Mankki ja Luoma yhä lakkautuslistalla
Helsingin seudun joukkoliikennettä pyörittävä HSL on jatkanut Espoon ja Kirkkonummen junaliikenteen suunnittelua. Suunnitelma liittyy HSL:n kaavailuihin kaupunkiradan eli lisäraideparin jatkamiseen Leppävaarasta joko Espoon keskukseen tai Kauklahteen. HSL on esittänyt, että Mankin ja Luoman asemat lopetetaan kahden vuoden kuluttua. U-ja S-junia suunnitellaan samalla yhdistettäviksi.
Selvityksessä on palloteltu kahdella ajatuksella: Kaupunkirata päättyy Leppävaaraan tai uusi rata jatkuu ainakin Espoon keskukseen.
Kun nykytilanteessa kaupunkirata päättyy Leppävaaraan, voitaisiin HSL:n mielestä Kirkkonummen Y- ja S-junalinjat yhdistää sekä Mankin ja Luoman asemat lakkauttaa. Näin Kirkkonummen suunnan junaliikenne nopeutuisi.
Mankin ja Luoman käyttäjämäärät ovat nykyisin erittäin pienet, eikä ole näköpiirissä, että matkustajamäärät kasvaisivat niin paljon, että asemien korjaaminen kannattaisi, HSL toteaa.
HSL on esittänyt jo aiemmin, että Mankin ja Luoman asemat lakkautettaisiin kesällä 2015. Samassa yhteydessä muutettaisiin jonkin verran myös Karjaan Y-junan ajoaikoja. Se olisi HSL:n mielestä järkevintä tehdä lisäämällä Y-junalle pysähdykset Espoon keskukseen ja Huopalahteen, mikä mahdollistaa vaihtoyhteydet uuden Kehäradan juniin.
Kaupunkirata ensin Espoon keskukseen
HSL:n selvityksen mukaan radan jatkaminen Leppävaarasta eteenpäin laajentaa aluetta, jolla on mahdollista tarjota tiheää junaliikennettä. Kaukoliikenteen raiteilla kulkevat taajamajunat nopeutuvat ja kaukojunien sekä kaukoliikenteen raiteilla kulkevien nopeiden lähijunien nopeuserot pienenevät.
Selvitys vertaili kahta vaihtoehtoa: jatkuuko kaupunkirata Espoon keskukseen vai ulottuuko se Kauklahteen asti. Tulokset viittaavat siihen, että kaupunkirataa on järkevää jatkaa vaiheittain, ensivaiheessa Espoon keskukseen.
Espoon keskukseen päättyvä kaupunkirata osoittautui vuoden 2020 tilanteessa liikenteellisiltä vaikutuksiltaan Kauklahti-vaihtoehtoa paremmaksi. Tilanne tasoittuu, kun maankäyttö Kauklahdessa kehittyy vuoteen 2035 mennessä. Espoo keskukseen päättyvä rata on liikennöintikustannuksiltaan Kauklahden vaihtoehtoa edullisempi, selvityksessä todetaan.
Pääkaupunkiseudun kaupunkiradat ovat lisäraiteita, joita käyttävät ainoastaan lähiliikennejunat. Kaupunkirata Helsingistä Leppävaaraan on ollut käytössä vuodesta 2001.
Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelmassa kaupunkiradan jatkaminen Leppävaarasta eteenpäin on tärkeysjärjestyksessä seitsemäs hanke ja sen toteuttaminen alkanee tällä vuosikymmenellä.
Kommentit (3)
Kommentoi