(14) kommenttia

Melut on mitattu Veikkolassa meluesteiden takana – alle ohjearvojen ei päästy missään pisteessä

Veikkolan kohdalle puuhattiin meluesteitä vuosikymmeniä. Ne valmistuivat kuluneen syksyn mittaan. (kuva: Väylä)

Veikkolan uusien meluesteiden hyödystä on nyt myös mittaustietoa, jota on kerätty ennen ja jälkeen meluesteiden rakentamisen. Mittaukset tehtiin molemmin puolin moottoritietä samoilla paikoilla 18 pisteessä.

Valtatie 1:lle Veikkolan kohdalla rakennettiin tänä vuonna melusuojaus 2,5 kilometrin matkalle. Eteläpuolelle tehtiin korkeat meluaidat ja vallit, pohjoispuolelle matala melukaide.

Mittauksia on tehty viime talvena ja toisen kerran marraskuussa melun kannalta ongelmallisten asuintalojen pihojen oleskelualueilla tai niiden välittömästä läheisyydestä. Mittauspisteet sijaitsivat 35-125 metrin etäisyydellä tiestä.

Kaikissa mittauspisteissä voitiin todeta, että melu on vähentynyt. Eteläpuolella desibelit laskivat odotetusti enemmän ja pohjoispuolella vähemmän tai ei juuri ollenkaan.

Melun mittaaminen on varsin monimutkaista, kun haetaan lukuja keskimääräiselle melulle ja pyritään poistamaan virhetekijöitä vertailussa.

Melulle on annettu ohjearvot asuinalueilla. Asuinalueiden ulko-oleskelualueilla päiväajan ohjearvo on 55 dB ja yöajan ohjearvo on 50 dB.

Missään mittauspisteessä ei Veikkolassa päästy marraskuun mittauksissa alle ohjearvojen.

Korkean melusuojauksen takana moottoritien eteläpuolella desibeliluvut ovat mittausten mukaan 60 molemmin puolin. Pohjoispuolella neljässä mittauspisteessä saatiin 61-69 arvoja.

Meluarvot putosivat eteläpuolella 10-15 desibelin verran, pohjoispuolella 3-7 desibeliä.

Projektipäällikkö Jarmo Nirhamo Väylävirastosta toteaa, että tulokset vastaavat pitkälti meluarvoja, joita jo suunnittelutyön mallinnuksissa saatiin.

Toiveissa oli Nirhamon mukaan kuitenkin, että eteläpuolella olisi päästy ainakin jossakin kohdin alle 50 ohjearvon. 

Melusta on tullut Väylävirastolle palautetta suojauksen valmistumisen jälkeen erityisestä pohjoispuolelta kauempana tiestä ja melun on väitetty lisääntyneen. Alueella on taloja selvästi korkeammalla kuin moottoritie.

Mittausten mukaan melun lisääntymiseen kauempana ei voida ottaa kantaa, koska mittauksia ei tehty ennen melusuojausta.

Melusuojauksen toimivuus on Veikkolassa ongelmallinen osin sen takia, koska tie menee järven sivuitse ja ääni käyttäytyy järven kohdalla eri lailla kuin kuivalla maalla.

Melumittausraportissa todetaan lisäksi, että kohde on sikäli hankala, että tie tekee melusuojauksen kohdalla mutkan. Suoralla tieosuudella suojaus toimii yleensä paremmin.

Melusuojauksen tiimoilta järjestetään vielä kaksi virallista kuulemistilaisuutta, joissa kerätään kokemuksia ja kannanottoja.

> Veikkolan meluesteet melkein valmiit – kokemukset ristiriitaisia, joidenkin mielestä melu jopa lisääntyi (Viisykkönen 15.9.)

(14) kommenttia
Kommentit (14)

Kommentit (14)

Miljoonia meluaitaan ja samaan aikaan kunnan nuoret voivat entistä huonommin. Tuorein esimerkki nuori, joka päihteissä yritti tappaa kaksi ihmistä keskustassa (lue Viisykkösestä). Milloin poliittinen huomio ja rahat kiinnittyvät OIKEISIIN ongelmiin?
kysynpä vaan?
(Nimeni jäi edellisestä kommentista.)
Maaret
Olen asunut Veikkolassa yli 40 vuotta, ja uskoisin, että Veikkolan vanhoja asukkaita moottoritien hurina tuskin on haitannut. Ne ovat nämä uudet nuoret asukkaat, jotka tulevat ja rakentavat aivan moottoritien viereen, ja sen jälkeen ryhtyvät valittamaan viereisen moottoritien äänestä. Taitaa tämä meluaita olla Veikkolan historian typerin (ja kallein?) rakennushanke. Itse olisin toivonut, että meluesteeseen kuluneet miljoonat olisi laitettu johonkin järkevämpään kunnan hyväksi. Totta tosin on, että kauempana moottoritiestä esim Nuuksiossa Vihdin puolella moottoritien ääni kuuluu nykyisin voimakkaammin.
Anonyymi
Ossi Heinonen. Ne jotka ovat kovimmin huutaneet asian puolesta voisi katsoa peiliin. Melumallinuksen perusteella tämä oli odotettavissa. Meluvalleilla kun pystytään vaimentamaan vain tiettyyn pisteeseen. Fysiikan lakeja ei voi muuttaa.
Kyläpolitiikkaa
Oliko sittenkin turha hanke, josta
Poliitikot yrittävät kerätä pisteitä
Turha hanke?
Järjen köyhyyttä rakenetaan moottoritien varteen tai lentokentän kupeeseen jja sitten alkaa sen mailman kitinä
Anonyymi
Onko pakko uusien asukkaiden mennä moottoritien varteen rakentamaan Luxus taloja, toista se on haja- asutus alueella asustella.
Järvi maisema
Kukahan nyt ottaisi vastuu tästä sudesta? Taitaa pysyä nyt maton alla. Toivottavasti ei löydä uusia "loistavia" hankkeita" edes uudessa ympäristössään!
Ossi Heinonen
Pohjoisen puolen melu arvot laskivat muutaman desibelin, johtuen siitä että mittapisteet sijaitsevat betoniaidan katveessa sekä monin paikoin useita metrejä tie pinnan alapuolella. Mallinnus antaa väärää tietoa etenkin korkeammilla kohdilla kuten Kuovitie, Riekontien, Teerentie ja Metsontie, muitakin löytyy. Melutason noususta turha käyttää sanaa "väitetään" sillä melu voidaan yksinkertaisesti mitata ja verrata mallinnus dataan. Tällöin asia selviää. Olenkin lähettänyt mallinnus ohjelman laskentavirheestä viestin Ely-keskukselle ja Sitowise Oy:lly ja vaatinut mittauksia asian todentamiseksi. Melu aikaisemmin ollut vähäistä tai ei olenkaan, nyt melurajat paukkuvat epävirallisten mittausten perusteella.
Jukka Säkkinen
Saivat mitä halusivat on vaan kallista lumiaitaa
Valittajat lappiin
Asuin 10 vuotta Veikkolan "ytimessä" eikä moottoritien melu häirinnyt kertaakaan elämääni. Ei sisällä, ei ulkona, ei missään.
ent. veikkolalainen
Eipä tuo haittaa, pieni tieäänien humina hiljaisuuden sijaan on kuin musiikkia korville....
Anonyymi
Joopa, joo.. Taas rahaa kankkulan kaivoon...
Uunoja
Eipä tuo ollut yllätys ainakaan pohjois-puolelle. Meluhan suorastaan ohjattiin tänne.
Tero Steand

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä