksiä (esim. nopeampi kulkuaika Kirkkonummelta Espooseen/Leppävaaraan ja Helsinkiin eli ilman Espoon maitolaitureita a la U-juna)?

Nyt vaikuttaa siltä, että tässä selvityksessä halutaan vain Espoon ja Helsingin kannalta optimaalisinta ratkaisua jostain Kirkkonummen-Espoon rajalta.
Ja kirkkonummelaisille on varattu edelleen vain jatkuvasti nousevien hintojen maksajan rooli ilman mitään lisäarvoa vastineeksi.

Vuohimäkeen sijoittaminen nähdäkseni varmistaisi paremmin, että HSL joutuu ottamaan Kirkkonummen yhteyksien kehittämisen huomioon.
Nopeampia junayhteyksiä HSL-hintaan, kiitos!
Tässä ei lienee ole kyse paljonko tuo varikko itsessään tuo työpaikkoja kunnan asukkaille, vaan siitä, että työ tulee työn luokse. Paikalliset yritykset saisivat mahdollisesti alihankitasopimuksia/toimitussopimuksia ko. varikon tilauksesta, toki jos pärjäävät kilpailussa. Maakunnissa rataan liittyvät tehtävät työllistävät kaikenlaisia paikallisyrittäjiä.
Ratatyömies
Luuletteko, että ne varikon työpaikat on korvamerkitty kirkkonummelaisille?
Yksinkertaistamista
@ Eteenpäin kuinka monta työpaikkaa varikko toisi Kirkkonummelle ja minkä tyyppisistä työtehtävistä olisi kyse?
Tables
Kyllä pitää kehitystä kannattaa, etenkin jos se tukee tulevaisuudessa junaliikenteen sujuvuutta K:nummen suuntaan. Kunnan oltava alkumetreiltä mukana tässä(kin) hankkeessa, silloin voidaan varmaan ottaa huomioon perusteltuja mielipiteitäkin.

OT.
Nimimerkki: "Eteenpäin", taidan tunnistaa...näin julkisestikin suuri kiitos sinulle ymmärryksestäsi ja olemme nyt kiinnittäneet tarkasti huomiota meteliin ja rekkojen toimituskellonaikoihin, en tajunnut tilannetta. On hienoa, että tullaan asiallisesti keskustelemaan naamatusten. Ja kiitos olusesta, seuraavat tarjoan minä!
Romukauppias
Joo, ei ole vielä ajankohtainen, mutta lobbaaminen tulee aloittaa jo nyt. Tuo Luoman alueen joutomaa on hyvä paikka radan ja kehä III tien välissä, ja kuten sanottu, sen myötä tulisi painetta kehittää julkista liikennettä rantaradan suuntaan.

Kuten on kommenteissa todettu, aina maristaan kun kunta ei tee mitään luodakseen työpaikkoja tai kehittääkseen infraa, mutta heti kun jotain mahdollisuuksia tulee, alkaa vouhotus luonnon tuhoamisesta ja nimbyt pelkää koirankusetuspuidensa vuoksi. Julkista liikennettä pitää kehittää, mutta mitään ei saa rakentaa tai muuttaa sen vuoksi. Esim. minun takapihaltani alkaa nykyään teollisuusalue mikä on rakennettu taloni jälkeen, ja toisella puolella asuu romukauppias naapurit, mutta se on ihan ok, kunhan töitä riittää kaikille.
Mikään ei muutu, jos ei osata sopeutua ja katsoa suurempaa kuvaa.
Eteenpäin
Luoman pellot ovat luonnollinen varikon paikka. Arvoton joutomaa joka kehä lll, raiteiden ja masalan pilkkoma alue, hyvä että tulee hyötykäyttöön.
Anonyymi
Ei taida olla kuitenkaan vielä ajankohtainen rakennuskohde, eli lienee parasta palata aiheeseen noin neljän vuoden päästä?
Anonyymi
Harmi, vuohimäki todetaan hyvästä rakennettavuudesta huolimatta kaikkein huonoimmaksi vaihtoehdoksi koska tulee 4milj euroa kustannuksia vuositasolla lisää, sijaintinsa takia. Mutta jos sinne tulisi, niin automaattisesti myös tulisi yksi lisäraide Kirkkonummelta kauklahteen, tämä olisi tarpeen.
Teemu
Nimimerkille Långvikista: Julkinen talous lienee kuralla siksi, että heitellään näkemyksiä perehtymättä faktoihin. Vuohimäen varikko nielisi selvityksen mukaan joka vuosi 4 miljoonaa enemmän rahaa ylimääräisinä liikennöintikuluina kuin vaihtoehtoiset sijainnit. Vuohimäki kävisi yhteiselle kukkarolle vaihtoehdoista kaikkein kalleimmaksi. Eikä merenrantamaisema ulotu Mankkiin.
Faktoja
Tällä varmistamme hyvät junayhteydet Kirkkonummelle jatkossakin. Tuo kuntaan myös investointeja.
Tomppa
No ilman muuta Vuohimäkeen! Säästyy yhteistä rahaa yli 10 milliä johonkin tärkeään eikä pilaa merenrantamaisemaa. Se on ihan se ja sama sijaitsee 17 km suuntaan tai toiseen. Kumma että näissä julkisissa hankeissa aina liputetaan kalleimman vaihtoehdon puolesta. Eipä ihme jos julkinen talous on kuralla vuodesta toiseen.
Långvikista
Varmaan ollaan tosi myötämielisiä kun ensin viedään seisake ja jää vain raideliikenteen kolina. Seisakkeen modernisointi todetaan liian kalliiksi koska maaperä on haastavaa. Kaavoitus on liian hidasta ja se hidastuu entisestään kun asemaa ei enää ole. Sitten tuleekin koko varikollinen junia ja kymmenittäin raiteita ja kyytiin ei oteta. Pelkkiä rasitteita eikä yhtään porkkanaa.
Tuleva katutaiteilija mankista
Erittäin hyvä hanke. Vähän avarakatseisuutta eikä aina vastustusta. Toivottavasti vhreää valoa
Tero
Kommenttipalstalla vuoron perään toivotaan rantaradan kehittämistä, ja säikähdetään kun se vaatii myös investointeja ja tilaa. Ihme kitinää. Kunta vaatii kehitystä, ja kuvassa esitetty paikka on oikein hyvä varikolle.
Toinen jalka kaasulle
Kirkkonummella on tyhjää joutomaata joka puolella. Hyvä jos johonkin pläntille saataisiin toimintaakin.
Liikkeelle!
WHAAT!!
Ensin lakkautetaan asemat ja sen jälkeen halutaan pitää Kirkkonummen kallisarvoista luontoa peltikasojen parkkipaikkana? Saako sinne Luoman pelloille edes rakentaa? Eikös se ole jotain merenpohjan suojelumaata?

Kirkkonummi ei saa suostua tähän!!!!!!!!!!!!!
huolestunut kuntalainen
Ihme vastustelua, itse näen tässä vain hyvää, mm. lisää työpaikkoja Kirkkonummelle. Miksi suojelemaan tavallista peltomaisemaa Kehä III kupeesta? Toki vielä parempi paikka olisi Vuohimäessä ja kuten aikaisemminkin mainittu, niin kaupunkiradalle vahvaa lobbausta Kirkkonummelle asti. Tämä parantaisi koko kunnan (julkisia) liikenneyhteyksiä merkittävästi. Melkeinpä jopa priorisoisin varikko+kaupunkirata-hankkeen Kehä III parannuksen nelikaistaiseksi edelle.
järki käteen!
"...varikkoa, johon mahtuisi vajaat 100 pidennettyä Flirt-yksikköä. Raiteita tarvittaisiin rinnakkain 23-26 kappaletta. Huoltohalliin pitäisi mahtua vajaat 10 junayksikkö kerrallaan..." Mittakaava on valtava! Eikö Helsingin päärautatieasemallakin ole vain 19 raidetta? Luomaan suunniteltu alue on noin 500 metrin päässä merenrannasta. Huh.
Tuleva espoolainen
Tuusulassa ja Järvenpäässä riittää rumaa peltomaisemaa. Tuo on liian kaunis paikka tuollaiselle toiminnalle. Nyt pitäisi kertakaikkiaan Kirkkonummella ymmärtää huikaisevan kauniin luonnon merkitys ja siihen liittyvät ansaintamahdollisuudet.
No thanks
Ihan mahtavaa. Tuosta kohdin alkaa kulttuurimaisema niin tottakai siihen käy kaunis junavarikko..
Ei kiitos
Kirkkonummen syytä napata heti hankkeeseen kiinni. Nurkkakuntalaisuus ja jahkailu pois. Liian usein kirkkonummelaiset päättäjät ovat blokanneet tänne tulemassa olleet mahdollisuudet.
Kaasua
Kyllä tämä voitaisiin suunnitella vaikka westendiin,minä ja muutkaan emme tällaista naapuriin halua!!
Lasilaaksolainen

Sivut

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä